כבר לא תוכנית אחת אחידה

התמריץ לקידום תמ"א 38 גדל מעתה ככל שיש יותר קומות/יח"ד בבניין הישן

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה הכירה סוף-סוף בכך שאי-אפשר להחיל תוכנית אחת, נוסחה אחת, על כלל הבניינים הישנים במדינה. שלא יכול להיות שבניין בן קומה אחת ובניין בן חמש קומות יקבלו בדיוק את אותן זכויות בנייה, ללא שום בדיקה או חישוב - תכנוניים, כלכליים, הנדסיים ועוד.

ההחלטה שהתקבלה אתמול (ג') מורידה חצי קומה למי שינסה להחיל את התמ"א על בניין בן קומה אחת (תוספת של 1.5 קומות בלבד) ומוסיפה קומה למי שלמשל יחיל אותה על בניין בן 4 קומות (תוספת של 3.5 קומות). נוסף על כך, ההחלטה מבטלת תיקון קודם שאיפשר ליזמים ולבעלי דירות לנצל הן את זכויות התמ"א הן את זכויות התב"ע הישנות (שחלקן לא נוצלו במקור) על המגרש, ושמכוחן ניתן לראות כיום ברחבי גוש דן מגדלי מגורים שנבנו מכוח התוכנית, ללא שום פרופורציות לבניין שעמד שם.

כלומר, התמריץ לקידום תמ"א 38 גדל מעתה ככל שיש יותר קומות/יח"ד בבניין הישן, וממילא גם ככל שהסיכון על הבניין גדול יותר בעת רעידת אדמה (למי ששכח, זו מטרתה המוצהרת של תמ"א 38). נוכח העובדה שתמ"א 38 חרגה בפועל מכל רציונל תכנוני, והציעה תוספת זכויות בנייה במסגרת תוכנית ארצית גורפת, באמצעות מתן היתרים בלבד ולא במסלול תכנוני רגיל, קובעת כעת המועצה הארצית שהתוספת לכל הפחות תינתן לפי הסיכון (הסיכון ודאי עולה ככל שהבניין גבוה יותר) ולפי התועלת הציבורית. רוצה בעלים של בית פרטי לתכנן במקומו מגדל בן 6 או 7 קומות? יתכבד ויגיש בקשה לשינוי התוכנית שחלה על המגרש, בהתאם לשיקול הדעת של ועדות התכנון ובהתאם לשלל האגרות וההיטלים שחלים על מי שמשביח תוכנית נדל"נית רגילה.

ועם כל זאת, לאחר יותר משנה של אי-ודאות, צריך לקחת בעירבון מוגבל את הבטחתו אתמולשל יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (שהוא גם יו"ר מטה הדיור) אביגדור יצחקי, ש"סוף-סוף הגענו להחלטה ופנינו לעבודה". זהו אותו יצחקי שהבטיח בקיץ שעבר שעד נובמבר 2015 תוסר עננת האי-ודאות מעל הזכויות בתמ"א.

נציגי הרשויות המקומיות נותרו במועצה הארצית וחצי תאוותם בידם. הם הצביעו נגד ההחלטה, לאחר שלא נקבע שום מנגנון כספי שיסייע להם לקלוט ולהכיל את האוכלוסייה החדשה. גורם בכיר מאוד במשרד המשפטים כבר אמר לנו אתמול שנציגי השלטון המקומי צפויים לפעול לשינוי ההחלטה - טרם אישורה בממשלה, ולאחר מכן בעתירה לבית משפט. אלא אם יצחקי יזרוק גם להם בקרוב "עצם גדולה", שתאפשר להם - לצד בעלי הדירות והיזמים - להרוויח משהו מהחגיגה.