טראמפ מרכיב קבינט: הפיננסיר והקולנוען סטיב מנוחין שר האוצר

רודי ג'וליאני - השר לביטחון המולדת, כריס כריסטי – שר המשפטים ■ מנוחין, יהודי, הפיק כמה סרטים ששברו קופות, לרבות "אוואטאר", "מד מאקס", סדרת סרטי X MAN ו"צלף אמריקאי" ■ האתר האנטישמי The Zog (ראש תבות של 'ממשלה תחת כיבוש ציוני') מונה את מנוחין, "יהודי אשכנזי", כאחד מ-124 יהודים ש"שולטים על טראמפ"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דרכו של דונלד טראמפ לבית הלבן עדיין ארוכה היא וקשה מאוד, אולי בלתי עבירה, אבל העתיד המעורפל אינו מפריע למועמד הרפובליקאי להתכונן ליומו הראשו בבית הלבן ולהתחיל להרכיב את הקבינט שלו. צוות המעבר של המיליארדר, שמכין את התשתית הארגונית לממשל טראמפ, שואב עידוד מההתקדמות של המועמד בסקרים, ששחקה - אך לא מחקה - את היתרון הגדול של הילארי קלינטון.

וכך, במאמץ לאותת לבוחרים על הביטחון העצמי של המועמד, החלו מקורות במטה שלו להדליף לתקשורת שמות של שרים פוטנציאליים בקבינט טראמפ. אחד מהשמות הבולטים ביותר ברשימה הוא סטיב מנוחין, דמות ססגונית, עם רקורד בגולדמן זאקס, בקרן גידור ובהפקת בלוקבאסטרים הוליוודיים, שטראמפ רוצה למנותו כשר האוצר.

מקורביו של טראמפ העלו את שמו של מנוחין כבר ביולי, חודשיים לאחר שהוא מונה ליו"ר הקבוצה לגיוס תרומות למועמד. אך אז איש לא התייחס לכך ברצינות בגלל קשרי מנוחין עם הממסד הפיננסי שטראמפ מתעב ובמיוחד בגלל עבודתו בגולדמן סאקס. בתקופת הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית תקף טראמפ את אשתו של טד קרוז, המתחרה הקשה ביותר שלו, בגלל עבודתה בגולדמן זאקס (וגם בגלל מראה, צריך לציין).

גם עכשיו מתקשים אנליסטים לעכל את המינוי הפוטנציאלי, שמנוגד לכל ההתבטאויות הפופוליסטיות של טראמפ נגד הבנקים וקרנות הגידור. "קשה לראות כיצד שותף בגולדמן זאקס - בעצם דור שני שם כי גם אביו של מנוחין היה שותף בבנק ההשקעות עשרות שנים - יקבל משרה בכירה כזו בממשל שמקווה שרוח פופוליסטית תישא אותו לבית הלבן", אמר האנליסט אייזק בולטאנסקי מ-Compass Point.

יתר על כן, ב-2004, לאחר שעזב את גולדמן זאקס, הקים מנוחין, עם שניים מעמיתיו שעזבו את בנק ההשקעות, קרן גידור בשם Dunes Capital Management, שאותה הוא מנהל עד היום. הקרן הזו רכשה את חברת המשכנתאות הכושלת אינדי-מאק תמורת 1.55 מיליארד דולר. טראמפ לא הסתיר את איבתו לאנשים כאלה. באוגוסט השנה הוא אמר, כי מנהלי קרנות גידור "יכולים לחמוק מהצדק גם אם יהרגו מישהו". כדבריו: "החבר'ה האלה מקרנות הגידור לא בנו את הארץ הזו. הבחורים האלה פשוט מזיזים ניירות ממקום למקום ויש להם מזל בחיים. הם מרוויחים הון תועפות ולא משלמים מיסים. זה מצחיק". אבל את מנוחין טראמפ אוהב, כנראה.

לפני שעלה על העגלה של טראמפ, עבד מנוחין בקרן הגידור של ג'ורג' סורוס ותרם כספים לקמפיינים של ברק אובמה ושל ביל והילארי קלינטון. הוא היה היו"ר של בנק OneWest בעיצומו של משבר המשכנתאות, שבמהלכו הופקעו מאות אלפי בתים מבעליהם שלא יכלו לעמוד בתשלום המשכנתאות שלהם. על פי תחקיר של "ניו ריפאבליק", התמחה הבנק הזה בהפקעת בתיהם של גימלאים ושחורים. בתביעה אזרחית שהתבררה נגדו, הואשם מנוחין שהפיק רווח של 3.2 מיליון דולר מתכנית הפונזו של ברני מיידוף.

למנוחין, כמו לטראמפ, יש רקורד בעסקי שעשועים וזו אולי אחת מהסיבות לכך שטראמפ צירף אותו לקמפיין שלו. הוא היה יו"ר משותף של חברת הפקות קולנועיות, Relativity Media, והיה מפיק ראשי של Mad Max: Fury Road, "צלף אמריקאי", ו"לגו". הוא היה גם מפיק ב"אוואטאר" ובסדרת סרטי X MAN.

 

האתר האנטישמי The Zog (ראשי תבות של "ממשלה תחת כיבוש ציוני"), שמקדם את קונספירצית "זקני ציון" שהיהודים שולים בכל מוקדי הכוח הגלובליים, מתאר את מנוחין כ"יהודי אכשנזי" ומונה אותו בין 124 היהודים ש"שולטים על טראמפ". גם שלדון אדלסון מופיע ברשימה הזו.

מטה טראמפ הדליף שמות נוספים כמינויים פוטנציאליים לקבינט העתידי: רודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר ואחד מהרפובליקאים היחידים שמגן על טראמפ מכל ההאשמות שמוטחות בו, מיועד להיות השר לביטחון המולדת, וכריס כריסטי, מושל מדינת ניו-ג'רזי, מיועד להיות שר המשפטים. המינוי של כריסטי קצת בעייתי. הוא מסובך עתה בפרשת ברידג'-גייט - סגירת נתיבי גישה מגשר גורג' וושינגטון על נהר ההאדסון, לעיר בניו-ג'רזי שראשה היה מתנגד פוליטי של כריסטי. סגירת הנתיבים הוגדרה כ"נקמה פוליטית". וכמה מבכירי ממשלו של כריסטי בניו-ג'רזי עומדים עתה לדין על כך. הבכירים טוענים עתה שכריסטי היה מודע למעשה. המושל טוען שלא היו דברים מעולם, אך קשה להאמין שהוא יוכל להיות שר משפטים עם כתם כזה.