הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי צים מחפשת קונה; החברה מכחישה

שווי צי הספינות של צים, הנתונה בקשיים בשל מצב השוק העולמי, מוערך בכ-267 מיליון דולר ■ דובר החברה: "צים דוחה את השמועות כי בכוונתה למכור את פעילות הספנות הגלובלית שלה"

האם עידן עופר ויתר בעלי המניות בצים הרימו ידיים לנוכח חזרתה של החברה להפסדים, ואי-יכולתה לשאת את חובותיה בזמן? על פי דיווח מסוף השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל" עומדת צים - או לפחות עיקר פעילותה - למכירה, עקב הקשיים שמהם היא סובלת כתוצאה מההאטה בשוק הספנות העולמי. על פי הדיווח, בוחנים בעלי המניות של צים, בראשות חברת קנון של עופר, את מכירת הפעילות הגלובלית שלה, במטרה לצמצם את פעילותה והפסדיה, ולהפוך לספקית שירותים אזורית בים התיכון בלבד. העיתון מצטט "גורמים בעלי ידע ישיר בנוגע לעניין".

לדברי אחד מאותם גורמים, "צים נמצאת על המדף ועומדת למכירה. בנקאי ההשקעות של החברה נוסעים ברחבי העולם עם מידע עליה, ומנסים לעניין את חברות הספנות הגדולות בעולם ומשקיעים אחרים לקנות את הפעילות". לדברי גורם אחר, להנהלת צים יש תוכנית לפצל את החברה לחלק בינלאומי שאותו היא מעוניינת למכור, בעודה ממשיכה להחזיק בחלק מהספינות לפעילות בים התיכון. "הם רוצים למכור את הקווים שפועלים מאסיה לארה"ב, מהמזרח הרחוק לים התיכון ומהים התיכון לארה"ב". חברת נתוני הספנות VesselsValue מעריכה את שווי צי הספינות של צים בכ-267 מיליון דולר.

דובר צים הכחיש בתגובה שהפעילות הבינלאומית עומדת למכירה. "צים דוחה את השמועות כי בכוונתה למכור את פעילות הספנות הגלובלית שלה", אמר הדובר. "אנו שחקנים גלובליים כבר כמה עשורים ואין לנו כל כוונה לחדול (לספק) שירותים ללקוחות החברה בכל רחבי העולם", אמר. צים מוחזקת (32%) בידי קנון, והיתר בידי בנקים ובעלי הספינות. דובר קנון מסר כי לא יוסיף על תגובת צים.

בזיל קראטזאס (Basil Karatzas) יועץ לחברות ספנות בינלאומיות, אמר כי הוא מאמין ש"רק 7 מתוך 19 ספינות של צים עשויות לעורר עניין בקרב רוכשים פוטנציאליים, מכיוון שהן גדולות מספיק ויכולות לשאת עד ל-10,000 מכולות. שאר הספינות של החברה קטנות מדי והופכות במהירות לחסרות ערך בעקבות ההרחבה של תעלת פנמה. אנחנו נמצאים בשוק קשה שבו לא ישלמו פרמיה עבור בסיס הלקוחות של החברה או נכס אחר כלשהו. רוכשים פוטנציאליים ישלמו רק עבור האוניות", הוא אמר ל"ג'ורנל".

לארס ג'נסן (Lars Jensen) מנכ"ל חברת הייעוץ SeaIntelligence הנמצאת בקופנהגן, אמר ל"ג'ורנל" כי "צים נמצאת במצב קשה יחסית. היא לא יכולה להצטרף לברית של חברות, מכיוון שהספינות שלה לא יכולות לעגון בנמלים של מדינות ערב. לכן, הם יכולים לגדול עוד כדי להתחרות עם החברות הגדולות, ואת זה אין באפשרותם לעשות כיום, או שהם יכולים להפוך לחברת נישה. חברה כזו, שתתמקד בפעילות בים התיכון בלבד, תשרת גם את האינטרסים של מדינת ישראל".

המשך הרעה בתוצאות

צים, הסובלת ממשבר חריף בענף התובלה הימית העולמי עקב עודפי ההיצע הנמשכים בשוק זה, הציגה לפני חודש המשך של ההרעה בתוצאותיה, עם הפסד ענק של 132 מיליון דולר בסיכום המחצית הראשונה של 2016. החברה רשמה במחצית ירידה של כ-20% בהכנסות לרמה של 1.24 מיליארד דולר. הירידה החדה בהכנסות העבירה את צים להפסד גולמי של כמיליון דולר, לעומת רווח גולמי של 163.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2015.

בשורה התפעולית נרשם הפסד של 70.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 81.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה הציגה צים כאמור הפסד עצום, לעומת רווח של 20.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ברבעון השני השנה רשמה צים ירידה של 19.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-611.9 מיליון דולר, הפסד גולמי של 11.7 מיליון דולר, הפסד תפעולי של 47.8 מיליון דולר והפסד נקי של 74.6 מיליון דולר (לעומת רווח של 10.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד).

צים, בראשות היו"ר אהרון פוגל והמנכ"ל רפי דניאלי, ביקשה דחייה של פרסום הדוחות, לצורך קבלת הסכמה של בעלי החוב של החברה, ובהם מחזיקי האג"ח המקומיים, לדחיית חלק מתשלום חובותיה. החברה הגיעה להסכמות עקרוניות, שלפיהן תדחה תשלומים בהיקף של 115 מיליון דולר, שאותם הייתה אמורה להעביר לחלק מהנושים שלה החל מ-30 בספטמבר במשך 12 חודשים, ל-1 בינואר 2018. זאת בתמורה לריבית בגובה ריבית הליבור פלוס 2.8% שתשלם במזומן מדי רבעון.

לצים יש כיום חובות בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר, והתוצאות הגרועות במחצית הראשונה העבירו אותה להון עצמי שלילי של כ-62 מיליון דולר. צים כבר עברה שני הסדרי חוב גדולים בשנים האחרונות - ב-2009 פריסה מחדש של החוב, ולפני כשנתיים הסדר נוסף, שבמסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר. במסגרת ההסדר, הסכימו הבנקים, מחזיקי האג"ח ובעלי אוניות שאותן שוכרת החברה, לוותר על 1.7 מיליארד דולר מהחוב, תמורת הקצאת 68% ממניות צים.