הבריחו לישראל 75 אלף כדורי ויאגרה מזויפים - וזה מה שקיבלו

ביהמ"ש גזר עונשי מאסר של עד 24 חודשים על 8 נאשמים בהברחה, עונשי מאסר על-תנאי וקנסות כספיים

הברחה של ויאגרה וחומרי הרדמה / רשות המיסים דוברות והסברה
הברחה של ויאגרה וחומרי הרדמה / רשות המיסים דוברות והסברה

עונשי מאסר בפועל של עד 24 חודשים ל-8 נאשמים בפרשיית הברחת כדורי ויאגרה מזויפים לישראל. לפי הודעת רשות המסים, שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב, מיכל ברק-נבו, הטילה את העונש בגין ביצוע שורה של עבירות על-פי פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא ופקודת סימני המסחר.

כתב האישום בפרשה הוגש בשנת 2011 נגד הנאשמים, אשר חברו יחד לצורך הברחת 75,000 כדורי ויאגרה מזויפים ארצה. כתב האישום החמור מתאר מסכת עבירות כלכליות המבוצעות בצורה שיטתית ומתוכננת עד לפרטי פרטים וחובקת בתוכה מספר גדול של מעורבים.

כתב האישום בפרשיה כלל שני אישומים: האישום הראשון מתייחס לכל הנאשמים ומתאר כיצד הבריחו, כל אחד לפי תפקידו, כדורי ויאגרה מזויפים דרך 4 מדינות: מסין, דרך הונג-קונג, לצ'כיה ומשם לאוסטריה, כשיעדם הסופי הינו ישראל; האישום השני מתייחס למקרה הברחה נוסף, בו חלק מהנאשמים הבריחו כדורי ויאגרה מזויפים מצ'כיה לישראל.

בית המשפט גזר שנתיים מאסר על הנאשם המרכזי בפרשה בגין התיק העיקרי ובגין תיק נוסף שהתנהל כנגדו, בגין עבירות של החזקה, חובת מרשם ומכירה קמעונאית של תכשירי מרשם. נגזר עליו גם מאסר על-תנאי למשך 8 חודשים ל-3 שנים, קנס בסך 90,000 שקל והתחייבות להימנע מביצוע עבירה דומה.

על נאשם מרכזי נוסף נגזרו 8 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי למשך 8 חודשים ל-3 שנים, קנס בסך 40,000 שקל והתחייבות להימנע מביצוע עבירה. על שאר הנאשמים בפרשה נגזרו עבודות שירות וקנסות כספיים.

בית המשפט אימץ את עמדת המדינה וקבע כי "מידת הפגיעה בערכים המוגנים בתיק העיקרי היא לא מבוטלת, נוכח העובדה כי מדובר בעבירות שפוגעות בכלל הציבור - הן בשל הפגיעה הכלכלית במשק וביבואנים, עקב הפצת הכדורים באופן לא חוקי תוך הפרת סימן מסחרי רשום, הן בשל החומרה היתרה במעשים, בשל סכנה ממשית לבריאות הציבור בהכנסת כדורי ויאגרה שיוצרו בתנאים לא מפוקחים, על כל המשתמע מכך".

לו הכדורים המזויפים היו מגיעים לשוק, הם היו יכולים להימכר בעלות של כ-4-5 שקלים לכדור. הנאשמים המרכזיים היו צפויים לגרוף מעל 300 אלף שקל בגין המכירה (לאחר ששילמו לספקית הסינית 5,000 שקל בגינם), ותוך סיכון בריאות הציבור, היות ומדובר בכדורים מזויפים.

עלילה מהסרטים

על-פי כתב האישום, בתחילת ספטמבר 2010 חברו שניים מהנאשמים לשם הברחת כדורי ויאגרה מזויפים, בכמות מסחרית, מסין, דרך הונג-קונג, לישראל. לצורך כך פנה אחד מהם לישראלי שהתגורר בסין משנת 2005 והציע לו ליטול חלק בפעילות ההברחה.

הישראלי התבקש ליצור קשר עם ספקית בסין המייצרת כדורי ויאגרה מזויפים ומשווקת אותם, ולרכוש ממנה כמות מסחרית של כדורי ויאגרה מזויפים. עוד הוא התבקש להוביל את כדורי הויאגרה המזויפים מסין, לבית מלון בהונג-קונג, שם יימסרו הכדורים המזויפים לבלדר, אשר יבריח אותם לשטח מדינת ישראל. על-פי ההצעה, הנאשם יחלוק את רווחיו מן ההברחה יחד עם הישראלי - והוא אכן נענה להצעה.

בהמשך לכך, הישראלי ושניים מהנאשמים רכשו 75,000 כדורי ויאגרה מזויפים, הנחזים להיות מתוצרת חברת פייזר (Pfizer), בתמורה ל-5,000 דולר. הספקית הסינית העבירה את הכדורים לבית המלון בהונג-קונג, והם נמסרו לידי האחראי על המזוודות במלון, המכונה "מר קין".

בינתיים פנה אחד הנאשמים לבעל חנות לממכר אביזרי מין לשם איתור בלדר, אשר יעביר את הכדורים המזויפים מהונג-קונג לישראל. בעל החנות הסכים להבריח את הכדורים המזויפים מהונג-קונג לישראל בתמורה לסכום של 18,000 אירו, איתר בלדר שהעביר את הכדורים מהונג-קונג לצ'כיה, ובהמשך הועברו הכדורים מצ'כיה לישראל על-ידי שני אנשים נוספים שגויסו למטרה.

ביום 20.10.10, בשעה 23:30 לערך, הגיע אחד הנאשמים לנמל התעופה בן-גוריון ופנה לעובד אגף המכס והמע"מ, אשר שימש באותה שעה בודק ב"מסלול הירוק" של המכס בנתב"ג. הוא ביקש מעובד המכס כי יאפשר לו להיכנס לרחבת מסוע המזוודות בנמל התעופה, וזה התיר את כניסתו בניגוד לכללי קבלת רישיון לשטח מוגבל בנמל התעופה.

שם המתין נאשם אחר אשר ניגש עם נחיתתו למסוע המזוודות ונטל את המזוודה והתיק, אשר הכילו את הכדורים המזויפים. בשלב זה עובד המכס שבין הנאשמים איפשר את המעבר ב"מסלול הירוק", מבלי שבדק את הכבודה.

במקביל, גם הכסף בתמורה לכדורים המזויפים ולעבודות הבלדרות עבר מסע בין מדינות. בת זוגו של אחד הנאשמים, אזרחית צ'כית, נפגשה עם נאשם אחר בתל-אביב, והשניים נסעו לנמל התעופה בן-גוריון, שם הועברו לה 8,000 אירו, כתשלום ראשון, בגין העברת הכדורים המזויפים מהונג-קונג לישראל.

היא מסרה לידי הנאשם 6,000 אירו בעבור שירות הבלדרות, קיבלה לידיה את המזוודה ואת התיק אשר הכילו את הכדורים, פנתה אל עבר הרכב שבו המתין, מסרה לידיו את הטובין המזויפים, וזה העמיסם לתא המטען של הרכב.

בשלב הזה נתפסה החבורה על-ידי עובדי המכס של רשות המסים, ובעקבות הפרשה הוגש כתב האישום נגד שמונה נאשמים. ואולם, מי שהיה נאשם 5 בפרשה הלך לעולמו תוך כדי ניהול התיק; נאשמת 8, חברתו הצ'כית של הנאשם המנוח, נמחקה מאחר שעזבה את הארץ ולא שבה; ונאשמים 3 ו-4 הורשעו ודינם נגזר. גזר הדין הנוכחי ניתן בעניינם של אטיאס, בן-שלוש, אילוז וסויסה. 

התיק נוהל על-ידי עו"ד אפרת מויאל קיטייני, מהיחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, זאת בעקבות חקירה שנוהלה על-ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ חיפה.