לאן נעלמו 20 מיליארד שקל בתקציבי הממשלה ב-2013-2015?

ניתוח שבוצע במרכז להעצמת האזרח חושף 213 סעיפים תקציביים שנוצלו ב-30% או פחות מהסכום הסופי

משרדי הממשלה לא ניצלו בשלוש השנים האחרונות מעל 20 מיליארד שקל שתוקצבו לפעולות שונות, כך חושף ניתוח שבוצע במרכז להעצמת האזרח. הבדיקה הקיפה את תקציב המדינה. ממצאי הבדיקה שנאספו לספר בשם "ספר התקציב האבוד" יוצגו היום (ב') לחברי הכנסת על-ידי מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח תומר לוטן.   

הבדיקה כללה את תקציבי המדינה הסופיים (לאחר העברות תקציביות) לשנים 2013-2015 ובמסגרתה נחשפו 213 סעיפים תקציביים שנוצלו ב-30% או פחות מהסכום הסופי (על שינוייו) - מה שהוגדר על-ידי המרכז "תת-ניצול כרוני".  

לאן הלך הכסף? חלק ממנו שימש למימון צרכים אחרים שבהם נרשמה חריגה ממסגרת התקציב המאושרת: למעלה מ-9 מיליארד שקל הופנו במהלך שלוש השנים שנבדקו למימון סעיפים שחרגו ממסגרת התקציב. התחום השלישי שנבדק היה הרזרבות התקציביות ובמסגרתו נחשפו סעיפי רזרבה סמויים - סעיפים שמתוקצבים מדי שנה אך התקציב מוסט מהם במלואו בהסטות התקציביות ומשמש למטרות אחרות באופן קבוע על פני שנים רבות ברציפות.

בסעיפים אלה נמצאו בשלוש השנים האחרונות מעל 1.25 מיליארד שקל. הספר מכיל גם פירוט של 10.168 מיליארד שקל בסעיפי רזרבה גלויים, מהם מוסט כלל התקציב באופן שיטתי על פני שנים.

"הספר שאנו מגישים היום חושף כי תקציב המדינה מכיל מיליארדים שאינם מנוצלים באופן שיטתי שנה אחרי שנה - מה שמדגים כי הבעיה במקרים רבים היא לא הקצאת הכסף אלא המימוש שלו למטרה שלשמה הוגדר", אמר לוטן.

בין התקציבים הסובלים מתת-ניצול כרוני תקציב רכישת הדירות במסגרת חוק הדיור הציבורי, שרק 9% ממנו נוצלו ולעומת זאת סעיף אחזקת מבנים במשרד הביטחון שנוצל ב- 234% מעבר לתקציבו המקורי, למעלה מ-5.64 מיליארד שקל.