כך מתגייסים בעמק הסיליקון כדי להריץ את קלינטון לנשיאות

אפליקציה בשם NeverTrump ואתר Trump Traders מציעים לערוך חילופים בין מצביעים, כך שתומכי קלינטון במדינות שניצחונה מובטח בהן יצביעו למועמד עצמאי, ותומכי מועמדים עצמאיים במדינות שבהן היא בנחיתות יצביעו לה ■ עשרות אלפים כבר התחייבו לעשות זאת

דונלד טראמפ / צילום: מסך
דונלד טראמפ / צילום: מסך

אולי לא שמעתם על זה, מאחר שהמירוץ הפעם שקט ונטול דרמות, קללות עסיסיות ו/או קלטות לוהטות, אבל היום הוא יום הבוחר של העם האמריקאי. האומה האמריקאית מעולם לא הייתה כל-כך נסערת במערכת בחירות בעת המודרנית - במידה רבה בגלל שתי הדמויות המאוד צבעוניות שמובילות את המאבק הפוליטי המורכב הזה.

ההתערבות הבוטה למדי של ראש סוכנות הביון האמריקאית במירוץ בשבועות האחרונים הובילה לתחרות צמודה מאוד בין המועמדים - מה שגרם להרבה מאוד מתכנתים ואנשי היי-טק בעמק הסיליקון, הידועים בהעדפות הליברליות שלהם בזירה הפוליטית, לתסמיני לחץ בולטים. אלה, מצדם, עשו מה שהם עושים הכי טוב כדי להתמודד: יצרו אפליקציות.

שיטת הבחירות האמריקאית היא שיטה אזורית - ומכאן שמספר מצומצם של מדינות מפתח (ולמעשה מחוזות מפתח ספציפיים בתוך מדינות מפתח) הם אלה שיכריעו את הבחירות. סן פרנסיסקו, שבה נמצא עמק הסיליקון, היא אחד מהמחוזות ה"כחולים" ביותר במדינת קליפורניה - כשלעצמה אחת המדינות ה"כחולות" ביותר - ומכאן שהילארי קלינטון והמפלגה הדמוקרטית יכולות להיות בטוחות בניצחונן שם.

מצד שני, הרבה מאוד אמריקאים אינם מרוצים משני המועמדים, ומעוניינים לבחור במועמד עצמאי (ג'יל שטיין ממפלגת הירוקים או גארי ג'ונסון מהמפלגה הליברטריאנית) כדי למחות נגד שיטת הבחירות הדו-מפלגתית.

שתי הסיבות הללו הובילו בשבועיים האחרונים לתעשייה שלמה של "החלפת קולות" - בוחרים של קלינטון במדינות "בטוחות" יצביעו למועמדי מפלגה שלישית במדינות שבהן אין סיכוי שההצבעה שלהם תפגע בסיכוייה של קלינטון - ובתמורה, תומכי מפלגות שלישיות במדינות מפתח ישלשלו את הפתק של קלינטון ויסייעו להביס את דונלד טראמפ במדינות שבהן ההצבעה קריטית - בלי לוותר על הזכות להעלות את כמות המצביעים למפלגות עצמאיות ברחבי המדינה. ואתם חשבתם ששיטת הבחירות שלנו מסובכת, הא?

כך נולדו האפליקציה NeverTrump# ואתר האינטרנט Trump Traders, המחברים בין דמוקרטים ועצמאיים בעלי מטרה אחידה - להביס את דונלד טראמפ. מצביעים עצמאיים במדינות מפתח, כמו אוהיו, צפון קרוליינה, פלורידה ונבאדה, נרשמים ומקושרים בתוך דקות עם מצביעים דמוקרטיים בקליפורניה, באילינוי, בניו-יורק, בוושינגטון ובמדינות "כחולות" אחרות.

יוזמי Trump Traders, אגב, הם חברי המפלגה הרפובליקנית שמאסו במפלגתם אחרי שטראמפ נבחר למועמד לנשיאות והחליטו לעשות מעשה. "הבנו שהדרך היחידה להביס אותו היא לאחד את האנשים שמאסו בשיטה ומעוניינים להצביע למועמד שלישי, עם האנשים שמחויבים למועמדת הדמוקרטית - ולוודא שהקול של כולם נשמע, אבל באופן אסטרטגי התואם את שיטת הבחירות האמריקאית", הם מסבירים באתר.

האתר זכה להרבה ביקורת מכל הכיוונים בארה"ב, לאחר שיותר מ-35 אלף מצביעים נרשמו וביצעו "התחייבות להחלפה", אך חוות-דעת משפטיות שניתנו תומכות בעמדה שמדובר בהליך חוקי לחלוטין, ובלבד ששני הצדדים בכל החלפה עשו זאת מרצונם החופשי ותוך שמירה על טוהר הבחירות וחשאיותן.

גם האפליקציה NeverTrump זכתה לגידופים - בהם גם תלונות כלפי חברת אפל על שלא מנעה את הפצת האפליקציה בחנות האפליקציות שלה - אך לפחות נכון לכתיבת שורות אלה, הפרסום רק סייע לאפליקציה והפך אותה לאחת הפופולריות ביותר השבוע, בעיקר בקרב דמוקרטים לחוצים בעמק הסיליקון שמחפשים סיבות לאופטימיות, שעה שהמירוץ בין דונלד טראמפ ובין קלינטון מגיע לרגע האמת.