ליידי מקבת מרחוב בלפור

צריך להעביר את מכתב התגובה לתחקיר "עובדה" מטעם נתניהו לבדיקה מקצועית בתחום הנפש

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

העובדה שהתחקיר של "עובדה" גורם לאנשים להתייחסות ותגובות רגשיות היא כבר ציון לשבח לאילנה דיין, כי ההשפעה על הציבור היא אחד המאפיינים על פיהם נקבע טיבו של תחקיר.

הרבה דברים חדשים לא היו בתחקיר, אבל צורת הגשתו הייתה מרשימה, ובכל זאת היו גם דברים חדשים. ההופעה שהרשימה אותי ביותר הייתה זו של ורד סוויד, ראש הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה. לשעבר, כמובן. היא הודחה מתפקידה על-ידי "בעלי ואני". היה עצוב לראות את האישה האיכותית הזאת שעבדה קשה והיטב כל חייה המקצועיים, ונזרקה בעידודה של אישה שלא מגיעה לקרסוליה בשום מובן.

"נראה אם תעזי"

האלמנט המרשים האחר היה כמובן מכתב התגובה של ראש הממשלה. כשדיין אמרה שנתניהו אתגר אותה: "נראה אם תעזי לפרסם את המכתב במלואו" - חששתי. זהו טריק ידוע של אנשי שררה המעוניינים להשפיע על המגישה-עורכת לעשות כרצונם. אני בטוח שדיין הוותיקה מודעת לכך. אבל היא החליטה להיענות לאתגר - וטוב שכך עשתה.

בדיקה מקצועית בתחום הנפש ובדיקה משפטית

למרות שהתחקיר הזכיר לנו, ואף חידש, את מהות האנשים השולטים בנו - התגובה חידדה את הממצאים. שום דבר שדיין שידרה לא יכול שלא להזכיר לנו ולו בשמץ את האישיות המסוכסכת, אפילו החולנית, של מקבת המלך והליידי שלו, שרעדו מפחד שיום אחד ייקחו להם את הכתר ואת צורת החיים המלכותית והשלטונית. כל-כך הם (המלך וליידי מקבת הספרותיים) רצו להישאר בשלטון, ששגעונם גרם להם לסלק כל מי שנראה להם כמסכן את שלטונם (מי שלא מכיר את המחזה מוזמן לפנות אל שרת התרבות, שאולי את שייקספיר כן קראה).

צריך לקוות שיימצא האדם הרציני שיעביר את מכתב התגובה מטעם נתניהו לבדיקה מקצועית בתחום הנפש ואולי אף לבדיקה משפטית. יש מישהו שירים את הכפפה החשובה הזאת?

 

פרס ונתניהו בערב

אני זוכר ערב אחד, לאחר הבחירות בהן שמעון פרס הפסיד לנתניהו. הייתי עם פרס באותו ערב, הוא היה שבור, לא הבין למה זה כך. ניסיתי לנחם אותו והדבר היחיד שמצאתי היה: תזכור, שמעון, שבערב, אחרי העבודה, ביבי חוזר הביתה אל שרה - ואתה אל סוניה. פרס הנהן בראשו. לא בטוח שהצלחתי לאושש אותו.

עמוס עוז לא שותק, וחבל

עמוס עוז למען "שוברים שתיקה": "לפעמים מי שנקראים בוגדים מתגלים כמורי דרך" (בעיתונות). ולפעמים, עמוס עוז, הם כן מתגלים כבוגדים. איך אתה מבחין מתי זה כך ומתי אחרת? על-פי מה החלטת ש"שוברים שתיקה" אינם בוגדים? כי אם הם מורי דרך, הם כאלה לאויבינו, בטח לא לנו.