החרב שמחזיקים הסינים מעל צווארו של טראמפ

דעה: הנשיא הנבחר של ארה"ב נישא על גלי החשש והאיבה למעצמה ממזרח, אך הוא עלול להיות תלוי בה כדי לממש את תוכניותיו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב היה הפתעה גדולה. הראלי שאנחנו חווים כרגע בשווקים - מהווה הפתעה גדולה עוד יותר. המשקיעים אימצו עמדה אופטימית לקראת נשיאותו של המועמד הרפובליקני, מאחר והוא נתפס כבעל סמכות בתחום הכלכלה, וייהנה מקונגרס רפובליקני שיאפשר לו, ללא ספק, חופש ביישום הבטחות הבחירות שנתן.

בין ההבטחות הללו כלולות רכישת 1,200 מטוסי קרב חדשים עבור חיל האוויר האמריקאי, הפחתת מסים דרמטית ומעל הכול, פרויקט אדיר-ממדים לשיקום התשתיות בארה"ב - שידרוש, לפי טראמפ, השקעה של כ-500 מיליארד דולר. גם אם נניח שהמקסיקנים ישלמו עבור החומה העצומה המתוכננת לקום בגבול, ההבטחות שחילק טראמפ יעלו הון תועפות וידרשו הגדלה דרמטית של הגירעון בתקציב האמריקאי - וכתוצאה מכך, גיוס משאבים שיתווספו לחוב הלאומי של ארה"ב.

הגדלת החוב, במיוחד למען השקעה בתשתיות, אינה סיבה לדאגה בכל הנוגע לכלכלת ארה"ב. גיוס חוב הוא כלי בסיסי בעולם הפיסקלי, והדעה הרווחת כיום היא שכל השקעה בתשתיות מחזירה עצמה פי כמה מונים, בתרומתה לצמיחה הכלכלית. טראמפ גם לא צפו להיתקל, כאמור, במכשולים פוליטיים בדרכו להעלאת תקרת החוב, לאור היות הקונגרס והממשל רפובליקנים.

אולם לטנגו צריך שניים - וכדי לגייס חוב, צריך גם מלווים. המממנים של החוב הלאומי של ארה"ב מתחלקים לכמה סוגים, בהם סוכנויות ממשל אמריקאיות, גופים פיננסים, אזרחים וממשלות זרות. תחת הסעיף האחרון, השחקנית הבולטת היא סין - שלה חבה ארה"ב, עפ"י הערכות, כ-1.2 טריליון דולר. החוב העצום הזה גדל באופן תמידי, אך לא היווה בעיה עד כה. להיפך, מדובר היה במצב של Win-Win . האמריקאים הצליחו לממן את פעילות הממשל וגרעונו בריביות נמוכות, והסינים מצאו מקלט בטוח ליתרות המט"ח העצומות שלהם.

אחד הגלים שנשאו את טראמפ כל הדרך לבית הלבן, היה האיבה למעצמה מן המזרח, שבאופן עקבי - לשיטת טראמפ - גזלה מארה"ב מקומות עבודה, קניין רוחני והשפעה בעולם. המועמד הרפובליקני סימן את הסינים בתור הארכי-אויב החדש של האמריקאים - תפקיד שהיה שייך באופן מסורתי לרוסיה.

הסינים, מצידם, שמרו על קור רוח יחסי, אך סביר להניח שבבייג'ין כבר החלו לתכנן את הצעדים מול היריב החדש. האמריקאים וודאי סומכים על צבאם בכל עימות מול סין, אך כל מה שהסינים צריכים לעשות, כדי לגרום נזק אדיר לממשל האמריקאי - הוא להפסיק לקנות. היקף הביקושים הסיני ממלא תפקיד מפתח וארוך טווח בשמירת תשואות האג"ח של ארה"ב נמוכות, ובהיעדר ההשתתפות שלהם בהנפקות החוב, תהיה זו משימה קשה עד בלתי אפשרית לטראמפ להשיג את המימון הדרוש לתוכניות הגרנדיוזיות.

בתרחיש רדיקלי יותר, יכולים הסינים לפתוח במכירה מסיבית של האג"ח האמריקאיות, מה שיגרום לזינוק בתשואות ולסחרור בשוק האג"ח העולמי. צעד כזה אמנם יוריד לטמיון חלק מההשקעה שלהם, אך יכול להוריד את המעצמה הגדולה בעולם - ואת נשיאה החדש - על הברכיים. בתרחיש כזה, העליות שאנחנו רואים בשווקים יהיו זיכרון רחוק מאוד.