רשות החברות לדירקטוריון תע"א: למנות בדחיפות יו"ר לחברה

הפנייה של יו"ר הרשות אורי יוגב נעשתה על רקע סיום כהונתו של רפי מאור כיו"ר תע"א ופסילת המועמד של שר הביטחון לתפקיד - יאיר שמיר

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, קורא לחברי דירקטוריון התעשייה האווירית למנות בדחיפות יושב ראש לחברה. פנייתו של יוגב נעשתה על רקע סיום כהונתו של רפי מאור בתפקיד היו"ר לפני כחודש וחצי ובעקבות החלטת הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גלאור לפסול את מועמדותו לתפקיד של יאיר שמיר.

שמיר, שכיהן בעבר כיו"ר תע"א, היה מועמדו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לתפקיד זה, אך הוועדה בראשות גלאור קבעה בראשית החודש כי שמיר לא יוכל להתמנות לתפקיד בשל היותו יו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ובשל היעדר נכונות מצדו להתפטר מנת"ע. גלאור כתבה בהחלטתה כי "אין מקום למנות מועמד לכהונה כדירקטור בחברה ממשלתית, בטרם השלים את כהונתו כדירקטור בחברה ממשלתית אחרת. על מי שמתמנה כדירקטור להשלים את שלקח על עצמו ולא לעבור לתפקיד בחברה ממשלתית אחרת בטרם עשה כן".

עוד נכתב בהחלטת השופטת כי בשל כהונתו של שמיר כיו"ר נת"ע, ובשל עמדת הוועדה בנושא זה, היא לא דנה כלל בסוגיות נוספות הקשורות למינויו בתע"א. סוגיות אלה כוללות בין השאר שאלות הקשורות לתקופת כהונתו הקודמת בתפקיד. בהחלטתה כתבה גלאור כי מדובר "בין היתר בשאלות הקשורות לתפקודו של שמיר בכהונתו בעבר בתפקיד זה, שחלקן מצא ביטוי גם במכתבים אנונימיים שהתקבלו במזכירות הוועדה בעניינו של המועמד והעלו סוגיות לבדיקה".

מאז סיים שמיר את כהונתו האחרונה בתפקיד יו"ר תע"א, הוא נכנס לחיים הפוליטיים וכיהן בתפקיד שר החקלאות מטען מפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו. מלבד שמיר, קידם ליברמן גם את מינויו של השר לביטחון פנים לשעבר מטעם מפלגתו, יצחק אהרונוביץ, לתפקיד יו"ר תעש מערכות ועדיין פועל לקידום מינויו של שר האנרגיה והמים לשעבר מטעם מפלגתו, עוזי לנדאו, לתפקיד יו"ר רפאל מערכות לחימה.

בפנייתו לחברי דירקטוריון תע"א, כתב יוגב כי חוק החברות הממשלתיות מחייב אותם לבחור באחד מחברי מועצת המנהלים לתפקיד יו"ר הדירקטוריון וכי הבחירה טעונה אישור של הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי ואישור של שרי הביטחון והאוצר. "אי מינוי יו"ר דירקטוריון קבוע לחברה במשך תקופה ממושכת עלול לפגוע בפעילות הדירקטוריון ולעכב את יישומם של תהליכים אסטרטגיים בחברה", טען יוגב.

הנהלת התעשייה האווירית סיכמה בקיץ האחרון עם מועצת העובדים בחברה על תוכנית הבראה מקיפה, שבמסגרתה יפרשו משורותיה כ-800 עובדים מתוך כ-16,000. התוכנית גובשה על רקע מצבה הכספי של תע"א ובשל ירידה מתמשכת לאורך השנים האחרונות בנפח הפעילות של החטיבות האזרחיות שלה.

גורם המעורה בפעילות הדירקטוריון של תע"א אמר בהתייחס לפניית יוגב כי "הדירקטוריון מלא באנשים שלפחות לחלקם יש הכישורים המתאימים כדי להתמנות לתפקיד היו"ר". לדברי הגורם, בין המועמדים האפשריים לתפקיד זה - אתי לנגרמן, לשעבר מנכ"לית בנק דיסקונט למשכנתאות, וגבי סרוסי, מומחה לננו-טכנולוגיה ובעברו סמנכ"ל מחקר ופיתוח באל-אופ מקבוצת אלביט מערכות.

מהתעשייה האווירית לא נמסרה היום (א') התייחסות לדברים.