דוחות סלקום: הפחתת התשלומים מגולן טלקום השפיעה לרעה

ההכנסות הסתכמו ברבעון השלישי של 2016 ב-992 מיליון שקל ■ סלקום מדווחת על תוספת של 10,000 מנויי סלולר חדשים נטו ברבעון השלישי

ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר
ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר

חברת התקשורת סלקום   סיכמה הבוקר (ב') את הרבעון השלישי של 2016 עם ירידה של 4% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-992 מיליון שקל, לצד שחיקה של 18% ברווחיה, שעמדו על 33 מיליון שקל, וזאת לאחר שחיקה גם בשורות הרווח הגולמי והתפעולי הרבעוניים.

בסיכום רבעוני סבלה סלקום מהחלטת גולן טלקום להפסיק לשלם לה עבור השימוש ברשת על-פי ההסכם הישן ביניהן (שהסתיים באוקטובר 2016), ואשר עמד על למעלה מ-60 מיליון שקל ברבעון. לפי ההערכות, סכום זה עומד כיום על כ-40 מיליון שקל ברבעון.

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, מסר עם פרסום הדוחות כי "תוצאות הרבעון הושפעו בין היתר מהקטנת הכנסה שהוכרה ביחס לשירותי נדידה פנים-ארצית, מכיוון שגולן לא שילמה את מלוא התמורה החודשית המוסכמת. מלבד השפעה לרעה זו, תוצאות החברה ברבעון, הן במדדים הפיננסיים והן במדדים התפעוליים, טובות בדומה לרבעון הקודם".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה סך הכנסות סלקום נחלש ב-3% ל-3.04 מיליארד שקל, אולם בתקופה זו נהנתה סלקום מצמצום הוצאות, שתמך בקפיצה של 20% ברווח התפעולי ל-278 מיליון שקל.

הרווח הנקי של סלקום בין החודשים ינואר-ספטמבר השנה זינק ב-75% ל-135 מיליון שקל, לאחר שהחברה נהנתה גם מצמצום הוצאות המימון שלה.

סלקום ממשיכה לא לחלק דיבידנד לבעלי המניות, "לאור התחרות הגבוהה והמשך ההשפעה השלילית שלה על תוצאות החברה, ובמטרה לחזק את מאזן החברה".

סלקום מחלקת כיום את פעילותה לשני מגזרים - המגזר הנייד, שהוא הפעילות המרכזית שלה, שכוללת את שירותי התקשורת הסלולרית, ציוד קצה סלולרי ושירותים נלווים. נוסף על כך מציגה סלקום את תוצאות המגזר הנייח, הכולל את שירותי הטלפוניה הקווית, שירותי תשתית וגישה לאינטרנט, שירותי טלוויזיה, ציוד קצה נייח ושירותים נלווים.

הירידה בהכנסות מגולן טלקום השפיעו לרעה על ה-EBITDA הרבעוני במגזר הנייד (רווח בנטרול ריבית, הפחתות ומס), שצנח ביחס לרבעון המקביל אשתקד ביותר מ-11% ל-149 מיליון שקל, ובקרוב ל-18% ביחס לרבעון הקודם השנה.

בסלקום מציינים כי השפעת גולן טלקום באה לידי ביטוי בהרעה של 40 מיליון שקל בנתוני ה-EBITDA הרבעוניים במגזר הנייד. בסלקום מוסיפים כי "הפחתה משמעותית של ההכנסות העתידיות של החברה מגולן תשפיע מהותית לרעה על הכנסות החברה ותוצאות פעילותה".

במגזר הנייד נשחקו הכנסות סלקום משירותים בקרוב ל-7% ל-534 מיליון שקל, וההכנסות מציוד קצה ירדו ביותר מ-9% ל-195 מיליון שקל, כך שסך הכנסות מגזר הנייד ירד בכ-7.5% ל-729 מיליון שקל. מגמת השחיקה בולטת גם ביחס לרבעון הקודם, הרבעון השני של 2016, שביחס אליו רושמת סלקום שחיקה של 7% בסך הכנסות מגזר הסלולר.

עוד במגזר הנייד, מהנתונים שמציגה סלקום עולה כי בסוף הרבעון השלישי מספר המנויים הסלולריים שלה עמד על 2.8 מיליון לקוחות, ירידה של כ-10,000 לקוחות ביחס לרבעון המקביל. נתוני ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר (ARPU) מעידים על המשך התחרות הלא פשוטה במגזר הסלולר, עם ירידה של קרוב ל-5% לקצת פחות מ-63 שקלים.

פעילות המגזר הנייח המתפתחת מציגה צמיחה של כ-7% בהכנסותיה ביחס לרבעון הקודם, שהגיעו ל-315 מיליון שקל בעיקר בתמיכת עלייה בהכנסות בתחומי האינטרנט והטלוויזיה - שקוזזה בחלקה על-ידי ירידה בהכנסות משיחות בינלאומיות.

בסיכום רבעוני סלקום מציגה 146 אלף בתי-אב כלקוחות תשתית האינטרנט שלה - מספר המשקף צמיחה של 7% ביחס לרבעון הקודם אז היא הציגה 136 אלף בתי-אב, ו-99 אלף בתי-אב המשתמשים בשירותי הטלוויזיה שלה - עלייה כ-14% ביחס ל-87 אלף בתי-אב ברבעון קודם.

כחלק מהסנטימנט השלילי שאפיין היום את המסחר במניות התקשורת, מניית סלקום בלטה בירידה של כ-2%-3%, ומתחילת השנה היא מציגה עלייה של 12% ומשקפת לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל.

תוצאות מגזר
 תוצאות מגזר