בנק הפועלים: ירידה של 13% ברווח ל-699 מיליון שקל

התשואה להון העצמי עמדה ברבעון על 8.3%, בהשוואה ל-10.4% ברבעון המקביל אשתקד ■ הירידה ברווח - בעיקר בגלל ההפרשה בגין חקירת הלבנת ההון בארה"ב

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

עדכון ההפרשה בגין חשיפת הבנק בקשר עם חקירת הרשויות בארה"ב בנוגע לעסקיו עם לקוחות אמריקאים, בסך של 255 מיליון שקל, הביא את בנק הפועלים להציג היום (ה') ירידה של כ-13% ברווח ברבעון השלישי השנה - שהסתכם בכ-699 מיליון שקל - ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הרווח הרבעוני של הבנק, שבניהולו של אריק פינטו, משקף תשואה להון רבעונית של 8.3%, לעומת 10.4% ברבעון המקביל.

ואולם, התמונה העולה מדוחות הפועלים   לרבעון השלישי אינה תמונה של הרעה בפעילות. בסביבת הבנק מציינים כי היה זה רבעון חזק מבחינה זו, ובנטרול ההפרשה הנוספת בגין החקירה בארה"ב, הרווח הרבעוני הסתכם ב-954 מיליון שקל, והתשואה להון עמדה על שיעור נאה של 11.4%.

באקסלנס התייחסו לדוחות הפועלים ואמרו ש"בנטרול ההפרשה, רווחי הרבעון היו חזקים מאוד", והוסיפו ש"נראה שבשנה האחרונה פועלים הצליח להגדיל את פער הרווחיות מול לאומי, כאשר גם בשאר הפרמטרים הפועלים מצליח להכות את לאומי". לכן באקסלנס "ממשיכים להמליץ על פועלים בהמלצת קנייה ומעלים תחזיות ומחיר יעד ל-26 שקל למניה".

יחד עם הדוחות הודיע הבנק על חלוקת דיבידנד של כ-210 מיליון שקל, המהווה כ-30% מהרווח הנקי בגין הרבעון השלישי השנה. הדיבידנד יחולק ב-28 בדצמבר לבעלי המניות. זהו רבעון ראשון שהדיבידנד הנו בשיעור של 30% מהרווח הרבעוני, וזאת לעומת שיעור קודם של 20% מהרווח.

בבנק הפועלים מקווים כי לאור כך שהציגו בסוף הרבעון השלישי יחס הון עצמי רובד 1 של 10.81% - שמקדים את היעד הפנימי של הבנק, שעומד על 10.75% בסוף 2017 - הם יוכלו להתחיל לחלק דיבידנד בשיעור של 50% מהרווח כבר בשנה הבאה.

יותר מ-550 מיליון שקל בגלל החקירה

מתחילת השנה מציג בנק הפועלים רווח נקי של כ-2.49 מיליארד שקל, בדומה לרווח של כ-2.5 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015. ברבעון השני ב-2016 כלול רווח בסך 109 מיליון שקל, שנבע מעסקת מיזוג ויזה אירופה עם ויזה העולמית, וכן נרשם רווח הנובע ברובו ממכירת חוב שסווג כפגום. תשואת הרווח להון הסתכמה בתשעת החודשים הראשונים של 2016 בכ-9.9%.

ובחזרה לחקירה בארה"ב. בהתאם להודעתו מלפני כחודש וחצי עדכן בנק הפועלים את ההפרשה בגין חקירת הרשויות האמריקאיות בנושא הסיוע להעלמות מס ללקוחותיו, והגדיל אותה מ-50 מיליון דולר ל-120 מיליון דולר - כלומר, הפרשה של 70 מיליון דולר (כ-255 מיליון שקל) שנרשמה עתה בדוחות הרבעון השלישי.

על פי הערכות, ההוצאות המשפטיות בגין חקירה זו מסתכמות ביותר מ-100 מיליון שקל, כך שבשקלול הפרשות כוללות בהיקף של כ-450 מיליון שקל בגין החקירה בארה"ב, הפרשה עלתה למשקיעים בבנק כ-550 מיליון שקל. בדוחותיו מציין הפועלים כי "אין ביכולתו של הבנק להעריך את היקף החשיפה בנושא זה".

ועוד כמה מילים על הפעילות של הבנק: סך האשראי לציבור הסתכם בסוף ספטמבר האחרון בכ-277.5 מיליון שקל - קיטון ביחס לסך של כ-278.5 מיליארד שקל בסוף 2015, ובבנק מציינים שהם גדלים באשראי הקמעוני ובאשראי המסחרי. למול זאת, סך פיקדונות הציבור נכון לרבעון השלישי השנה עמד על כ-326.2 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-321.7 מיליארד שקל בסוף 2015.

הפועלים הציג מעבר להכנסות מהפסדי אשראי הן ברבעון והן מתחילת שנה וביחס לתקופות המקבילות. דוחות הבנק מלמדים על ירידה דו-ספרתית ביחס לתקופות המקבילות אשתקד בהכנסות מעמלות מפעילות ני"ע, הן ברבעון השלישי והן מתחילת שנה - ונותנים בכך עדות חד-משמעית, נוספת, על חולשת הבורסה בישראל.

מנגד, הבנק נהנה מכך שחל גידול נאה בעמלות מכרטיסי אשראי וטיפול באשראי.

אפרופו חוק שכר הבכירים בפיננסים, וללא קשר, הפועלים דיווח על רכישת מניות הבנק בהיקף 1.14 מיליון שקל עבור מנהליו הבכירים, בהתאם לתוכנית התגמול של הבנק.