ממשלת קונגו העניקה למיליארדר דן גרטלר זכיון לכריית נחושת

בחודש ינואר האחרון העבירה ממשלת קונגו את הזכיון מחברת הכריה גקאמיינס ■ ארגון גלובל וויטנס אמר כי "מטריד שקונגו מעבירה בצורה כזו זכויות למה שיכול להנפיק רווח עצום למדינה"

דן גרטלר / צילום: בלומברג
דן גרטלר / צילום: בלומברג

ממשלת קונגו העניקה למיליארדר הישראלי דן גרטלר את הזכיון לאחד ממשאבי הטבע העשירים ביותר שלה - כריית נחושת. המהלך בוצע בחודש ינואר האחרון, כך על פי דיווחים זרים. הזכיון הועבר לגרטלר מחברת הכריה גקאמיינס (Gecamines) שבבעלות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

הראשון לדווח על הזכיון היה ארגון גלובל וויטנס (Global Witness), ארגון לא ממשלתי שמטרתו מלחמה בשחיתות, בניצול ובאלימות בתעשיית המשאבים הטבעיים בעולם. הקבוצה, שמשרדיה ממוקמים בוושינגטון ובלונדון, עורכת חקירות על מנת ללמוד מי הגופים העוסקים בפרקטיקות הנחשבות לא חוקיות ולא מוסריות. לפני כעשור היה הארגון מועמד לפרס נובל לשלום.

הארגון יצא בהצהרה בה הצהיר כי ההפסדים הצפויים לממשלת קונגו עד שנת 2030 בעקבות העברת הזכיון, יעמדו על סך של 880 מיליון דולר בקירוב.

"מאוד מטרידה העובדה שממשלת קונגו מעבירה בצורה כזו זכויות למה שיכול להנפיק רווח עצום למדינה ולהכנסותיה" אמר דובר גלובל וויטנס. 

גרטלר הינו איש עסקים חרדי ישראלי שמדורג כאחד היהלומנים העשירים בעולם, ואשר הונו הוערך בשנת 2015 ב-1.6 מיליארד דולר. הוא עשה את הונו בהשקעה במכרות יהלומים ונחושת הקונגו. גרטלר הוא מייסד ונשיא דן גרטלר אינטרנשיונל גרופ (DGI), ועומד גם בראש החברה המשפחתית פלורט שרשומה בגיברלטר. אחיינו של נשיא (תואר כבוד) בורסת היהלומים, שמואל שניצר.

מחברת פלורט נמסר כי "החברה דוחה מכל וכל את טענות גלובל ויטנס שכן המדובר בדו״ח שנעשה בחובבנות מתוך כוונה להשמיץ ולפגוע בפעילות העסקית של פלורט, וכי המניפולציות בנתונים העובדתיים נועדה להטעות את הציבור ולפגוע בחברת פלורט. מהחברה נמסר עוד כי המדובר בעסקה ראויה והוגנת אשר עומדת בכל אמות המידה העיסקיות המקובלות ואשר אושרה כדין על ידי  כל הגורמים המוסמכים לכך".