מוריס לוי: מאוכזב מהתוצאות העסקיות של פובליסיס ישראל

עדי כהן, שכיהן בשנתיים האחרונות כיו"ר חברת המדיה זניט, התפטר מתפקידו ■ במקביל מתחזקות ההערכות של גורמים מתחום המדיה כי קשת וזניט קרובות לחתימת הסכם

מוריס לוי / צילום: תמר מצפי
מוריס לוי / צילום: תמר מצפי

האם המחיר שהמלחמה של קבוצת פובליסיס ישראל גובה מתחיל להיתפש כגבוה גם לפובליסיס העולמית? ל"גלובס" נודע כי מוריס לוי, יו"ר הקבוצה הבינלאומית, הביע לאחרונה אי-שביעות-רצון מהתוצאות העסקיות של הקבוצה בישראל.

לוי, שביקר לאחרונה בארץ, אמר בפורום מנהלי המשרד של הקבוצה כי הרווחיות אינה מה שציפה לה. הוא התייחס בין היתר גם למלחמה שיש לחברת המדיה של הקבוצה זניט עם זכיינית ערוץ 2 קשת. היום (ה') פורסם כי עדי כהן, שכיהן בשנתיים האחרונות כיו"ר חברת המדיה של זניט, התפטר מתפקידו. במקביל מתחזקות ההערכות של גורמים מתחום המדיה כי קשת וזניט קרובות לחתימת הסכם.

ענף הפרסום עובר בשנים האחרונה טלטלה קשה ברווחיות בגלל השחיקה בעמלות היתר מצד אחד והסטת תקציבים לדיגיטל מצד שני. עם זאת, קבוצת פובליסיס מתמודדת בשוק עם בעיה ייחודית: מלחמה מסחרית מתמשכת עם זכיינית ערוץ 2 קשת סביב התנאים המסחריים, שנמשכת כבר חודשים רבים, ועד עתה נראה היה כי הקבוצה בישראל מקבלת גיבוי מהבעלים הבינלאומיים.

זניט היא אחת מ-5 חברות המדיה הגדולות בישראל, אך בתחום הטלוויזיה היא נחשבת לקטנה וחלשה יותר ממתחרותיה. בשנים האחרונות עושה קבוצת פובליסיס מאמצים גדולים לחזק את כוחה.

כפי שנחשף ב"גלובס", ברבעון הראשון של 2016 התגלע סכסוך מסחרי בין זניט לבין ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2, ששיאו הגיע בעת קמפיין ההשקה המחודשת למותג פרטנר. הזכייניות לא אפשרו לחברת המדיה מיקומים טובים עבור פרטנר, מה שהותיר את החברה ללא כלים להעלאת קמפיין אפקטיבי בטלוויזיה. כתוצאה מכך החליטה פרטנר לרדת מהאוויר במדיום הזה.

בשבועות שלאחר מכן התנהל משא-ומתן בין אנשי זניט לזכייניות ולערוץ 10. מול רשת וערוץ 10 הצליחה החברה להגיע להבנות מסחריות שהגדירו את מערכת היחסים במונחים של מחירים ועמלות, אולם עם קשת לא הגיעו המגעים לכדי הסכם, והטונים עלו והפכו לצורמים יותר ויותר.

בין היתר הם כללו פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לחקור את "מכתב ליבליך", שכתב סמנכ"ל שיווק ומסחר בקשת, שקבע כי מתחילת 2016 כל לקוח שיעבור מחברת מדיה אחת לאחרת בלי שיש לו הסכם ישיר עם הזכיינית, יידרש לשלם את מחיר המחירון של קשת - ולא את מחירי חברות המדיה, הנמוכים משמעותית. בהמשך חודש המשא-ומתן בין הצדדים, אך הוא התאפיין במשברים רבים. לכהן היה חלק משמעותי בהובלת הקו הנוקשה של זניט.

על-פי ההערכות, המלחמה הזו עלתה לזניט מיליוני שקלים, אך גם בקשת לא מאוד אהבו את הקרב, שגבה זמן ותשומות ניהולית. למרות זאת, במשך חודשים ארוכים לא הצליחו הצדדים לסגור את הפרשה.

בעת ביקורו השתתף לוי בשיחות המשא-ומתן עם קשת. במהלכן הוחלט כי כל צד יוותר על סעיף מחלוקת שנותר לאחר שקשת החליטה למשוך את "מכתב ליבליך" ולהביא את הסכסוך לסיום.

בנוסף סבלה קבוצת פובליסיס מבעיות ספציפיות בחלק מהמשרדים. למשל, במשרד הפרסום פובליסיס נרשמו הפסדים של מיליוני שקלים שנבעו מקו ניהולי שהותווה במשרד. לפני חודשים ספורים נערך בקבוצה רה-ארגון שנועד בין היתר לייעל ולשפר את התוצאות. המהלך המשמעותי היה מיזוג של המשרדים פובליסיס וליאו ברנט לאחד, והשם פובליסיס התווסף לגליקמן-שמיר-סמסונוב. תקציבי פובליסיס פוזרו בין גליקמן ובין ליאו ברנט, מה שהגדיל את הנפח של כל אחד מהם. הבעיה המהותית נשארה בתחום המדיה.

מי ששמו נזכר כבר שבועות ארוכים כמועמד להחליף את כהן הוא ציון פרץ, עד לאחרונה משנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות". פרץ אמנם איננו מזוהה עם מדיה כמו טלוויזיה או דיגיטל, אך הוא נחשב ל"איש של לקוחות" - פונקציה הדרושה בשלב זה מאוד בקבוצת זניט.

עוד נודע כי יוסי לובטון, המשמש בשנים האחרונות כמנכ"ל באומן-בר-ריבנאי, האריך את ההתקשרות שלו עם קבוצת פובליסיס ב-5 שנים. לובטון מחזיק עם יורם באומן אחוזים בודדים בבעלות במשרד. לזכותו נזקף השינוי הגדול וקפיצת המדרגה שעשה המשרד לעידן הדיגיטלי בשנים האחרונות.

לובטון מסר בתגובה: "החוזה הוארך לכמה שנים. מוריס בהחלט מצפה מאיתנו תמיד לתוצאות טובות יותר, ואין ספק שמדובר בשנה מאתגרת לעולם הפרסום".