מדד הדולר התחזק לשיא של 13 שנה; אפקט טראמפ יימשך?

מאז בחירתו של הנציג הרפובליקני דונלד טראמפ לנשיא הבא של ארה"ב, התגבר הראלי של הדולר מול מרבית המטבעות המובילים ■ מדד הדולר העולמי DXY זינק אמש לרמה של 100.34 נקודות, שיא של 13 שנה

ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג
ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג

מאז בחירתו של הנציג הרפובליקני דונלד טראמפ לנשיא הבא של ארה"ב, התגבר הראלי של הדולר מול מרבית המטבעות המובילים, מגמה שהתחילה לפני כמה חודשים. מיום פרסום תוצאות הבחירות בארה"ב לפני קצת יותר משבוע התחזק המטבע האמריקאי בכ-3% מול האירו לרמה של 1.0710 דולר, בשיעור דומה מול הין היפני לרמה של 109 ין, ומול הליש"ט נסחר הדולר ללא שינוי משמעותי ברמה של 1.2480. 

כתוצאה מכך, מדד הדולר העולמי DXY, המורכב ברובו מהמטבעות המוזכרים, זינק אמש לרמה של 100.34 נקודות, רמה שלא נראתה מאז אפריל 2003. היום התמתנו מעט העליות, ומדד הדולר נסחר ברמות של 100.2 נקודות.

ישנן כמה סיבות להתחזקות זו של הדולר: זינוק בתשואות האג"ח האמריקאיות, בריחת המשקיעים למטבעות "חוף מבטחים", כמו דולר למשל, בתקופות אי הוודאות הכלכלית ופערי ריביות ההולכים ומתרחבים בין תשואות אג"ח אמריקאיות לאלה של מדינות גוש האירו, יפן ובריטניה. ככל הנראה פערי ריביות אלו, שמסבירים במרבית המקרים את המגמות בשוק המט"ח, צפויים להמשיך להתרחב. 

 

בעוד הנשיא האמריקאי הנבחר, דונלד טראמפ, הצהיר על המדיניות הכלכלית שתתמקד בהגדלת הוצאות הממשלה והורדת המסים, כלומר הרחבה פיסקאלית, שצפויה להביא לעלייה בלחצים אינפלציוניים והעלאת הריבית; באירופה, בריטניה ויפן הסיפור הוא שונה לחלוטין. הבנקים המרכזיים של אירופה ויפן נוקטים במדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה. כך, למשל, הבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) הכריז על ידי הותרת הריבית ברמות שפל והמשך הפעלת תכנית רכישות האג"ח.

עם זאת, לא מעט כלכלנים בשוק המט"ח מעריכים כי הדולר נמצא בקניית יתר והראלי שלו צפוי להסתיים. זאת, מפני שההתחזקות החדה שנרשמה במטבע האמריקאי עלולה לפגוע בייצוא ובכך בכלכלת ארה"ב, והדבר מתחיל לעורר דאגה בקרב בכירי הפד. גם העלייה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות תוך זמן קצר לא מעודדת את קובעי המדיניות המוניטרית בארה"ב.

ואולם, לפחות לפי הציפיות בשוק הריביות שני הנושאים האלה לא יעצרו את הפד מהעלאת הריבית הצפויה ב-14 בדצמבר. ההסתברות להעלאת הריבית בחודש הבא חצתה בימים האחרונים את רף ה-90%. האם מגמת התחזקות הדולר תימשך?