ילן: העלאת ריבית "קרובה", מזהירה מפני המתנה ממושכת מדי

יו"ר הפד תעיד היום בפני הקונגרס, ונוסח של עדותה שוחרר לציבור ■ העדות מחזקת את ההשערה הרווחת בקרב המשקיעים - פגישת הפד בדצמבר תסתיים בהעלאת שיעור הריבית

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, סבורה שהעלאת ריבית בארה"ב תהיה ראויה במועד "קרוב באופן יחסי".

ילן צפויה להעיד היום מול ועדת הכלכלה של הקונגרס האמריקאי, ונוסח מוקדם של נאומה שוחרר, כנהוג, לעיון הציבור מספר שעות לפני תחילת עדותה.

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב ציינה את הסכנות שבהמתנה ממושכת מדי להעלאת ריבית, שיכולה לגרום לפד לפעול בצורה פזיזה מדי בעתיד. הטיעונים הללו תואמים את עמדתו של הפלג הנצי בוועדת השוק הפתוח (ה-FOMC) של הפדרל ריזרב, שחלק מהחברים בו אף הסתייגו מהחלטת הוועדה להשאיר את שיעור הריבית על כנו במהלך הפגישות הקודמות ב-2016. העלאת הריבית האחרונה הייתה בדצמבר 2015, והייתה הראשונה מאז יוני 2006. למעשה, מאז המשבר הכלכלי החמור בשנת 2008, שיעורי הריבית התייצבו על רמה קרובה לאפס.

"אם ה-FOMC תדחה את העלאת הריבית יותר מדי, הדבר יכול לעודד לקיחת סיכונים מוגזמת, מה שבסופו של דבר יערער את היציבות הפיננסית", כתבה ילן, אך במקביל, העבירה מסר מרגיע לשווקים לפיו כל מהלכי הפד יתבצעו באופן הדרגתי.

עדותה של ילן מגיעה בתקופה בה השווקים מצפים, כמעט בוודאות, להעלאת ריבית בפגישת ה-FOMC בדצמבר. החוזים הנסחרים מתמחרים הסתברות להעלאה בדצמבר של 91%, למרות הספקולציות לפיהן בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות יכולה להרתיע את הפד מנקיטת פעולה. 

 

עוד כתבה ילן כי הכלכלה צועדת לעבר יעדי הפד בתחומי התעסוקה ויציבות המחירים, אך "יש עוד מעט מקום להתקדם".