האם הסכסוך בין RGE ל-yes יוביל להחשכת המסך לצופי הוט?

משחקה של מכבי תל אביב ביורוליג לא שודר ביום חמישי באפיק 55 ב-yes, וכעת, הסכסוך בין שתי החברות וההוראות הרגולטוריות, עלולים להוביל לכך שהמשחקים לא יועברו גם בהוט ■ RGE איימה לא להעביר את המשחק המרכזי בליגת העל בשתי הפלטפורמות – וחזרה בה

בניין הוט HOT / צלם: מץ 76
בניין הוט HOT / צלם: מץ 76

אחרי שביום חמישי נמנע מחובבי הספורט המנויים על yes לצפות במשחק של מכבי תל אביב ביורוליג בערוץ 5 הבסיסי (אפיק 55), הסכסוך בין בעלת הערוץ, חברת RGE, לבין הפלטפורמה הרב ערוצית מאיים לגרור לתוכו גם השחקנית הגדולה השנייה בשוק - הוט.

היום התכנס הצוות המקצועי של מועצת הכבלים והלוויין לדון בסוגיה, ובסיום הדיון נעתרו ב-RGE לבקשת יו"ר המועצה, יפעת בן חי-שגב, להמשיך ולהעביר את התכנים שלה גם ב-yes וגם בהוט עד לדיון שיתקיים במועצה ביום חמישי השבוע. גם משחקה הבא של מכבי ת"א ביורוליג יערך באותו יום, כך שנראה שהדרמה האפשרית תתנקז ליום זה.

למרות ההסכמה של RGE, לאחר שנראה היה שהושגה רגיעה, ולו זמנית, אחר הצהריים איימו לפתע בחברה שלא לשדר את המשחק המרכזי מליגת העל מחר לא ב-yes ולא בהוט. במקרה כזה ניתן יהיה לצפות בו רק בסלקום טי וי שאינה כפופה להוראות הרגולציה, ובאתר האינטרנט של ערוץ הספורט. מדובר בצעד מרחיק לכת שאם היה מתרחש היה עלול לחשוף את RGE לתביעה מצד של הוט, שעמה אין לחברה כל סכסוך כספי, וגם לעימות עם מינהלת הליגות.

בינתיים RGE חזרה בה מהאיום הזה, כך שנכון לעכשיו, היום המכריע חוזר להיות יום חמישי. מהוט נמסר מוקדם יותר בתגובה כי "לקוחות הוט לא יהיו קורבן לסכסוך עסקי של גורמים אחרים בשוק. אנו נעמוד על שידור המשחקים ללקוחותינו".

בין yes לבין RGE ישנו סכסוך סביב התכנים שנוספו השנה לערוץ הספורט. RGE רכשה את משחקיה של מכבי תל אביב ביורוליג וחלק ממשחקי ליגת העל בכדורגל, ולטענתה, לאור הגדלת ההשקעה שלה בתוכן, yes אמורה לתרום את חלקה, ולהגדיל את התשלומים שהיא מעבירה לה. מדובר, ככל הידוע, בתוספת עלות של עשרות מיליוני שקלים, ובyes- טוענים כי הדרישה של RGE מהווה סחיטה, וכי אין לה כל כוונה, וגם לא חובה משפטית, לשלם את הסכומים הללו (הוט וסלקום טי וי, שלהן חוזים חדשים יחסית מול RGE, כן הגדילו את הסכומים שהם מעבירים לחברה).

מנגד, ב-RGE טוענים כי אם yes לא מעוניינת לשלם לה את תוספת העלויות, הפתרון ההגיוני מצידה הוא שהתכנים שנוספו השנה לא יועברו למנוייה, אך כאן מתחילה התסבוכת הרגולטורית. על פי כללי מועצת הכבלים והלוויין לא ניתן להעביר שידורי ספורט באופן בלעדי בפלטפורמה אחת. לאור זאת, לאחר התקרית של יום חמישי, פנו ב- yes גם למועצה וגם לבית המשפט כדי לוודא שתקרית מעין זאת לא תחזור, ואלה אכן נתנו לה את מבוקשה. בית המשפט הוציא ביום שישי צו מניעה האוסר שידור של תכני ספורט רק בהוט, וגם מועצת הכבלים והלוויין שיגרה מכתב לצדדים החוזר על הוראותיה בעניין.

שתי ההחלטות הללו מציבות בפני RGE את האפשרות לא להעביר את שידורי המפעלים שרכשה השנה בפלטפורמות של שתי החברות. כך היא לא תמצא כמי שמפרה את הוראות הרגולציה, אך כמובן שבמהלך כזה היא תפגע גם בלקוחות הוט, למרות שאין לה כל סכסוך עם החברה, ולמעשה המשחקים לא יועברו ברוב המכריע של הבתים בישראל. דווקא סלקום טי וי, החברה הקטנה בין השלוש, לא תפגע בכל מקרה, מכיוון שהוראות הרגולציה אינן חלות עליה.

בשוק מעריכים כי עד יום ה', או במהלכו, יימצא פתרון לסכסוך, וזה יהיה גם הקו שאליו תנסה להוביל המועצה. יחד עם זאת, נראה שהמילה האחרונה בקרב הזה טרם נאמרה, ובהקשר זה צריך לזכור שבין שתי החברות, yes וRGE-, שוררת ממילא מתיחות קשה סביב כוונתה של yes, שנחשפה ב"גלובס", להעביר את ערוץ הילדים שמופק כיום על ידי RGE, להפקתו של חיים סלוצקי.

מ-RGE נמסר בתגובה: "לצערנו הרב, חברת yes מסרבת לשלם בגין השידורים ובכך מונעת אותם מצופייה, ואם לא די בכך היא פועלת כדי למנוע שידור תכנים אלו גם מצופי הוט. ערוץ הספורט פועל במטרה להביא את תכני הספורט האטרקטיביים ביותר לכלל הציבור ובכוונתנו לפעול מיידית מול הרגולטור על מנת להנגיש את השידורים לצופים".

מ-yes נמסר בתגובה כי "לאחר שביום חמישי ערוץ הספורט של RGE נקט צעד ביריוני, בלתי חוקי ואלים על חשבון לקוחות הספורט הנאמנים לו, והפסיק את שידוריו רק על מנת לנסות ולהפעיל לחץ להיכנע לגחמות הכספיות, הערוץ מבקש כעת לעשות את מלחמתו על חשבון ציבור המנויים בהוט וביס גם יחד, ולנהוג בהם כבני ערובה לניהול המו״מ הכספי".