באוצר מזהירים: "בועת הרכב" לא תתדלק לעד את הצמיחה

רכישה מוגברת של כלי רכב היתה בין הגורמים המרכזיים לקצב הצמיחה הגבוה ■ באוצר טוענים כי מאחר ומדובר בגורם זמני, סביר להניח שהצמיחה הגבוהה לא תימשך

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

"הנתונים לגבי הרכב הצמיחה בשנת 2016, עלולים להצביע על כך שקצב הצמיחה הנוכחי אינו בהכרח בר קיימא", כך מציין הכלכלן הראשי באוצר בסקירה השבועית שפרסם היום (א').

הכלכלן הראשי טוען כי "בועת" הרכב ושדרוג מפעל אינטל, היו בין הגורמים המרכזיים לקצב הצמיחה המואץ ברבעונים האחרונים. לכן, מאחר ומדובר במעין "גורמים חד פעמיים", קצב הצמיחה עלול לרדת בטווח הקרוב.

נזכיר, אומדן צמיחת התמ"ג שפרסמה בשבוע שעבר הלמ"ס הצביע על קצב צמיחה של 3.2% ברבעון השלישי, שמבטא גידול בכל רכיבי התוצר, למעט היצוא. כאמור, הצריכה הפרטית (ובמיוחד רכישה מוגברת של כלי רכב)  וכן שדרוג מפעל אינטל, היו הגורמים המרכזיים לקצב הצמיחה המואץ.

עם זאת, הכלכלן הראשי באוצר מציין כי מגמת הצמיחה המהירה בצריכה הפרטית נחלשה מעט ברבעון השלישי ותרמה 1.7% "בלבד" לקצב הצמיחה ברבעון השלישי. כך למשל, ברבעון הני של השנה תרומת הצריכה הפרטית לצמיחה עמדה על 4.9% ו-3.2% ברבעון הראשון. "התבוננות בהרכב הצמיחה במהלך שנת 2016 מעלה חשש כי הרכבה הנוכחי של הצמיחה, אינו בהכרח בר קיימא", מדגישים באוצר ומוסיפים כי "ההאטה היחסית בקצב הגידול בצריכה הפרטית ברבעון השלישי עלולה לאותת על כך שחלק מהסיבות לגידול בצריכה הפרטית ברבעונים האחרונים, הן קצרות טווח".

באוצר מעריכים עוד כי רכישת כלי הרכב, שמהווה כאמור את המנוע הצמיחה המרכזי של הצריכה הפרטית, הגיעה לרמת שיא וצפויה התייצבות או אף התמתנות קלה בקצב הרכישות ברבעונים הבאים. 

הכלכלן הראשי מעלה ממד נוסף של השפעת רכישת כלי רכב על צמיחת התוצר ומתייחס לכלי הרכב שנרכשים ע"י חברות הליסינג ולמעשה תורמים לצמיחת ההשקעה במשק. "העלייה במסירת כלי רכב בחודש ספטמבר נרשמה לאחר זינוק של כ- 300% בהשקעה במכוניות נוסעים ברבעון השני של השנה, וגם תרומה זו לצמיחה כאמור, ככל הנראה איננה ברמת קיימא", כותבים באוצר. "כך, ברבעון השלישי של השנה נרשמה התכווצות של למעלה מ- 70% בהיקף יבוא במכוניות נוסעים להשקעה".