מתאים לבית הלבן, לא להפניקס

ג'ארד קושנר מקורב ביותר לנשיא ארה"ב - אבל לקנות את הפניקס? זה לא

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

ביולי שנת 2014 סיכם יהודי צעיר ומוכשר בשם ג'ארד קושנר על רכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס, בכפוף לבדיקות הרלוונטיות ואישור הפיקוח על הביטוח ושוק ההון. בימים בהם עמדה הצעתה של משפחת קושנר לרכוש את השליטה בהפניקס על סדר היום, התקבל הרושם הציבורי שהרגולטור לא ימהר להעניק לקושנר את ההיתר, וזאת למרות שהפיקוח על הביטוח ושוק ההון אינו מוציא לעיון הציבור דין וחשבון מכל סוג שהוא.

העובדה כי אביו של קושנר הורשע בעבירות מסים וריצה מאסר בפועל, יחד עם מבנה העסקה אשר כלל הלוואת מוכר (מצד קבוצת דלק), וחוסר בהירות באשר לחוסן הפיננסי של קבוצת קושנר, ייצרו חבילה כוללת בעייתית בציבוריות הישראלית, והפיקוח על הביטוח לא העניק חותמת הכשר לקבוצת קושנר. חצי שנה אחר כך חזר בו קושנר מן העסקה.

אותו ג'ארד קושנר נשוי לבתו של דונלד טראמפ, איוונקה, ונחשב כיום לדמות המקורבת ביותר לנשיא ארה"ב. קושנר בן ה-35 צפוי להיות שחקן מרכזי בממשל טראמפ ולהתמנות בקרוב ליועץ בכיר לנשיא החדש. כך יצא, שמי שנרמז לו כי קבלת היתר השליטה בחברת הפניקס מגבעתיים תהא מאתגרת עבורו, עתיד להחזיק בכיסו את מרבית המפתחות לבית הלבן.

שערו בנפשכם מצב עולם שבו קושנר הדחוי היה מקבל את היתר השליטה המדובר. כיום הייתה הפניקס בשליטת משפחתו של אחד האנשים החשובים בכלכלה ובפוליטיקה העולמית. מקרה קושנר הוא חוכמה שבדיעבד, שכן איש באוצר לא יכול היה להעריך לאן יובילו הדלתות המסתובבות של החיים את קושנר, ואולם חוסר השקיפות בקריטריונים של הפיקוח, בלוחות הזמנים בהם הוא פועל ובתוצאות בדיקות הנאותות, מייצר תחושה לא נוחה וסימני שאלה האם מקרה קושנר הוא לא החמצה אחת מני רבות של שוק ההון הישראלי, הכמה למשקיעים זרים.

הפיקוח על הביטוח ושוק ההון בישראל מנהל בשנים האחרונות, וגם בימים אלו, הליכים מורכבים לבחינת מתן היתר שליטה בחברות ביטוח וגופים מוסדיים. אך למרות רשימת הגופים הלא מבוטלת שהביעו ומביעים עניין ברכישת גופים אלו, שום גוף לא עבר את המסננת הקפדנית של הפיקוח ולא זכה לתו כשרות.

הפיקוח לא נותן דין וחשבון לציבור

לא ניתן, ולא נכון יהיה, להמעיט מחשיבותו של הפיקוח על הביטוח בכל הקשור לבדיקה בציציות של המעוניינים לקבל היתר שליטה בחברת ביטוח ו/או גוף מוסדי ישראלי אחר. יחד עם זאת, יש לנו תחושה מאוד לא נוחה בכל הנוגע לדרך שבה תמצית תוצאות בדיקות הנאותות מועברת לעיון הציבור - או ליתר דיוק אינה מועברת ונגנזת במחשכים.

לוחות הזמנים של הבדיקה לא נמסרים לציבור המשקיעים, ואלו נותרים באפלה במשך חודשים ארוכים. בישראל 2016, כאשר סוללים כביש חדש ישנם תאריכים מוגדרים לחניכת הכביש, ואולם כאשר עושים בדיקה רגולטורית על חברה או אדם, התחושה היא כי הציבור אינו רלוונטי - כך שאיש אינו טורח להתחייב בפניו על לוחות זמנים של בדיקת הנאותות.

הציבור הישראלי למעשה לא מקבל שום דין וחשבון באשר לתוצאות הליך הבדיקה ולמערך השיקולים של "האח הגדול", וניזון משבבי ידיעות בתקשורת וספקולציות באשר לסיכוי מתן היתר השליטה ושיקולי הפיקוח - ובכך יש פגיעה קשה בשוק ההון. נכון להיום מדובר ב"קופסה שחורה" עבור הציבור הרחב, אשר יש לו עניין רב במסקנות הפיקוח על הביטוח ושוק ההון. גוף המטיף לגופים המפוקחים על שקיפות, לא יכול לנהל את הליכי בדיקות הנאותות בצורה כה לא שקופה ומרוחקת מעין הציבור.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון