בנק ישראל: הביקוש לחשמל צפוי לגדול בקצב שנתי של 2.2%

כך העריך ליאור גאלו מחטיבת המחקר בבנק ישראל, בוועידת האנרגיה של אקו אנרג'י ברמת-גן ■ התחזית של בנק ישראל נמוכה משמעותית מהתחזית של חברת BDO שצופה קצב צמיחה שנתי ממוצע של 3.8% בביקוש לחשמל

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

הביקושים לחשמל צפויים לגדול בשנים 2012-2032 ב-2.2% בממוצע לשנה - כך עולה מתחזית שהציג היום (ג') ליאור גאלו מחטיבת המחקר בבנק ישראל, בוועידת האנרגיה של אקו אנרג'י ברמת-גן. נתון זה קרוב לנתוני חברת החשמל, אך נמוך משמעותית מתחזית של 3.8%, שאליה הגיע חן הרצוג מחברת BDO במסגרת עבודה שהזמינה "דליה אנרגיות".

לפי בנק ישראל, הסיבה לגדילה המתונה בביקוש נובעת בעיקר מצמיחה חזויה חלשה של 2.7% בשנה בממוצע עד 2032. לשם השוואה, בין השנים 2000 ל-2012 צמח המשק ב-4% בממוצע בשנה, ואיתו גדלה גם צריכת החשמל ב-4.1% בשנה. בהסתכלות קדימה, לא רק שהצמיחה נחלשת, גם חלקה של התעשייה זוללת החשמל קטן בה, לטובת תעשיות אחרות ובעיקר ההייטק.

בבנק ישראל סבורים כי התמתנות הגידול בצריכת החשמל תואמת את המגמה ב-OECD. הרצוג מ-BDO סבור כי טענה זאת אינה נכונה, בגלל הבדלי האקלים וטכניקות חימום הבתים (גז לעומת חשמל) ובגלל גידול האוכלוסיה הגבוה יותר בישראל. עוד טענו ב-BDO, כי חשמול רכבות והקמת מתקני התפלת מים צפויים להשפיע מהותית על הביקוש לחשמל, אך בבנק ישראל סבורים שמדובר בעשיריות אחוז בודדות.