שקט, טראמפ מאזין: אפליקציית ההודעות סינגל צוברת תאוצה

האפליקציה "סיגנל", שמציעה הצפנה מקצה לקצה של הודעות, מסרים ושיחות קוליות, הפכה לפופולרית בקרב פעילי שמאל וארגוני זכויות אדם החוששים מתוצאות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות

סיגנל / צילום מסך
סיגנל / צילום מסך

השוק הכי חם בעמק הסיליקון בחודשיים האחרונים, שלא במפתיע, הוא שוק אבטחת המידע: האימיילים של הילארי קלינטון שכנראה עלו לה בנשיאות, הפריצות של הרוסים למחשבי המפלגה הדמוקרטית ועוד שלל מהומות גרמו לסערה כללית בארה"ב. עכשיו, גם שוק האפליקציות מתחמם בהתאם.

הדוגמה הטובה ביותר היא כנראה האפליקציה "סיגנל" - אפליקציה שמציעה אבטחה מקצה לקצה של הודעות (End to End encryption), שגרמה אפילו למדליף הידוע של וויקיליקס, אדוארד סנודן, להכריז עליה כ"מועדפת".

האפליקציה זכתה לפופולריות בקרב אנשים במפלגה הדמוקרטית, לאחר שהתגלה דבר הפריצה של הרוסים (לכאורה) למחשבי הקמפיין - אבל מאז שזכה דונלד טראמפ היא זוכה לגל יוצא דופן של הורדות, בעיקר בשל החשש של ארגוני זכויות אדם ופעילי שמאל בארה"ב מפני "מעקבים" מצד ארגוני הביטחון תחת טראמפ או הגבלות שהוא עשוי להטיל על ארגוני זכויות אדם תחת משטרו.

לנו, הישראלים, שיטת ההצפנה "מקצה לקצה" של סיגנל לא זרה: לפני פחות משנה החלה וואטסאפ להשתמש בטכנולוגיה הזו ממש, לאחר ש"סיגנל" החלה להציע את שיטת ההצפנה לחברות אחרות במתכונת של "קוד פתוח". עם זאת, בארה"ב נחשבת וואטסאפ לפופולרית פחות. סיגנל, לעומתה, מציעה ממשק מאוד דומה לזה שאליו רגילים האמריקאים ממערכות ההפעלה של הסלולרי שלהם ומאפשרת להצפין גם הודעות טקסט וגם מסרים קוליים ושיחות קוליות.

ההצפנה מקצה לקצה מספקת לפעילי השמאל ולרבים אחרים שהורידו את האפליקציה מחשש לתסמין "האח הגדול" במשטר המסתמן של טראמפ הגנה כפולה: מצד אחד, ההצפנה עצמה מבטיחה שהמסר עצמו מועבר כמוצפן ולא חשוף לאף גורם אחר בזמן השליחה; ומצד שני, היא מבטיחה שהאפליקציה וחברות הסלולר לא ישמרו את המסר ולא יוכלו לעולם לחשוף אותו, גם אם בית משפט יורה להן לחשוף את תוכן השיחות בין משתמשים באפליקציה. כן כן, עד כדי כך אנשים נעשו פרנואידים כאן בארה"ב בתוך שבועיים.

האפליקציה, אגב, מציעה עוד כמה חידושים מפתיעים שלא מוכרים מוואטסאפ ואפליקציות מסרים אחרות, ושאובים יותר מעולם הבלשות ומסרטי ג'יימס בונד: כך, למשל, ניתן לשלוח הודעה ש"משמידה את עצמה" אחרי מספר דקות, או לבחור באפשרות שמוחקת היסטוריה של שיחות אחרי זמן מוגדר. המטרה היא לוודא שגם אם הטלפון עצמו נופל קורבן למעשה גניבה (או ל"שומרי המשטר", כמו שקוראים להם פה בשבועות האחרונים הקליפורנים המפוחדים) - לא ניתן יהיה לקרוא את כל היסטוריית השיחה.

לא ברור האם מדובר בפאניקה רגעית כחלק מגל השוק ששטף את הערים המרכזיות לאחר זכיית טראמפ (סן פרנסיסקו, לצורך העניין, הצביעה 84% לטובת הילארי קלינטון - מה שיכול להסביר את התדהמה מהתוצאות הסופיות), או במגמה שתימשך - אבל עושה שאבטחת המידע הוא השוק המועדף כאן בחודשים הקרובים, ולמרות עמדת ההובלה ש"סיגנל" פתחה בשבועות האחרונים, אין ספק שטוענים נוספים לכתר יצוצו ככל שמועד ההשבעה של הנשיא החדש בינואר יתקרב.