האם הוט ו-yes פעלו עם צ'רלטון כדי לחסום את פרטנר?

לרשות ההגבלים הגיע מידע, לפיו המחירים הגבוהים שהציעה צ'רלטון במכרזי זכויות שידור ספורט גובו בביטחונות מצד הוט ו-yes ■ בחברות מכחישים

רשות ההגבלים העסקיים מקיימת בחודשים האחרונים בדיקה בשאלה האם הוט ו-yes פעלו בתיאום עם חברת צ'רלטון, כדי למנוע מחברת פרטנר להיכנס לשוק הטלוויזיה. הבדיקה החלה בעקבות מידע שהגיע לרשות, ולפיו המחירים שהציעה חברת צ'רלטון במכרזים על זכויות השידור של הליגה הישראלית בכדורגל ועל זכויות השידור של הליגה האנגלית, גובו בביטחונות מצד הוט ו-yes. המידע שהתקבל ברשות ההגבלים העסקיים מעלה את החשד שצ'רלטון לא הייתה מוכנה לקחת על עצמה התחייבות של מאות מיליוני שקלים ללא תיאום מול הוט ו-yes שהתחייבו לגבות אותה בין אם בדרך של ערבויות בנקאיות או בדרך של ביטחונות אחרים. בכך, למעשה, פעלו הוט ו-yes לדחוק את פרטנר ולמנוע ממנה להיכנס לשוק דרך רכישת הזכויות הבלעדיות של השידורים.

מכרז זכויות השידור לליגת העל בכדורגל התקיים בדצמבר 2015, ובסיומו הוכרזה כזוכה צ'רלטון, בעלת ערוצי הספורט בתשלום "ספורט 1" ו"ספורט 2" המשודרים בהוט וב-yes, לאחר שהתחייבה לשלם סכום עתק של כ-127 מיליון שקל לשנה למשך ארבע שנים. הסכום ששילמה החברה, שנמצאת בבעלות אלי עזור ופיני זהבי, גבוה כמעט פי שלושה מהסכום ששולם קודם לכן עבור הזכויות, ועמד על 43 מיליון שקל לשנה.

מלבד צ'רלטון נטלו חלק במכרז עוד שני גופים: RGE, בעלת ערוצי ספורט 5 וערוץ 10, וחברת הסלולר פרטנר. RGE נסוגה כבר בשלב מוקדם של ההתמחרות, אך פרטנר, ששואפת להיכנס לשוק כפלטפורמה רב-ערוצית שתתחרה בהוט וב-yes, הייתה מוכנה להשקיע משאבים רבים כדי לזכות בזכויות. זמן קצר קודם לכן ניסתה החברה לזכות בזכויות השידור של הליגה האנגלית בכדורגל, וגם אז נבלמה על ידי צ'רלטון, לאחר שגם שם קפץ גובה התשלום עבור הזכויות בצורה משמעותית (על פי הערכות בשוק המחיר שעמד על 2 מיליון דולר לעונה זינק ל-7.3 מיליון דולר).

הרציונל שעומד מאחורי הניסיונות של פרטנר לזכות בזכויות השידור הללו הוא השגת תוכן בלעדי, שיגרום למאסה גדולה של צופים לנטוש תוך פרק זמן קצר יחסית את שתי חברות הדואפול הוט ו-yes ולהצטרף אליה.

ההתמחרות עצמה נערכה במהלך יום אחד במלון סיטי טאוור ברמת גן ונמשכה שעות ארוכות. כאמור, RGE יצאה מהמשחק בשלב מוקדם, אך שני השחקנים הנותרים, צ'רלטון ופרטנר, העלו שוב ושוב את הסכומים שהציעו לשלם. ההליך נמשך אל תוך השעות הקטנות של הלילה ובשלב מסוים, כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", הופסק כדי שאנשי פרטנר יוכלו לקיים התייעצות טראנס-אטלנטית עם ראשי החברה שנמצאים בחו"ל. בסופו של דבר, כאמור, פרטנר החליטה כי היא לא יכולה לעמוד ברף שננקב על ידי צ'רלטון, ויצאה מהמשחק (פרטנר נדרשה ממילא גם להוסיף על המחיר שהציעה "קנס" של 20% ממחיר ההצעה, מאחר שהמכרז דרש תוספת כזאת מגוף שאין ברשותו לפחות 250 אלף מנויים).

צ'רלטון נהנית מרוב ההכנסות

כבר עם פרסום תוצאות המכרז, והיוודע סכום העתק ששולם עבור הזכויות, העריכו גורמים בשוק כי צ'רלטון לבדה לא הייתה יכולה להתחייב לשלם סכומים כה גבוהים, וכי מאחוריה עמדו בצורה כזאת או אחרת yes והוט, שהן אלה שגובות עבורה את התשלום מהלקוחות.

על פי הערכות בשוק, לצ'רלטון יש בין 200 אלף ל-250 אלף לקוחות (המספרים הם תנודתיים מכיוון שמדובר בערוצים שהלקוחות מרבים באופן יחסי להתחבר ולהתנתק מהם בהתאם ללוח אירועי הספורט), ואלה נדרשים לשלם 67 שקל בחודש עבור המנוי. בשוק מעריכים כי חלוקת ההכנסות בין הוט ו-yes לבין צ'רלטון נוטה בבירור לטובת האחרונה, וכי זאת נהנית מכ-75%-80% מתשלום דמי המנוי. לכך צריך להוסיף גם את העובדה שהוט ו-yes הן אלה שנושאות בנטל תפעול הערוצים, שכולל כאמור ניתוקים וחיבורים רבים יחסית.

בהוט וב-yes קיוו להחזיר לעצמן חלק מההשקעה הגדולה על ידי כך שיאפשרו לצ'רלטון להעלות שני ערוצי ספורט חדשים בתשלום - "ספורט 3" ו"ספורט 4". אלא שהכוונה הזאת עוררה זעם ציבורי נרחב ואף גרמה לראש הממשלה ולשר התקשורת בנימין נתניהו להתערב בנושא ולקרוא לצדדים להימנע מלהעלות את מחירי חבילות הספורט.

בסופו של דבר הגיעו שתי הפלטפורמות הרב-ערוציות להסכמה עם מועצת הכבלים והלוויין, לפיה הן יוכלו להעלות שני ערוצים חדשים בתשלום בתנאי שמחירם של שני הערוצים הקיימים (ספורט 1 וספורט 2) לא יעלה במשך שנה, ובתנאי שלא תהיה "זליגת תכנים" אל הערוצים החדשים. אך בחודש אוגוסט האחרון, בתום ישיבה סוערת, הודיעה המועצה כי המגעים שהתקיימו בעניין למעשה נקלעו למבוי סתום, וכרגע שתי הפלטפורמות אינן יכולות להעלות את שני הערוצים החדשים, דבר שפוגע בהן כלכלית.

פרטנר עצמה עדיין לא העלתה בינתיים את הפלטפורמה הרב-ערוצית שלה, שתתחרה בהוט, ב-yes ובסלקום TV), והיא תעשה זאת ככל הנראה במהלך הרבעון השני של 2017.

מרשות ההגבלים העסקיים לא נמסרה תגובה.

מהוט נמסר בתגובה כי החברה "אינה מכירה בדיקה שמתקיימת על ידי הרשות בנושא", וכי "הוט פועלת בהתאם להוראות הדין".

מ-yes נמסר: "החברה פעלה ופועלת על פי דין. מצער כי שחקנים חדשים בשוק בוחרים בדרכים נפסדות ובהטלת דופי בניסיון לקדם את ענייניהם".

מצ'רלטון לא נמסרה תגובה עד כה.