פשרה בבורסה: היו"ר ירוויח 50 אלף ש' על יומיים עבודה בשבוע

מדוחות הבורסה ל-2015 עלה כי אמנון נויבך קיבל שכר שנתי בעלות של כ-1.3 מיליון שקל, ללא בונוס, וזאת לאחר שבחודשים אפריל עד דצמבר 2014 קיבל שכר בעלות של כ-1.22 מיליון שקל

דירקטוריון הבורסה ממשיך במהלכים כנגד היו"ר, הפעיל הרבה יותר מדי לטעמו, של הבורסה, אמנון נויבך. בתום ישיבת הדירקטוריון של הבורסה שנערכה היום פרסמה הבורסה הודעה לפיה שכרו של נויבך, שהבורד קיצץ את משרתו ליומיים בשבוע בלבד, בעשרות אחוזים והוא יעמוד מעתה על 50 אלף שקל לחודש "בלבד".

מהבורסה נמסר לפני שעה קלה כי "יו"ר הבורסה מבקש לעדכן כי דירקטוריון הבורסה אישר היום את עדכון הסכם ההתקשרות המקורי בין הבורסה לבין נויבך" כך שהחל מתחילת ינואר 2017 "יפעל יו"ר הבורסה במתכונת של שני ימי עבודה בשבוע ויתמקד בניהול הדירקטוריון וועדותיו, ובפיקוח על עבודת הבורסה. שכר היו"ר יהיה 50,000 שקל לחודש בתוספת מע"מ כחוק... יצוין, כי הסיכום יוצר הבחנה ברורה בין תפקיד היו"ר והדירקטוריון שיתמקדו בפיקוח על פעילותה של הבורסה, לבין הניהול השוטף שלה".

אין מדובר בהפתעה כי אם בחוליה נוספת בשרשרת הסערות והקשיים שפוקדים את הבורסה בשנים האחרונות. כבר בתחילת החודש דווח כי היו"ר אמנון נויבך יירד לכ-40% משרה תוך שיהפוך ליו"ר לא פעיל. ככל הידוע, לאחר שנפל הפור בבורד לטובת הקטנת היקף המשרה של נויבך, שאף האחרון לשיעור משרה בהיקף של שלושה ימי עבודה בשבוע ואף יותר מכך - מה שלא הסתייע עבורו לבסוף.

מדוחות הבורסה ל-2015 עלה כי היו"ר הפעיל נויבך קיבל שכר שנתי בעלות של כ-1.3 מיליון שקל, כשהוא והמנכ"ל דאז, יוסי ביינארט, לא קיבלו אז בונוס, וזאת לאחר שבחודשים אפריל עד דצמבר 2014 הוא קיבל שכר בעלות של כ-1.22 מיליון שקל. בדוחות הבורסה מצוין ביחס להיקף משרתו והתגמול של נויבך, כי "על פי הסכם ההתקשרות עם חברת הניהול, מר נויבך יקדיש את עיקר מרצו וזמנו, וכן את מיטב כושר עבודתו, כישוריו ומיומנותו לקידום הבורסה ולענייניה".

עתה הגדרה זו משתנה מהותית, וזאת משום חוסר אמון שנוצר בין הדירקטוריון לבין נויבך, וזאת בצל העימותים הרבים שנוצרו בין נויבך לבין הנהלת הבורסה במהלך כהונתו. כך, צמצום המשרה של נויבך נעשה לאחר שהבורסה חוותה בשנים האחרונות שורה של עימותים חריפים בינו לבין מנכ"ל הבורסה ביינארט ומחליפתו הזמנית, גל לנדאו-יערי. בשל כך, לאחרונה, דירקטוריון הבורסה התערב והגדיר מחדש את חלוקת הגזרות בין היו"ר לבין המנכ"לית הזמנית וכן המנכ"ל החדש, איתי בן זאב (שייכנס לתפקיד בתחילת 2017).

הבורסה בת"א סובלת בשנים האחרונות מ"התייבשות" - ירידה במחזורי המסחר, היעדר הנפקות הון של חברות חדשות ומחיקה מהמסחר של חברות ותיקות, בדרך כלל בשל הרגולציה הגוברת. בד בבד, חלה הרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות של הבורסה, הצפויה לסיים את שנת 2016 עם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל, כתוצאה מאי-עמידה ביעד ההכנסות, בעיקר בשל המשך קיטון מחזורי המסחר במניות והמירים, במק"מ ובנגזרים.