דגניה סיליקון במו"מ למכירתה תמורת 250-300 מיליון דולר

הרוכשת היא קיו הולדינגס מארה"ב ■ דגניה מייצרת ציוד רפואי ומגלגלת מחזור שנתי של 90 מיליון דולר ■ כל אחד מחברי קיבוץ דגניה ב' יקבל כ-1.7 מיליון שקל אם העסקה תושלם

מוצרים של דגניה סיליקון / צילום: אתר החברה
מוצרים של דגניה סיליקון / צילום: אתר החברה

חברת דגניה סיליקון, אשר עוסקת בייצור מוצרים מסיליקון לשוק המכשור הרפואי כגון קטטרים לתחום האורולוגי ובלונים לתחום הקרדיולוגי, נמצאת במו"מ מתקדם למכירתה לחברת המכשור הרפואי קיו הולדינגס האמריקנית, שבבעלות הקרן האמריקאית-בריטית i3. דגניה סיליקון נמצאת בבעלות קרן ויולה, קיבוץ דגניה ב' וקרן IGI.

דגניה סיליקון הוקמה בשנת 1984, על ידי קיבוץ דגניה ב' ועומרי מרון. קרן ויולה רכשה 40% מדגניה סיליקון ב-2010 תמורת 27 מיליון דולר, כך שהיא מרווחת בערך פי 3 על השקעתה. אותם 27 מיליון דולר נכנסו אז לקופת הקיבוץ, וכעת ייכנס לקופתו סכום גבוה פי שלושה לפחות. כל חבר קיבוץ יהיה זכאי ל-1.7 מיליון שקל לפני מס.

מייסד החברה עומרי מירון, המנכ"ל לשעבר עמוס נהיר ומנהלים נוספים, מחזיקים 11% מהחברה, וגם הם ייהנו מאקזיט של עשרות מיליוני דולרים. קרן IGI של אלי וניר ברקת מחזיקה ב-19% ממניות החברה, אותן רכשה ב-2006 תמורת 4.8 מיליון דולר. הקרן תרוויח בערך פי 8 על השקעתה.

היום מנוהלת החברה על ידי רמי זיצ'ק, בעבר מנכ"ל תרו ישראל. זיצ'ק יהנה מבונוס של מיליוני שקלים מהמכירה.

דגניה סיליקון החלה את דרכה בייצור מוצרים פשוטים מסיליקון, כמו מוצצים ופקקי אמבטיה. אולם, בשלב כלשהו חשו מנהליה כי הערך המוסף בתחום זה נמוך, ותחת הנהלת המייסד עומרי מירון והמנכ"ל עמוס נהיר, החלה החברה לייצר מוצרים לשוק הרפואי. רוב מוצריה מיוצרים עבור חברות גדולות ונמכרים להן, ולא לצרכנים סופיים. הכנסות החברה עומדות על כ-90 מיליון דולר.

עוד לפני כניסת קרן ויולה להשקעה בחברה, רכשה החברה מפעל בהודו, שהוזיל משמעותית את העלויות שלה ושיפר את רווחיותה. המפעל בהודו מייצר בעיקר את המוצרים הדורשים עבודת יד ואילו המפעל בישראל הינו אוטומטי יותר.

היום החברה מעסיקה כ-1,600 עובדים, מהם כ-600 בישראל (בעיקר בקיבוץ דגניה ב' אך גם בקיבוץ שומרת ובירושלים) והיתר רובם בהודו וכן במספר מפעלים נוספים של החברה בעולם. הרוכשת כבר חתמה על הסכמי העסקה לטווח ארוך עם הקיבוץ, כך שבתקווה לא צפויה להיפגע תעסוקת העובדים הישראלים.

הרוכשת, קיו הולדינגס, מפתחת ומשווקת מוצרים אלסטיים לשימוש בתחום המוליכים החשמליים, הבידוד, המכשור הרפואי והפארמה.