מכון התקנים גיבש תקן להערכת עמידות מבנים ברעידות אדמה

התקן החדש מבוסס על תקן שנהוג במדינות באירופה, והוא יהיה פתוח להערות עד לחודש ינואר הקרוב

חיזוק מבנים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חיזוק מבנים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מכון התקנים פרסם היום (א') להערות הציבור תקן חדש להערכה ולשיפור העמידות של מבנים קיימים ברעידות אדמה. התקן החדש מבוסס על תקן שנהוג במדינות באירופה - והוא יהיה פתוח להערות עד לחודש ינואר הקרוב.

במכון התקנים אמרו כי התקן הקודם, שעליו התבססה עד כה הערכת העמידות של מבנים לרעידות אדמה, נמצא כללי מדי, שכן הוא גובש לראשונה בשנת 2003 - העת שבה החלה הפעילות לחיזוק מבנים מתוקף תמ"א 38. במכון התקנים ציינו כי התקן הישן חסר אלמנטים שתומכים בתכנון מודרני שנוגע לשיפור עמידות של מבנים קיימים בעומסים סיסמיים ונמצאו בו ליקויים נוספים - באופן שהוביל לבחינת רוויזיה רחבת היקף.

התקן החדש כולל אמות מידה ושיטות חישוב חדשות לקביעת העמידות של מבנים קיימים בתנודות קרקע שמתרחשות בעת רעידת אדמה, וגישות לשיפור עמידותם בעת אירועים כאלה - לרבות הטיפול במבנים שניזוקו באירוע כזה. הוא כולל גם שיטה לאבחון ראשוני של מבנה באופן שמאפשר לזהות בו נקודות תורפה בעת אירוע סיסמי.

התקן המשודרג כולל גם אמות מידה לביצוע הערכת עמידות של מבני ציבור שעתידים לפעול אחרי רעידות אדמה, כמו בתי חולים, וזאת כדי לשמור על הרציפות התפקודית של מוסדות חיוניים בעת חירום. במכון התקנים ציינו כי התקן מבטא את הנהוג בעולם המערבי, וועדת מומחים שעסקה בגיבושו הסתייעה לשם כך בגורמים בעלי מומחיות לתקינה אירופית. "לתקן החדש יש חשיבות ממלכתית בשל ההיבטים הבטיחותיים שבו", אמר היום מנכ"ל המכון, פנחס שחר.

לפי מכון התקנים, עם כניסת התקן החדש לתוקף קבלנים ויזמים שמעורבים במיזמים לחיזוק מבנים במסגרת תוכנית תמ"א 38 יהיו מחויבים לפעול על פיו.