נהגי המוניות: "בעד נסיעה שיתופית, נגד קביעת מחיר מראש"

עפי חוק ההסדרים, מונית ספיישל תוכל להסיע מספר נוסעים תמורת מחיר מופחת שייקבע בעת ההזמנה ■ הנהגים: "צריך להתחשב ב'מדד הבאסה' של הלקוח ולהגביל את מספר העצירות" ■ החוק אמור לבלום לפי שעה את הכניסה של "אובר"

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

נהגי המוניות הודיעו היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת כי הם מברכים על הרפורמה בחוק ההסדרים שתאפשר נסיעה שיתופית של מספר נוסעים במונית ספיישל, אולם הם מסתייגים מהסעיף שמחייב אותם בקביעת מחיר מראש ולא על-פי מונה. 

"שישים שנה הטפתם לנו להפעיל מונה, אז עכשיו פתאום לא צריך? בתנאים של תל-אביב אי-אפשר להעריך היום זמנים", אמר יהודה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות.

חבר הכנסת איתן כבל, יו"ר הוועדה, סינן לעברו שבדיוק בשביל זה יש אפליקציות כמו "ווייז", אולם בר-אור השיב לו: "ווייז יכל להראות לך היום נסיעה של 5 דקות, ובסוף תיתקע20 דקות".

לפי נציג אגף התקציבים באוצר, קביעת המחיר מראש נועדה לייצר ודאות לנוסעים ולתמרץ אותם בכך לנסוע במונית שיתופית. לדבריו, הרעיון הוא להגדיל את הניצולת של המונית, להגדיל את פוטנציאל ההכנסה של הנהג מנסיעה אחת ולהפחית במקביל את מחיר הנסיעה פר לקוח. "אם נסיעה ליעד מסוים עולה היום 50 שקלים לנוסע בודד, אז עבור ארבעה נוסעים יגבו 20 שקלים לכל נוסע וככה כל הצדדים מרוויחים", הוא הסביר. 

נהגי המוניות דרשו גם להגביל את מספר העצירות שניתן לבצע בנסיעה אחת, משום שלטענתם המודל המוצע עלול להפוך אותם "לנהגי אוטובוס". מנגד, מנכ"ל "גט" (לשעבר גט טקסי), מארק און, טען כי האינטרס הכלכלי של נהגי המוניות הוא דווקא להגדיל את מספר הנוסעים והעצירות ולכן אין להגביל זאת בחקיקה. בשלב הזה נהגי המוניות ביקשו להכיר לוועדה את מה שמכונה "מדד הבאסה" - מדד תיאורטי שמשקף את חווית הנסיעה של הלקוח. לדבריהם, פגיעה בחוויית הנסיעה תרחיק בסופו של יום את הנוסעים מהמוניות ותפגע בפרנסתם. 

באיגוד נהגי המוניות ביקשו כי אישור החוק יותנה בהבטחה לפיה המדינה לא תקדם במשך שנתיים לפחות כניסה של מתחרים לשוק כדוגמת "אובר" - חברה שמאפשרת הסעה שיתופית באמצעות רכבים פרטיים במינימום רגולציה. "אנחנו מזהים את הפילים שנמצאים כאן בחדר, פילים שרוצים לפגוע לנו בפרנסה", אמר אחד מראשי האיגוד. נציגת משרד התחבורה הבהירה כי עמדת המשרד היא שאין לאפשר נסיעה שיתופית ללא רגולציה כדוגמת אובר. מנגד, נציג הרשות להגבלים העסקיים הבהיר כי הרשות תומכת בכניסה של מתחרים לשוק ובהפחתת הרגולציה בענף. 

 

מנכ"ל אובר בישראל, יוני גרייפמן שהשתתף גם הוא בדיון, טען כי החוק שמציע האוצר מפספס פוטנציאל אדיר של רכבים פרטיים היכולים לשמש כפלטפורמה לתחבורה שיתופית שתפחית משמעותית את העומסים בכבישים. לדבריו, ישנן רק 20 אלף מוניות בישראל וההתמקדות בהן בלבד לא תשרת את המטרה. היו"ר כבל הבהיר לנהגי המוניות כי אם הם ימשיכו להערים קשיים ולהתנגד לסעיפים מהותיים, הם אלה שיביאו על עצמם את הכניסה של אובר לשוק. "יש נושאים שבהם אי-אפשר לעמוד היום מול הציבור, ואחד מהם זה תחבורה שיתופית. ככל שתבינו את זה, תרוויחו מזה". על אף ההסתייגויות מנוסח החוק, בענף המוניות מודים כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית אמורה לבלום במידה רבה את הכניסה של אובר לשוק - לפחות לעת עתה.