עו"ד שרון כהנא, מספר 3 בפרקליטות מחוז ת"א, פורשת

הפרקליטה שלא היססה להתעמת עם פרקליט הצמרת יעקב וינרוט במשפט שבו הואשם בפלילים, יוצאת לדרך חדשה אחרי שנים בשירות המדינה ■ תמשיך להוביל את תיק בן-אליעזר עד לפרישתה בעוד כחודש וחצי

שרון כהנא / צילום:  שלומי יוסף
שרון כהנא / צילום: שלומי יוסף

אחת מהתובעות הבכירות והבולטות בפרקליטות המדינה פורשת מהשירות הציבורי. ל"גלובס" נודע כי התובעת במשפט פרשת בנימין (פואד) בן-אליעזר ז"ל ועוד פרשיות משפטיות מסעירות פורשת מהפרקליטות. עו"ד שרון כהנא (44), מספר 3 בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), אשר הובילה כתובעת ראשית כמה מהמשפטים החשובים והמתוקשרים שניהלה המדינה בשנים האחרונות, החליטה לפרוש מהשירות הציבורי אחרי כ-20 שנה ולצאת לדרך עצמאית.

עו"ד כהנא - שייצגה את המדינה, בין היתר, במשפטיהם של עו"ד-ד"ר יעקב וינרוט, ראש עיריית בת-ים לשעבר שלומי לחיאני, איש הביטוח אבנר קופל ואחרים - הודיעה על החלטתה בימים אלה לראשי הפרקליטות, בהם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ופרקליטת מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי. 

כהנא תמשיך להוביל את תיק פרשת השוחד לכאורה של בנימין (פואד) בן-אליעזר עד לפרישתה בעוד כחודש וחצי, ואז היא תוחלף בפרקליט אחר.

למזלה של הפרקליטות, כהנא פורשת כשתיק השחיתות הזה כבר הצטמצם מאוד. בשבועות האחרונים, לאחר פטירתו של בן-אליעזר, נסגר התיק נגדו. בהמשך הגיעו כהנא והפרקליטות להסדרי טיעון עם נאשמים נוספים בתיק. איש-העסקים ג'קי בן-זקן הודה והורשע בסיוע להפרת אמונים, והוסכם כי ייגזר עליו עונש של 4 חודשי עבודות שירות, שיבוצעו בחפיפה לעונש המאסר של 28 חודש שנגזרו עליו בתיק הרצת מניות חברת מנופים פיננסים.

החודש, ב-7 בנובמבר, הגיעה הפרקליטות להסדר טיעון עם צ'רלי יהודה, ששימש כאיש-קש עבור בן-אליעזר. יהודה הודה והורשע בעבירות של איסור הלבנת הון. בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר עליו חצי שנת מאסר על-תנאי וקנס של 75 אלף שקל.

בשבוע שעבר חתמה גם איילת אזולאי, שהייתה ראשת לשכתו של בן-אליעזר, על כך שהייתה לה מעורבות במעשים. אזולאי הורשעה בעבירת מירמה והפרת אמונים בכך שהעבירה מידע חסוי לג'קי בן-זקן, שנגע להחלטת מועצת הנפט על רישיון הקידוח של חברת שמן, שהייתה בבעלותם של בן-זקן ושותפו אברהם נניקשווילי.

יצוין כי בעקבות זאת "משפט תיק בן-אליעזר" ממשיך להתנהל היום רק נגד שניים מבין ששת הנאשמים המקוריים - נותני השוחד לכאורה, נניקשווילי ורוי מוצפי. 

"שרון הגיעה לפסגה"

כהנא גדלה בנתניה ולמדה משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. היא התמחתה בפרקליטות מיסוי וכלכלה אצל עו"ד אלה רובינק, שלימים התמנתה לפרקליטת המחוז.

אחרי ההתמחות עשתה כהנא הפסקה של 4 שנים מהפרקליטות, שבהן עבדה במשרד פרטי ובהיי-טק. אולם "חיידק התביעה" לא עזב אותה, ולבקשת עו"ד רובינק היא חזרה לשורות הפרקליטות לפני 15 שנה.

מאז טיפלה עו"ד כהנא בתיקים רגישים וחשובים בפרקליטות. לדברי גורמים בפרקליטות, כהנא החליטה לצאת לדרך חדשה אחרי שהגיע לפסגה מבחינת מורכבות וחשיבות התיקים שנדרשה לנהל. "שרון הגיעה לתחושת מיצוי בפרקליטות, והיא רוצה להשתמש בידע הרב שצברה גם בשוק הפרטי. היא עדיין לא החליטה אם לפתוח משרד עצמאי או להצטרף למשרד קיים. מה שבטוח זה שהיא תעסוק בצווארון לבן, מהעבר השני של המתרס, ותביא ערך רב לכל לקוח שיבחר שתייצג אותו".

כהנא אישרה ל"גלובס" כי הודיעה על עזיבה, אבל סירבה לחשוף יותר פרטים או לומר דברים מעבר לכך.

העימות של וינרוט עם כהנא: "כשתחטפי ממני, אל תייללי לבית המשפט"

6 שנים חלפו מאז חוותה עו"ד שרון כהנא את אחד הימים המאתגרים והקשים ביותר בקריירה ארוכת-השנים שלה כתובעת בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). באותו יום, 7 בנובמבר 2010, כהנא נדרשה לחקור בחקירה נגדית את עו"ד-ד"ר יעקב וינרוט, מהפרקליטים ידועי-השם והמובילים במדינה.

המדינה העמידה באותה תקופה את וינרוט לדין פלילי בטענה כי נתן לכאורה שוחד לבכיר ברשות המסים, שוקי ויטה. עו"ד כהנא קיבלה על עצמה לנהל את התיק הכבד שרבים מעמיתיה שמחו לוותר עליו והייתה התובעת הראשית בתיק שבו עומד לדין קולגה מפורסם.

וינרוט, שבסופו של דבר זוכה מכל אשמה, עשה לכהנא חיים קשים. למשל, כשביקשה כהנא לקרוא לוינרוט קטעים מחקירותיו במשטרה, כעס וינרוט וקרא לעברה: "תקריאי את כל הציטוטים! יש לי זכות לדעת איך הדברים נאמרו במלואם ובאופן מדויק. אנחנו כבר יודעים איך כמה וכמה פעמים סילפת דברים במשפט שלי". בהמשך התפרץ וינרוט לעברה של כהנא ואמר: "כשתחטפי ממני, אל תייללי לבית המשפט".

כהנא הפסיקה את חקירתה וביקשה את התערבותו של השופט. אז עצר השופט גלעד נויטל את המשפט והעיר לוינרוט, וזה ענה: "אדוני, אני הרי גם הסנגור של עצמי"; ונויטל השיב: "לא, אתה מעיד כנאשם, וזו אמירה בוטה וגסה ומיותרת ולא הולמת את המעמד. מה אתה צריך להגיד לתובעת?"; "אני מתנצל", אמר וינרוט, אך סינן: "היא לא צריכה להתנצל, רק אני צריך להתנצל". 

משפט וינרוט - שהסתיים בזיכויו, אך בהרשעת פקיד השומה לשעבר שוקי ויטה ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים - לא היה המשפט החשוב והמתוקשר שכהנא ניהלה בשם המדינה בשנים האחרונות. בין היתר הובילה כהנא את התיק שבו הועמד לדין ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, בגין שוחד. התיק עבר תהפוכות רבות והסתיים בהסדר טיעון, שבמסגרתו הודה לחיאני בביצוע הפרת אמונים בעת תפקידו כראש עיר.

בית משפט השלום בתל-אביב חמל על לחיאני והטיל עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות בלבד, אולם כהנא וחבריה בפרקליטות לא ויתרו על ענישה מרתיעה יותר. הם ערערו למחוזי, שקיבל את הערעור וקבע כי לחיאני ירצה 8 חודשי מאסר, זאת בנוסף לקלון שנקבע כי דבק במעשיו.