הערכות: תקלה בתחנת הכוח דליה תגרע 50 מ' ש' מההכנסות

הטורבינה, שהחלה לפעול רק לפני כשנה, מושבתת זה כחודש ■ גורם המעורה בתחום: "ייתכן ויכוח בשאלה אם דליה התרשלה בהפעלה, דבר שיפחית את הפיצוי שתקבל מג'נרל אלקטריק"

קצת יותר משנה מאז החלה לפעול תחנת הכוח דליה באתר צפית, הושבתה לפני כחודש אחת משתי הטורבינות שלה - כך נודע ל"גלובס". בבדיקה ראשונית של התקלה, עלתה ההשערה שאחד מלהבי הקומפרסור היה סדוק, ועם הזמן גרם נזק לסדרה נוספת של להבים. בתחנה החליטו לא להסתכן, ולהחליף את כל להבי הקומפרסור וטורבינת הגז. תיקון התקלה יימשך עוד שבועיים לפחות, והנזק הכספי שתספוג דליה צפוי להיות משמעותי.

אף שמדובר בתחנה פרטית שאינה מפרסמת דוחות, ניתן להעריך, על פי המחירים במשק החשמל וכמות החשמל שדליה מוכרת, שכל אחת מהטורבינות שלה מכניסה כ-32 מיליון שקל בחודש. בהנחה שההשבתה תסתכם בחודש וחצי, אובדן ההכנסות יעמוד על כ-50 מיליון שקל. גם התיקון עצמו צפוי לעלות כמה מיליוני דולרים, ועדיין לא ברור מה היקף האחריות שיש לדליה מג'נרל אלקטריק, החברה המלווה את התחנה.

דליה תוכננה והוקמה על ידי אלסטום הצרפתית, במודל של קבלנות, תכנון והקמה (EPC), כולל תפעול ותחזוקה לאחר ההפעלה. בסוף השנה שעברה רכשה ג'נרל אלקטריק את חטיבת האנרגיה של אלסטום, והיא זאת שמלווה כעת את מהלך תיקון הטורבינה. לדברי גורם המעורה בתחום, בהחלט ייתכנו ויכוחים סביב השאלה אם דליה התרשלה בהפעלת הטורבינה, באופן שישפיע על היקף הפיצוי שתקבל במסגרת החוזה בין הצדדים.

המנכ"ל: "אין חברה שלה זה לא קורה"

ל"גלובס" נודע כי עוד טרם ההשבתה, סבלה תחנת הכוח בחודשים האחרונים מתקלות שונות. לדברי מנכ"ל דליה אנרגיות, איתן מאיר, אין בכך כל דרמה: "זה לא דבר יוצא מן הכלל שבשנה הראשונה של ההפעלה יש מה שנקרא אאוטג' - נפילה של טורבינה ליום-יומיים-שלושה. זה חלק מההרצה של הטורבינות, ואין חברה בעולם שלה זה לא קורה. לא בכדי רמת הזמינות הנדרשת על ידי הרגולציה בשנה הראשונה היא 88% ובשנים רגילות - מ-92%. אנחנו, אגב, מתכוונים להגיע ל-98% לפחות".

מאיר מדגיש כי סוגיית הגיבוי לתחנה אינה משמעותית. "צריך לזכור ש-30% מייצור החשמל היום מגיע מהיצרנים הפרטיים, כך שמי שמגבה אותנו היא לא רק חברת החשמל, אלא גם כל תחנות הכוח הפרטיות האחרות, בדיוק כמו שדליה מגבה יום-יום תחנות של חברת החשמל שנופלות. רק בעת האחרונה נפלו תחנות כוח של חברת החשמל בגזר, ברוטנברג ובחיפה, ואז הסקטור הפרטי נתן גיבוי".

תחנת הכוח באתר צפית, הנמצא מדרום לקיבוץ כפר מנחם, היא הגדולה בתחנות הכוח הפרטיות בישראל. בהספק מלא מסוגלת התחנה להפיק קרוב ל-900 מגה-ואט, כ-7% מכלל החשמל המיוצר בישראל. 30% מהחשמל בתחנה נמכר ללקוחות פרטיים, בעיקר קיבוצים, והשאר לרשת החשמל הארצית. דליה נמצאת בבעלות משק אנרגיה בע"מ של משקי הקיבוצים (47.7%), חירם אפסילון (25.6%), תש"י (20%) ו-SE אנרג'י (6.7%), חברה בת של סיגמא אפסילון.