סערה בוועדת העבודה: "העצמאים עושים עלינו סיבוב"

הסכם מול משרד האוצר מאפשר לעצמאים לכאורה למשוך פיצויים במקרה של סגירת עסק באופן הוני וחד-פעמי ■ ואולם, אנשי האוצר שנכחו בוועדה זעמו על הצגת הדברים

ארגוני העצמאים הגיעו היום (ב') לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת כשהם מציגים סיכום היסטורי לכאורה שהושג אמש עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הכולל בין היתר אפשרות למשוך לכאורה פיצויים במקרה של סגירת עסק באופן הוני וחד-פעמי. ואולם, אנשי האוצר שנכחו בוועדה זעמו על הצגת הדברים, וטענו כי לא סוכם על משיכה של מלוא הסכום אלא על משיכה בשלוש פעימות שיוגדרו כקצבת אבטלה.

"אתם מנסים לעשות עלינו סיבוב", הטיח בנציגי העצמאים חבר הכנסת רועי פולקמן, ממפלגתו של שר האוצר משה כחלון (כולנו). "אתם לא רוצים שזה יוצג כדמי אבטלה, אבל לא יעזור לכם - זה תחליף לדמי אבטלה". גם נציגת האוצר קראה לעברם: "אתם יוצאים פה מפורשות נגד סיכום עליו חתם נשיא הארגון שלכם (להב), רועי כהן. אני רוצה שיירשם בפרוטוקול שאתם מפירים הסכם".

עוד הסבירה נציגת האוצר כי התשלום בפעימות נועד להגן על העצמאי ולהבטיח עבורו ועבור משפחתו קצבת קיום בתקופת אבטלה, וזאת בין היתר כדי שלא ישתמש בכסף לצרכים אחרים.

ממלא מקום נשיא להב, טוביה צוק, טען כי באוצר מנסים לחזור למתכונת הישנה שנקבעה לפני חצי שנה ובה דובר על "דמי אבטלה", אולם העצמאים התנגדו כבר אז להגדרה הזו. "גם שכיר יכל היום למשוך את מלוא כספי הפיצויים שלו, ואף אחד לא אומר לו איך הוא צריך להשתמש בכסף", הסביר צוק. לדברי ח"כ מירב בן ארי (כולנו), שניהלה את הדיון, אפשר לראות בגישה של המדינה כלפי העצמאיים גישה פטרנליסטית, אולם המדינה נוקטת בגישה הזו פעמים רבות לא בהכרח כדי לחסוך בהוצאות - אלא באמת ובתמים כדי להגן על החוסכים.

בתום הדיון אמר ח"כ פולקמן ל"גלובס" כי העצמאים מציגים מצג שווא כאילו מדובר בכסף שלהם בלבד ולכן יש לתת להם לעשות בו כרצונו, אף שבפועל המדינה הסכימה לסבסד 400 מיליון שקל בשנה כדי להבטיח את אותם דמי אבטלה לעצמאיים.

על פי ההסכמות שהושגו אמש ועליהן אין מחלוקת, משיכת כספי הפיצויים בגין סגירת עסק תתאפשר גם באופן רטרואקטיבי לעצמאים שחסכו עד היום באופן עצמאי. עוד הוסכם כי עצמאי שהגיע לגיל פרישה כחוק יורשה למשוך את רכיב הפיצויים כסכום הוני, עם פטור ממס לפי השיעורים המקובלים אצל שכירים. בנוסף, סוכם כי המדינה תעודד עצמאים לרכוש כיסוי ביטוי בגין אבדן כושר עבודה, וזאת באמצעות הטבת מס. נשיא להב, רועי כהן, אמר על כך: "בימים אלה להב נמצאת במו"מ אינטנסיבי עם חברות הביטוח המובילות במטרה להביא את הצעת הערך הטובה ביותר עם דמי הניהול הנמוכים ביותר עבור ציבור העצמאיים".