בארינבוים הזרים הון חדש לבגיר שהשלימה הסדר חוב

יצרנית החליפות גייסה כ-10 מיליון דולר, שבחלקם הגדול הלכו להחזר חובות לבנקים, שספגו תספורת של עשרות אחוזים

צביקה בארנבוים / צילום: אוריה תדמור
צביקה בארנבוים / צילום: אוריה תדמור

צביקה בארינבוים חוזר לשלוט ביצרנית האופנה המחויטת בגיר, שנקלעה למשבר חריף בשנים האחרונות, ופועל להעלות אותה שוב על פסי צמיחה - כך נודע ל"גלובס".

בגיר, שאותה הנפיקו בארינבוים וקרן פימי באפריל 2014 בבורסת המשנה הבריטית (AIM), ושמאז איבדה את מרבית ערכה, עדכנה באחרונה על כמה מהלכים משמעותיים שביצעה תחת בעל הבית החדש-ישן, ובראשם גיוס הון משמעותי והסדר חוב עם הבנקים המלווים.

בשלב ראשון, בגיר ביצעה גיוס הון בבורסה הלונדונית באמצעות הנפקת מניות, שבה גייסה 10.5 מיליון דולר. על חלק ניכר מסכום הגיוס היה אחראי בארינבוים עצמו, מהלך שחיזק את הדומיננטיות שלו בחברה. לצדו לקחו חלק בגיוס גם שלושה גופים בריטיים, שהשתתפו גם בהנפקה הראשונית של בגיר בבורסה ב-2014, וזאת כחלק מהבעת אמון מחודשת בחברה שאיבדה כאמור את מרבית ערכה מאז.

בסיוע כספי הגיוס הסדירה בגיר הסדירה את חובותיה, בהיקף של 21 מיליון דולר, לבנקים לאומי ודיסקונט, שנאותו לספוג "תספורת" של כמה עשרות אחוזים על כספם, עם אפשרות לאפסייד עתידי באמצעות קבלת מניות החברה. במסגרת ההסדר מול הבנקים, שילמה להם בגיר את עיקר כספי ההנפקה - יותר מ-6 מיליון דולר - ונוסף על כך הקצתה להם מניות (קרוב ל-10% מהונה). יתרת החוב, לפי ההערכות כמחצית ממנו, נמחק. בעקבות השלמת המהלך, נותרה בגיר ללא חובות בנקאיים כלל.

ערן יצחק, מנכ"ל בגיר, הביע את שביעות רצונו בעקבות סגירת החובות הבנקאיים של החברה, וציין כי מהלך זה מעביר את החברה למצב עסקי שונה לחלוטין. לדבריו, לאחר סגירת החוב הבנקאי, "הפוקוס המרכזי שלנו כעת הוא להכות את הציפיות מול הלקוחות החדשים שלנו, ולזכות בלקוחות חדשים, ובחודשים האחרונים אנחנו מתקדמים בקצב יפה מאוד בכל החזיתות".

בהמשך לכך, בימים האחרונים דיווחה בגיר על השלמת הזמנת הייצור הבינלאומית הראשונה שלה שמיוצרת במפעל החדש שהקימה באתיופיה, וכן כי הזמנות נוספות נמצאות כעת בייצור. מדובר בהזמנה שביצעה רשת H&M העולמית, והיא נשלחה לסניפי הרשת בארה"ב, וזאת כחלק מהחלטתה של בגיר להגדיל את פעילותה שם.

מוקדם יותר השנה החליטה בגיר לשנות את המבנה התפעולי שלה, ולשים את הדגש בייצור בשלושה אתרים - בוויאטנם, מצרים ואתיופיה. במפעל באתיופיה רואים בחברה כהזדמנות לייצור ערך לטווח ארוך, וזאת בזכות מחירי ייצור תחרותיים, מחירי אנרגיה נמוכים, קרבה לשווקים באירופה ואפשרות יצוא אטרקטיביות לשווקים האמריקאיים והאירופיים עם פטור ממכס. המפעל של בגיר באתיופיה משתרע על פני כ-50 אלף מ"ר ומועסקים בו כ-450 עובדים.

משבר מארקס אנד ספנסר

בגיר הונפקה כאמור בלונדון באפריל 2014, לאחר שהשלימה גיוס הון של כ-33 מיליון דולר לפי שווי חברה של 66 מיליון דולר (אחרי הכסף). החברה הנפיקה כ-60% ממניותיה למשקיעים הבריטיים, כך שלאחר ההנפקה ירד חלקה של קרן פימי לכ-20% מההון וחלקו של בארינבוים התכווץ לכ-15%.

בגיר נקלעה זמן קצר לאחר מכן למשבר קשה, בין היתר על רקע ירידה בהיקף ההזמנות מצד רשת האופנה מרקס אנד ספנסר. החברה עברה לגירעון בהון העצמי, כשעל גבה רובצות התחייבויות לבנקים ולבעלי השליטה. ההנפקה העבירה אותה להון חיובי של קרוב ל-20 מיליון דולר.

אלא שחודש בלבד לאחר ההנפקה, פרסמה בגיר אזהרת הכנסות ורווח חמורה, ובתגובה איבדה המניה תוך דקות בודדות 70% משוויה, ונחתה לשווי של 16 מיליון דולר. בהודעתה ציינה החברה כי "חוותה ירידה לא צפויה בהיקף ההזמנות מהלקוח הגדול שלה, וספגה ירידה במרווחיה על הזמנות שכבר נעשו מהלקוח הגדול ביותר שלה (רשת מרקס אנד ספנסר, א' ל')".

כיום בגיר נסחרת בבורסה בלונדון בשווי של קרוב ל-12 מיליון דולר (9.4 מיליון ליש"ט) - נמוך בכ-80% ביחס לשווי שלפיו הונפקה. בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2016 הכנסותיה התכווצו ב-26% ל-33.5 מיליון דולר, עדיין בהשפעת החלטתה של רשת הקמעונות הבריטית.

הרווח הגולמי של בגיר במחצית השנה נשחק ב-9% ל-6 מיליון דולר, אולם החברה הצליחה לשמור על איזון בשורה התפעולית, אחרי הפסד תפעולי של קרוב ל-2 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2015, וצמצמה את הפסדיה ב-50% ל-1.5 מיליון דולר.