עובדת לשעבר בעיריית טבריה: הדובר אלי סבתי הטריד מינית

פנתה בעניין לשרת התרבות מירי רגב, לאחר שסבתי מונה לדובר שלה ■ סבתי טוען כי מדובר בתלונת-שווא לצורך ניגוח, ובביהמ"ש אמר: "שקר וכזב. היא ידועה כשקרנית" ■ רגב: "הזמנו את הפונה להגיש תלונה במשטרה"

אלי סבתי  צילום: שלומי יוסף
אלי סבתי צילום: שלומי יוסף

עובדת לשעבר בעיריית טבריה, ש.פ, התלוננה שלשום (א') במשטרה נגד אלי סבתי, שהיה דובר עיריית טבריה ועיתונאי, בטענה להטרדה מינית. סבתי התמנה בתחילת נובמבר לתפקיד דובר שרת התרבות והספורט מירי רגב.

ימים אחדים לאחר מכן, כאשר בערוץ 2 התכוננו להקרנת הכתבה על רגב, שבה סיפרה על הטרדה מינית שחוותה בעבר בשירותה הצבאי, פנתה ש.פ לשרה רגב וכתבה לה כך על המינוי של סבתי: "אני פונה אלייך אחרי המון התלבטויות, אבל בסופו של דבר החלטתי לפנות אלייך לפני שאני מחליטה לעשות מזה רעש גדול ולתת לך את ההזדמנות לתקן את הטעות בדלתיים סגורות.

"האדם שהטריד אותי מינית בעבודה, ואני הייתי המומה לשמוע זאת. האם ייתכן שאת כשרת התרבות בממשלת ישראל מחזיקה כזה אדם במשרדך? האם ייתכן שזו פניה של התרבות בישראל, לתת מקום לאדם שמטריד מינית? אני פשוט בהלם שזו התנהלותך. ציפיתי להרבה יותר מאישה שכמותך.

"אני דורשת ממך בכל לשון של בקשה לא לתת במה לכאלה אנשים, בטח לא במשרדי ממשלה. אני דורשת כאזרחית שמר אלי סבתי יפוטר היום לפני מחר ולפני שאצטרך לפנות לתקשורת". 

"פחדתי על מקום העבודה" 

ראשית הפרשה בפוסט שפרסם איתן עובד, מי שהיה חבר מועצת העיר טבריה ויו"ר ועדת הביקורת בעירייה. בפוסט שכתב הוקדשו כמה פסקאות לדובר העירייה אלי סבתי בתחומים שונים של התנהלותו, וביניהן "הטרדה מינית כנגד עובדת עיריייה... שיחות טלפון והודעות צ'ט לתושבי העיר תוך הטרדה, איום והצעות מיניות".

סבתי הגיש תביעת דיבה נגד איתן עובד. בתצהיר של ש.פ, שהוגש לבית המשפט על-ידי הנתבע, היא כתבה: "אלי סבתי ידוע כמי שלא בוחל בלשון בלתי נאותה העולה לכאורה לכדי הטרדה מינית לנשים, ובכלל זה אף לעובדות העירייה. אני עצמי כעובדת עירייה סבלתי מהטרדה מינית מצדו.

"היה זה אלי סבתי שפנה אליי באמצעות שיחת טלפון, אשר במסגרת שיחה טלפונית שנסובה על התנהלות העירייה, החל פתאום להחמיא לי והציע לי ללא כל בושה להשתתף עמו ועוד גבר אחד באקט מיני. הייתי ממש בשוק, כעסתי עליו ודרשתי ממנו שלא לדבר אלי בלשון כזו מעליבה, משפילה וגסה".

בעדותה בבית המשפט אמרה ש.פ: "התחלנו לדבר בלי קשר לכלום, והוא גלש לשיחה שלא קשורה לשום דבר, 'אני חולה, אני בבית, בא לך לבוא אליי, מה דעתך שנעשה אורגיה?' האמנתי לכל הסיפורים ששמעתי בחוץ".

פרקליטו של סבתי שאל: "למה לא התלוננת על הטרדה מינית?"

ש.פ: "כי לא רציתי שיהיו לי בעיות בעבודה. ידעתי שסבתי לא דובר העירייה, הוא דובר ראש העיר, והם יתנכלו לי כשאני עובדת עירייה. פחדתי על מקום העבודה שלי".

סבתי, בעדותו במשפט, נשאל על השיחה עם ש.פ ואמר: "מאשר שהייתה שיחת טלפון שהייתה יזומה ממנה אליי בנוגע לכרטיסיות בית הספר. שום שיחה שנסבה סביב עניין אישי לא הייתה שם. שקר וכזב. היא ידועה כשקרנית ולא מהיום".

"עד מניפולטיבי"

השופט שכיב סרחאן, שופט בבית משפט השלום בנצרת דאז והיום שופט בבית המשפט המחוזי מרכז, דחה את התביעה של סבתי, ובפסק הדין שניתן לפני כשנה הוא קבע: "הפרסום של של איתן עובד היה אמת (משפטית), ובפרסומו היה עניין ציבורי מובהק.

"גרסתו של סבתי כאמור בכתב התביעה ועדותו בכתב ובעל-פה, כי הפרסום שקרי, נסתרה, מיניה וביה ובאופן פוזיטיבי, על-ידי ראיות ההגנה.

"עדותו של סבתי, ככלל, מראשיתה ועד סופה, הייתה בלתי סבירה ובלתי מהימנה. על-פי התרשמותי הישירה מהעדים ובשים לב למכלול נסיבות העניין ואותות האמת שהתגלו במשפט, אומר כי סבתי היה עד מניפולטיבי ולא הקפיד על אמירת האמת לאמיתה".

לא הוגש ערעור על פסק הדין.

מלשכת השרה מירי רגב נמסר: "עם קבלת הפנייה הובהר לפונה כי הנושא ייבדק, וכך אכן קרה. מר אלי סבתי עבר בדיקת פוליגרף מיוזמתו ויצא דובר אמת. הוא טען וטוען כי מדובר בעלילת-שווא. הזמנו את הפונה לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה".

סבתי: "אין עדים, אין תלונה. רק רכילות זולה וזדונית"

עו"ד יורם ביטון הגיב בשמו של אלי סבתי: "פנייתך היא אחת מיני רבות אל מרשי במסגרת מסע השמצות פרוע, חסר כל בסיס עובדתי ומשפטי, בשים לב שאמצעי תקשורת אחרים לא מצאו ממש בטענות הטוענות להטרדה, למעט רכילות זולה וזדונית, אשר כל מטרתה להכפיש את מרשי, להלך עליו אימים במטרה לפגוע בפרנסתו, הכול על-מנת לסייע לגורמים עברייניים בעיריית טבריה אשר לא בוחלים במאום במקום שהשנאה מעבירה אותם על דעתם, תוך שהם מנצלים ומשתמשים לרעה.

"מרשי מציע לגבי ש.פ כי ככל שקיימת לה טענה על הטרדה, שתתכבד ותיגש לתחנת המשטרה הקרובה על-מנת שתלונתה תתברר, אחרת אי-אפשר שלא לתהות על העיתוי שבו בחרה להעלות טענה זו לראשונה, במסגרת הליך משפטי שהגיש מרשי נגד מי שכיהן כחבר מועצת העיר טבריה, מר איתן עובד; ובמה דברים אמורים:

"ביום 19.3.2014 חתמה הטוענת להטרדה על תצהיר שהוגש לבית המשפט השלום בנצרת, בתצהיר היא טוענת כי מרשי הטריד אותה מינית באמצעות שיחת טלפון.

"תצהיר שאין בו ולא כלום, אין בו תאריך, אין בו שעה ואין בו מקום. אין עדים, אין הקלטה, אין תלונה למשטרה או לכל גורם אחר, וגברת ש.פ מאשרת בעת מתן העדות בבית המשפט שהיא מעולם לא פגשה את מרשי, כך שברור שאין ולא היה כל קשר בין מרשי לבין הגברת ובוודאי לא קשר טלפוני.

"לאורך השנים מרשי עבד בתפקידיו השונים, הרבים והמכובדים, עם מאות נשים, ומעולם לא נטען נגדו על הטרדה. במרשי מעולם לא דבר רבב, ואין לו כל רישום פלילי, כל סיפורי ההטרדה נוצרו במטרה אחת בלבד - לפגוע במרשי.

"תצהירה של הגברת ש.פ הוכנס לתיק שנדון בבית המשפט, רק ככלי שינגח את מרשי. פרסום התצהיר בחתימת ידה בקבוצות פייסבוק, רק מעיד כי כל מטרתו של התצהיר ומאוויי נפשם וליבם של בעלי האינטרס היה חיסולו של מרשי ופגיעה בשמו ובפרנסתו.

"מרשי החליט לשים סוף להטרדות והכפשות נגדו שהחלו עוד בשנת 2012, והורה לי לפעול משפטית הן בהגשת קובלנה פלילית והן בתביעות כספיות, נגד הטוענת להטרדה, נגד המפעילים שלה בעיריית טבריה ונגד כל אמצעי תקשורת אשר יעמיד להם במה להפצת דברי הרוע והכזב חסרי בסיס.

"לצורך כך בחר מרשי מיוזמתו ועל חשבונו להיבדק במכונת אמת על השאלות העולות מתצהירה של הטוענת להטרדה. תוצאות הבדיקה הן שמרשי נמצא דובר אמת באופן מוחלט, דוח הבדיקה מצורף לכתב תגובה זה, והוא חלק בלתי נפרד ממנו.

"במקרה הזה נדרשים שיקול-דעת ואחריות. אבקש ואודה לכם באם תבחרו לנהוג כפי שבחרו אמצעי התקשורת האחרים ולא לפרסם ולא כלום, היות ומדובר בעלילת כזב.

"מרשי לא הגיש ערעור על החלטת השופט רק בשל חוסר משאבים כלכליים והיעדר כוחות נפשיים, באחת התקופות הלא פשוטות בחייו והנוגעות לילד שלו, מה עוד שבית המשפט לא נתן כל משקל לעדות גברת ש.פ.

"ככל שתדחו את בקשת מרשי ותבחרו לפרסם את דבר הרכילות, אבקש כי תפרסמו את תגובת מרשי במלואה, ובכך לצמצם את נזקו שבוודאות קרובה יבוא לכדי בירור בבית המשפט".