בדרך להסכם קיבוצי בחברת החשמל: יוסדרו חריגות השכר

דירקטוריון החברה אישר הערב להנהלה לחתום על ההסכם הקיבוצי ■ בין היתר יכלול ההסכם החזר של 174 מיליון שקל של חריגות שכר, פרישה מוקדמת של 350 עובדים ושעון נוכחות לעובדי השטח ■ היו"ר רון-טל: "הישג היסטורי"

עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס
עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס

דירקטוריון חברת החשמל אישר הערב (ג') להנהלת החברה לחתום על הסכם קיבוצי עם ועד העובדים, הכולל כמה סוגיות: החזר של 174 מיליון שקל של חריגות שכר ששולמו לעובדים בכירים, ועצירת החריגות בעתיד; פרישה מוקדמת של 350 עובדים שמתקרבים לגיל פרישה וקליטה של 180 עובדים ארעיים כעובדים קבועים עוד השנה; חיוב עובדי שטח בהחתמת שעון נוכחות; הגדלת בסיס השכר הפנסיוני לעובדים שנקלטו מאז 2004; ותוספת שכר של 7.25% בחמש פעימות.

ההסכם הושג בהמשך לדיונים ומשאים-ומתנים בין גורמים שונים, בהם הנהלת חברת החשמל, ההסתדרות, רשות החשמל, רשות החברות ומשרד האוצר. מעורבות הגורמים השונים נדרשה משום שהדיונים לא נסבו רק על ההסכם הקיבוצי אלא על הבנות שיאפשרו להוציא לפועל רפורמה במשק החשמל.

מעורבות האוצר נדרשה בין השאר בשל העובדה שב-2013 קבע הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, כי בכירי חברת החשמל נהנים מאז 1998 מתוספות שכר חריגות, שנכון ל-2013 עמדו על כ-150 מיליון שקל בשנה. אמסלם התייחס לתשלומי אש"ל, שעות נוספות ותוספות מיוחדות, שהבולטת שבהן הייתה "תוספת פיקודית" בשיעור של 26% משכר היסוד.

במאי השנה, לאחר 3.5 שנות דיונים שיזמו עובדי חברת החשמל, פסק בית הדין לעבודה בחיפה כי טענת המדינה בנושא החריגות הייתה נכונה בעיקרה, אך הסכום הוא 130 מיליון שקל בשנה מאז מ-2010. המשמעות היא שבשנים 2010-2016 הצטברו תשלומים עודפים של 910 מיליון שקל. בעקבות פסיקת בית הדין לעבודה החלו דיונים על ביטול התוספות והחזר התשלומים העודפים שהועברו מאז 2010.

על-פי החלטת דירקטוריון חברת החשמל, בכירים מכהנים בחברה וגמלאים שנהנו גם הם מהתשלומים יחזירו 174 מיליון שקל בסך-הכול, על פני 36 חודשים. מדובר בפחות מחמישית מהחריגות שניתנו ב-7 השנים האחרונות, ובשיעור קטן הרבה יותר מכלל התשלומים העודפים מאז 1998. הדירקטוריון מסר כי עצירת התוספות אמורה לחסוך 50 מיליון שקל בשנה, סכום שגם הוא נראה קטן לעומת היקף החריגות השנתי.

על-פי ההחלטה מהערב, תוספות השכר המצטברות של 7.25%, הניתנות בהתאם להסכם השכר הכללי שנחתם במגזר הציבורי, יבוצעו ב-5 פעימות שהאחרונה שבהן תינתן במארס 2019. עם השלמת המהלך, עלות התוספות לחברת החשמל תהיה 220 מיליון שקל בשנה בשכר שוטף. הגדלת בסיס השכר לפנסיה הצוברת של העובדים שנקלטו בחברה מאז 2004 צפויה לעלות לחברה 4 מיליון שקל בשנה.

הפרישה המוקדמת של 350 עובדים צפויה לעלות לקופת החברה 530 מיליון שקל. פרישתם מצטרפת לפרישתם לגמלאות השנה של 200 עובדים שהגיעו לגיל פרישה. מכיוון שההסכם הקיבוצי כולל גם קליטת 180 עובדים ארעיים כעובדים קבועים, מצבת עובדי החברה ב-2016 תקטן ב-370 איש.

בשל הזמן הארוך שארכו הדיונים על ההסכם ועל ההתקדמות לקראת הרפורמה במשק החשמל, ובשל המורכבות הכרוכה בהגעה לסיכומים בין גורמים רבים, מתאפיינות התגובות להסכם במליצות רבות.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, מסר כי מדובר "בהישג היסטורי", וכי הסדרת חריגות השכר "מסירה מעל החברה עננה מכבידה". לדבריו, "ההסכם מגלם בתוכו שינוי משמעותי בתרבות הארגונית של החברה וכולל מרכיבי התייעלות ומיצוי יום עבודה משמעותיים וחשובים. ניהול המשא-ומתן בהצלחה תוך אחריות ורגישות לעתיד החברה ועובדיה ראוי להערכה ואינו מובן מאליו".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מסר כי ההסכם "תומך את אסטרטגיית השינוי וההתחדשות של חברת החשמל", והוסיף כי מדובר במהלך שהוא "אבן-דרך חשובה בתהליך ההתייעלות של החברה והסדרת חריגות השכר לשנים הקרובות".

גם מנהל רשות החברות, אורי יוגב, לא חסך בדברי שבח למה שמהווה לדעתו שיא במהלכי התייעלות של החברה בשנה האחרונה לחיזוק איתנותה הפיננסית. "זו הצלחה חסרת תקדים של הנהלת חברת חשמל ודירקטוריון החברה. הנתונים הכספיים והמהלכים מוכיחים את הקשר בין הצלחת הרפורמה ונבחרת הדירקטורים בחברות הממשלתיות לשיפור האוריינטציה העסקית".

עמית אוברקוביץ, סמנכ"ל משאבי אנוש וארגון בחברת החשמל, מסר כי עובדי החברה יכולים להיות מרוצים. "ההסכם מאזן בין הצורך להתייעל בצורה מהותית לבין הצורך בשימור עובדים מקצועיים לחברה. אני שמח על הסדרת בסיס הפנסיה וחריגות השכר, מה שהיווה משקולת כבדה על כתפי העובדים".