היפסטריות פלורנטינית: אקזוטית, טעימה - וגם משתלמת

מסעדת "פלורנטין האוס" היא ההרפתקה האסייתית החדשה של השף המוערך שרון כהן, עם אוכל מדליק וצבעוני, טעים ומקורי

פלורנטין האוס/ צילום: איל יצהר
פלורנטין האוס/ צילום: איל יצהר

מבול המסעדות האסייתיות מסרב להיגמר. ולמען האמת, מדוע שיעשה זאת. עם ישראל אוהב אוכל אסייתי, ועכשיו רק צריך לקוות שגם זה ישיב לו אהבה ויתנהג יפה, כלומר יהיה נאמן למקור, או לפחות טעים, כן או לא דומה למה שאוכלים שם.

מכיוון שיהודי גלותי מבוהל כמוני אינו נודד רחוק כל-כך, יוצא שאת האוכל של המזרח הרחוק אני מכיר רק מתרגומיו המקומיים. וכך אני נשאר עם הרצון לשמוח במה שיש, כן או לא דומה למקור, וכמובן עם ההשוואה הבלתי נמנעת כמה זה דומה לאוכל שמגישים ב"בית תאילנדי". האמת שכבר קצת נמאס גם לי, לא רק לכם, להשתמש במדד הזה.

הקפיצה הקטנה שנתנו בת זוגי ואני לחלקה המערבי של שכונת פלורנטין, הייתה בשבילנו אקזוטית לא פחות מנסיעה לסינגפור. שנים לא היינו כאן. ידענו ששכונת פלורנטין הישנה והטובה אמנם אינה מצליחה להפוך לגריניץ' ויליג' או הסוהו שקיוו שתהיה, אבל שום דבר לא יכול היה להכין אותנו לכמות הבלתי נתפסת של מסעדות ובתי קפה, ובעיקר ברים צעירים ואופנתיים, הממלאים את סמטאותיה, כולל הצרות שבהן, גם אם זה גורם לנו להרגיש, אפעס, קצת זקנים פתאום.

מסעדת פלורנטין האוס מבית מדרשו המחייב של השף שרון כהן, המאסטר הנצחי של מסעדת שילה, שהיא אולי, יחד עם פרונטו, הטובה שבמסעדות עירנו, היא ההרפתקה האסייתית החדשה של השף הצעיר (גם אם כבר לא צעיר כמו לפני עשור, עת הגיח אל לב הסצנה הדורסנית). כהן הפך באחרונה, בשקט-בשקט וכמעט מבלי שנרגיש, למסעדן אמיתי, ולא רק שף מבריק, אלא גם בעל בית של המקום שלו. כלומר, הוא כבר לא רק שרון משילה אלא גם מקפה אירופה, שיפודי אירופה (שיככבו במדור הזה בשבוע הבא) ועכשיו גם הפלורנטין האוס.

הבייבי החדש של כהן שוכן מתחת לספק אכסניה ספק מלון בוטיק בעל אותו שם. מדובר במסעדה ארוכה, מתפתלת וצרה, שבקצה חצר קטנה השוכנת ממש בין הבניינים המקיפים אותו. חצר זה קצת מוגזם. שטח מגודר, אבל סבבה. זה כל מה שנשאר עבורנו כדי לחגוג בו את יום הולדתה ה-45 של אהובתי. ככה זה כשאתה ספונטני מדי בתל-אביב. מיתון, מישהו? לא אצל כהן.

קצת התבאסנו שלא יכולנו לחוות את המסעדה מבפנים כמו שאנחנו אוהבים, אבל חלון צמוד למטבח ולבר, כמו גם לחלל הפנימי, ניחם אותנו היטב. החלל הפנימי, למי שיזכה, הוא כאמור צר וארוך ומורכב משני ברים, בר משקאות ובר אוכל, כמה שולחנות, קירות אפורים מלוחות עץ, כשעל אחד מהם אוסף צבעוני של פחיות שימורים ומשקאות מהמזרח. יפה ומדליק. מוזיקה אנרגטית וסועדים רחוצים וחפופים היטב משלימים את האווירה היאפית או שמא ההיפסטרית הצפויה.

הזמנו ארבע מנות, ואמרנו שלא אכפת לנו מה יגיע קודם. הגיע "בלינצ'ס" של בשר טלה בבישול ארוך. הטלה לווה במקבץ עשבי תיבול, בעיקר כוסברה ונענע, יחד עם בצל סגול, צ'ילי וכרישה. כל הכבודה הזו הוגשה עם רוטב בוטנים, צ'ילי ולימון נהדר והייתה טעימה, משביעה וממלאה.

עכשיו נחתו על שולחננו חמש קציצות בשר לבן מלוות בעלי חסה, עלי כוסברה, פרוסות דקות של פלפל אדום חריף טרי ורוטב. אתה אוסף את הכוסברה ואת החריף וגם קצת אטריות דקיקות מתוך שקית סנדוויץ', עוטף אותן ואת הקציצות בעלה חסה וטובל ברוטב המתקתק. טועם ונהנה מהרוטב הפיקנטי, המחמיא לקציצה המצוינת, ומכל המשחק המדליק הזה.

מרק פיסטוק הים כלל שלל יצורי ים ובראשם לא מעט דיונונים, כלומר ראשי קלמארי בעברית של שבת, וקצת פחות שרימפס, שוחים במרק סמיך ועשיר להפליא עשוי ציר עוף וייטנאמי, עם אטריות מש (שוב), נבטים, כוסברה, שמיר, כרישה, שמן זית ו...מחית פיסטוק. נשמע מוזר, ואכן גם מרגיש מוזר ויוצא דופן, אבל טעים לאללה. סלט חזיר מטוגן בתוספת מש (הסבר למטה) היה הגבול האחרון של מה שיכולנו לדחוף לעצמנו. אטריות קרות חלקלקות, פיסות בשר לבן מטוגן ושלל בוטנים, בצל ירוק, כוסברה, פיסות כרישה, נבטים, בצל סגול, צ'ילי ירוק מוחמץ ורוטב סויה ושום. מגוון, קליל ומצוין.

פלורנטין האוס היא יופי של מקום. אוכל מדליק וצבעוני, טעים ומקורי, עיצוב צעיר וכיפי, שכונה ציורית, ואפילו חניה מצאנו באחת מהסמטאות הקטנות של הנגריות. לפני שנכנסנו למכונית ניסינו להבין אם המקום שאירח מסיבה מחתרתית הוא בית של מישהו, חנות מנורות, בר או אולי שלושתם גם יחד. לא הבנו עד עכשיו.

כדאי להכיר

מש, או מאש, או שמא שעועית מש, הם אותם עיגולים ירוקים זערוריים שרואים בחנויות טבע או תבלינים, סוג של קטנייה, הנפוץ במיוחד במזרח הרחוק, שם הוא נקרא לעיתים אפונה סינית או שעועית מונג. והוא אכן בריא מאוד, ומכיל שלל סיבים, חלבונים, סידן, אשלגן, ברזל, זרחן, ויטמיני b שונים ואחרי הנבטה גם ויטמיני c. בקיצור, פצצת בריאות. משרים ומנביטים במשך כמה שעות ומבשלים 10-5 דקות. ללא הנבטה זה ייקח 25-20 דקות.

פלורנטין האוס

פרטים: פלורנטין 6, תל-אביב, טל' 03-6164449, א'-ש' 18:00 עד אחרון הלקוחות

מחירים: בלינצ'ס טלה - 48 שקל, בון צ'ה (קציצות החזיר) - 62 שקל, מרק פיסטוק ים - 48 שקל, סלט אטריות מש וחזיר מטוגן - 44 שקל

השורה התחתונה

מצוין ושווה כל אגורה