קנון מחפשת מוצא שיקטין את חשיפתה למיזם הרכב הסיני

קנון מחזיקה במיזם הרכב הסיני קורוס בחלקים שווים עם צ'רי ■ "מחפשת עסקאות שיאפשרו את המשך התמיכה בקורוס, אולם לא יגרמו להגדלת החשיפה שלה ואף יביאו לצמצומה"

חברת ההחזקות קנון של עידן עופר (מחזיק 53.3% מהמניותיה) מבקשת להקטין את החשיפה שלה למיזם הרכב הסיני קורוס, בו היא מחזיקה בחלקים שווים עם צ'רי הסינית. "קנון מחפשת באופן אקטיבי עסקאות שיאפשרו את המשך התמיכה בקורוס, אולם לא יגרמו להגדלת החשיפה שלה לקורוס, ואף יביאו לצמצומה". כך נכתב בדוחות שפרסמה קנון אתמול (ג'), לרבעון השלישי של השנה.

קורוס, שעוסקת בפיתוח ובשיווק כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים, דווקא מציגה שיפור בשורה העליונה, אם כי היא רחוקה מאוד מרמת הכנסות שתביא אותה לאיזון תפעולי, שלא לדבר על מעבר לרווחיות (הוצאות המימון של החברה עמדו ברבעון על 9 מיליון דולר). הכנסותיה של קורוס עמדו ברבעון השלישי על 91 מיליון דולר, גידול של 54% לעומת הרבעון המקביל, אולם עלייה של 1% בלבד לעומת הרבעון הקודם. החברה מכרה במהלך הרבעון 5,833 כלי רכב, גידול של 59% לעומת 3,667 רכבים שמכרה ברבעון המקביל ב-2015 . בחודש אוקטובר לבדו, אגב, רשמה קורוס זינוק של 86% במכירות לעומת הרבעון המקביל ל-2,610 מכוניות.

בשורה התחתונה, מציגה קורוס הפסד נקי של 70 מיליון דולר ברבעון לעומת הפסד של 75 מיליון דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה רשמה קורוס הפסד מצטבר של 214 מיליון דולר ומאז היווסדה, מתקרבים הפסדיה לסכום עצום של 1.5 מיליארד דולר.

החל מחודש אפריל השנה הפסיקה קנון את ההזרמות לקורוס ומאז הן מבוצעות באמצעות אנסוניה - החברה הפרטית של עידן עופר, שבאמצעותה הוא מחזיק את מניותיו בקנון. במהלך הרבעון השני של השנה, זכתה קופתה המדולדלת של קורוס להזרמה של 100 מיליון דולר על-ידי אנסוניה וצ'רי בחלקים שווים, כשבחודש ספטמבר הוזרמו עוד 44 מיליון דולר, מה שאפשר לקורוס להשאיר את הראש מעל המים ולסיים את הרבעון עם מזומנים בהיקף של 15 מיליון דולר.

מלבד חובותיה של קורוס לבעלי המניות, היו לה בסוף הרבעון חובות בהיקף של 840 מיליון דולר לבנקים (קנון ערבה לכ-160 מיליון דולר מתוכם) והתחייבויות שוטפות בהיקף של 585 מיליון דולר. לאור הפסדיה המתמשכים, נדרשת קורוס באופן עקבי לסיוע מבעלי מניותיה. אשתקד הזרימה קנון לקורוס 200 מיליון דולר, אותם לוותה מהחברה האחות, החברה לישראל, תמורת שיעבוד מניות ICP שבבעלותה.

נזכיר כי עבור עידן עופר מדובר במגה השקעה שנייה בעולם הרכב, לאחר הכישלון המהדהד של מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, אותו הובילה החברה לישראל לצד היזם שי אגסי ואשר נסגר לאחר שהוריד לטמיון יותר מ-3 מיליארד שקל שהושקעו בו.

 

זינוק בהכנסות ICP

הנכס המרכזי של קנון כיום הוא חברת איי.סי פאואר (ICP), המפעילה תחנות כוח במדינות מרכז ודרום אמריקה ובישראל (קנון מחזיקה 100% ממנה, לצד החזקתה בקורוס, 32% בצים ו-91% ב"פרימוס אנרגיה ירוקה"). ברבעון השלישי של 2016, רשמה ICP הכנסות בהיקף של 502 מיליון דולר, צמיחה של 49.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה ICP רווח נקי של 5 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 13 מיליון דולר ברבעון המקביל, בין השאר גם בגלל עלייה בהפחתות החשבונאיות ובהוצאות מימון.

צים, שאינה מאוחדת בדוחות קנון, דיווחה לפני מספר ימים על ירידה של 14% בהכנסות ברבעון השלישי ל-644 מיליון דולר, והפסד תפעולי של 7.2 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, נרשם הפסד של 38.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 11 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בסיכום הרבעון רשמה קנון הכנסות של 502 מיליון דולר, עלייה של 49% לעומת הרבעון המקביל, אולם ההפסד הנקי שלה הסתכם ב-48 מיליון דולר לעומת רווח של 165 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, רשמה קנון גידול של 39.4% בהכנסות שהסתכמו ב-1.38 מיליארד דולר ועברה להפסד נקי של 366 מיליון דולר לעומת רווח של 179 מיליון דולר אשתקד.

בשנה האחרונה רשמה מניית קנון, הנסחרת בת"א ובניו-יורק, עלייה של 3% לשווי של 550 מיליון דולר. לחברה היו בסוף הרבעון השלישי מזומנים בהיקף של 451 מיליון דולר ועוד פקדונות ואג"חים לטווח קצר בהיקף של 85 מיליון דולר. הונה העצמי עמד על 718 מיליון דולר מתוך מאזן בהיקף של כ-5.3 מיליארד דולר.

התוצאות של קורוס 12-16
 התוצאות של קורוס 12-16