איפה פגשה יונה ברטל את מארק צוקרברג, סרגיי ברין ויוסי ורדי?

וגם: מי הגיע לחגוג את הידידות והסחר בין ישראל לבין יפן?

מארק  צוקרברג ויונה ברטל / צילום פרטי
מארק צוקרברג ויונה ברטל / צילום פרטי

"האוסקר של הגיקים"

יונה ברטל, מנהלת לשכתו של הנשיא המנוח שמעון פרס, מתרגשת ומדווחת מנאס"א

יונה ברטל, לשעבר מנהלת לשכתו של שמעון פרס ז"ל והיום מנהלת חוג ידידי פרס, ביקרה באחרונה בנאס"א שבוושינגטון. ברטל, ואיתה עוד כמה דמויות ישראליות, הוזמנה לקחת חלק באירוע הגאלה השנתי למדענים ששינו את העולם - Breakthrough Prizes, אותו היא מכנה "האוסקר של הגיקים".

ברטל דיווחה בהתרגשות מהשטח: "המנחה, השחקן מורגן פרימן, שרגיל לשחק אלוהים, גם נמצא כאן, והוא מהלך קסמים על כולנו. מארק צוקרברג, שהוא בצוות הפרס, הגיע עם רעייתו שבהריון חדש, והוא עולה לבמה שוב ושוב, באחת מהן העניק את הפרסים למדעני הפיזיקה.

"סרגיי ברין (ממייסדי גוגל. ש"ד) עולה לבמה, מדבר בחשיבות חקר המוח והדברת מחלות כמו פרקינסון ואלצהיימר, ומעניק את הפרס למדענית לבנונית פורצת דרך בתחום חקר הנוירונים במוח. כולם עומדים ומריעים בקול גדול".

ברטל מסבירה כי האירוע הוא "ממש כמו בהוליווד, רק בחברת הגיקים המדהימים ביותר ביקום", ומספרת עד כמה היה מרגש "להתחבק עם מארק צוקרברג ולהוריד אתו דמעה כשנזכרנו שפתחנו יחד את דף הפייסבוק של נשיא ישראל פרס אצלו במשרד בפאלו אלטו; לנשק את סרגיי ברין מגוגל ולהיזכר כמה העריץ את פרס, כל פעם שישבנו יחד בדאבוס; לעמוד ולהריע למדענים פורצי דרך בפיזיקה, גנטיקה, חורים שחורים וחקר המוח. זו התרגשות גדולה, חוויה מטלטלת, להציץ למועדון האקסקלוסיבי ביותר של הטובים שבמדעני העולם".

באירוע הייתה גם אכזבה קלה - "אני אחרי פגישה מרגשת עם יוסי ורדי, אבי ICQ הישראלי, המהווה מפעל של אדם אחד המקדם את ישראל ומקשר אותה עם עולם ההיי-טק העולמי", סיפרה ברטל. "אני יושבת ועוקבת במתח, מתי יעלה הזוכה הבא/ה ומתי יעלה הישראלי/ת הבא/ה. אז זהו שזה לא קרה. היו שם זוכים אמריקאים כמובן, סינים, הולנדי ואפילו איראני. ישראלי לא היה. התנחמתי בעובדה שהיו כמה יהודים, והזוכה הראשון של הפרסים הללו לפני שנתיים היה פרופסור ישראלי מפרינסטון".

מארק  צוקרברג ויונה ברטל / צילום פרטי
 מארק צוקרברג ויונה ברטל / צילום פרטי

שלמה בן-אליהו מגלה את אפריקה

מיהם חברי המשלחת המיוחדת של משרד החקלאות?

השבוע אירח שלמה בן-אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משלחת של שרי חקלאות ומומחים. חברי המשלחת הגיעו ממדינות החברות בקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה, הכוללת את סנגל, סיירה ליאון, טוגו, ליבריה וקייפ ורדה ובכירים מממשלות ניגריה, גינאה, חוף השנהב, בנין ובורקינה פאסו, אותה ייצג ראש התוכנית הלאומית להשקעות בחקלאות, ד"ר אמאדו סידיבי. 

עבור הקבוצה, ברובה ממדינות מוסלמיות, היה זה הביקור הראשון בישראל. עוד נמסר מהמשרד כי במשלחת נוכח גם מנכ"ל המשרד לאסטרטגיה ופיתוח של גינאה, מדינה שרק לאחרונה חידשה את יחסיה עם ישראל לאחר נתק שראשיתו בשנת 1967.

סידיבי ובן אליהו / צילום: יוסי אלוני
 סידיבי ובן אליהו / צילום: יוסי אלוני

מנטרלים את המוקשים של ההיי-טקיסטים

הכירו את מי שמתיימר לשנות את עולם הפינטק

בשבוע שעבר הושק במסלול האקדמי של המכללה למינהל מאיץ סטארט-אפים (אקלסרטור), שכולו אקדמי ומוקדש לעולם הפינטק הבוער. אירוע ההשקה נערך על-ידי פרופ' כרמלה יעקובי-וולק, סגנית הנשיא לחדשנות במכללה.

פרופ' אשר טישלר, נשיא המכללה למינהל, טען כבר בתחילת האירוע כי "לא חסרים סטארט-אפים בישראל. אבל רובם, למרות הטכנולוגיה הנהדרת שהם מציעים, נכשלים. מטרתנו היא לאפשר לסטודנטים לדלג על המוקשים שבהם נתקלים רוב היזמים בישראל".

במתרגשים מהאתגר היומרני: רון גוטלר, יו"ר המכללה למינהל; מוטי שטנר, ראש התוכנית ויועץ לסטארט-אפים וגופים ממשלתיים; המנטורים של התוכנית - בת אנוש, מנהלת אסטרטגיה בחברת intuit ישראל; גיל אייל, נשיא חברת Tradency; שהם כהן, שותף בחברת Sogo Services; אליסיה רויזמן ישמח, סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת Amaryllis; שחר לרי, מייסד חברת Tinker; ואחרים.

כרמלה יעקבי  / צילום:עידן גרוס
 כרמלה יעקבי / צילום:עידן גרוס

לא להאמין שהיא כבר בת 60

מי הגיע לחגוג את הידידות והסחר בין ישראל לבין יפן?

תגידו מזל טוב. אגודת הידידות של יפן ולשכת המסחר ישראל-יפן כבר חוגגות 60 שנה. שיתוף-הפעולה הממושך צוין אמש (ג') במלון דן בתל-אביב, במעמד שגריר יפן בישראל, קוג'י טומיטה, ורעייתו נוריקו.

את הקוקטייל ואת ארוחת הערב ליוו תופים יפנים וריקוד מסורתי, ובהמשך בוצעו קטעי אופרה ושירה, אחריהם נקראו לבמה הזוכים בפרסי המצוינות בעסקים עם יפן לשנת 2015.

שמואל שניצר, יו"ר ועדת הפרס, הסביר כי "פרס זה ניתן לחברות שמהוות מודל למצוינות, הפועלות בתחום המסחר בין ישראל ליפן, שבפעילותן יש ערך מוסף, קידום טכנולוגי או פריצת דרך משמעותית".

בזוכים: חברת ללין; חברת סייבריזון; חברת ק.ל.א (KLA-Tencor); טבע בתחום הפארמה; פלייט מדיקל; יהלומי שניצר בתחום היהלומים; וראקוטו דיפלומט בתחום היבוא.

עוד במסגרת האירוע, הוענק פרס על-שם הנשיא המנוח שמעון פרס על-ידי בתו, פרופ' צביה ולדן, לסטארט-אפ המצטיין Elegant Monkeys. בנוסף ניתנו פרסים לירדן ג'רבי המדליסטית האולימפית.

עו"ד זאב וייס, יו"ר לשכת המסחר, עדכן את האורחים בכך שמשה כחלון, שר האוצר, מתכנן בינואר נסיעה ליפן כדי לחתום על הסכם ההשקעות.

בסופגים מתרבות יפן: יוסי קטריבס, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה; יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות והספורט; יפה בן-ארי, סמנכ"לית אגף כלכלה במשרד החוץ; ליאת שחם, מנהלת סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה; סבין סגל, סמנכ"לית מכון היצוא; סיגל סימון, דירקטורית בכירה בחברת KLA; רן דנאי, מנכ"ל טויוטה ישראל; ורד פרבר, מנכ"לית המכון לאסיה; רויטל לוי ומרב כהן, מייסדות ללין; טוני לוי, ללין יפן; וארז מלכה, מנכ"ל ללין ישראל; זאב הולצמן מקרן גיזה; יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים; ואחרים.

יונית וזאב וייס עם זאב הולצמן / צילום:רפי דלויה
 יונית וזאב וייס עם זאב הולצמן / צילום:רפי דלויה