טראמפ אביר העובדים? לא בדיוק. עתה הם מתחילים להתפכח

שר העבודה החדש – איל ג'אנק פוד שמתנגד להעלאת שכר המינימום ■ הנשיא הנבחר קצת הגזים בהישגיו למניעת זליגת משרות?

טראמפ בביקור במפעל של Carrier באינדיאנאפוליס / צילום: רויטרס
טראמפ בביקור במפעל של Carrier באינדיאנאפוליס / צילום: רויטרס

הרומן בין דונלד טראמפ לבין בעלי הצווארון הכחול היה קצר, קצר מדי. נכון, עובדים מעוטי השכלה בכמה מדינות במערב התיכון והחוף המזרחי הגישו לו את הנשיאות על מגש של כסף. אמת, אחרי הבחירות סחרר הנשיא הנבחר את ראשם וכמו אביר על סוס לבן הוא הציל "1100" משרות של חברת המזגנים "קארייר" במדינת אינדיאנה מגלות למקסיקו הזולה.

"עידן חדש החל", הוא הכריז אז. עכשיו, יותר מחודש וחצי לפני ההשבעה, וכשבוע לאחר הלהטוט ב"קארייר", נראה שהברית החזקה בין המיליארדר ממנהטן למעמד הפועלים מתחילה להתפורר.

טראמפ הצית את חמתם של האיגודים המקצועיים בארה"ב לאחר שתקף, בציוץ מעליב בטוויטר, את צ'אק ג'ונס, ראש ועד העובדים ב"קארייר", שהעז לחשוף שרק 800 משרות של "קארייר" נותרו באינדיאנה, לא 1100 כפי שטען הנשיא המיועד.

"ג'ונס ייצג את העובדים בצורה איומה", צייץ טראמפ. "אם הוועד היה טוב יותר, יותר משרות היו נשארות באינדיאנה. עבדו יותר ודברו פחות. הורידו את דמי החבר בוועד".

אין זה דבר של מה בכך שנשיא, או נשיא מיועד, משתלח ישירות באזרח פרטי. חמורה עוד יותר העובדה, שמדובר בהשתלחות שקרית. הוועד לא שותף כלל במו"מ בין טראמפ להנהלת "קארייר". אך זה לא הפריע למטרידנים אלמונים לטלפן לג'ונס, אחרי הציוץ של טראמפ, ולהזהיר אותו שהם יודעים בדיוק היכן הוא גר...

את המהלומה החדשה על בעלי הצווארון הכחול הנחית טראמפ אתמול. על פי הדלפות מהמטה שלו, בחר הנשיא המיועד באיל הג'אנק פוד אנדרו פאזדר כמועמד לשר העבודה בממשלו העתידי. פאזדר הוא אחד מנושאי הדגל במאבק המשותף של מעבידים רבים ושל אידיאולוגים ימניים נגד העלאת שכר המינימום, אם לא נגד התפיסה של שכר המינימום בכלל.

על פי הצהרותיו, הוא מעדיף רובוטים במסעדות שלו - בכללן רשת מזללות ההמבורגרים "הארדי" - מפני שהם אף פעם לא חולים ולא מגישים תלונות על הטרדות מיניות.

המינוי הזה עולה בקנה אחד עם מינויים קודמים של טראמפ, שנועדו לעקור גידולי פרא של מדיניות פנים סוציאל-דמוקרטית בנוסח מערב אירופה: מיליארדרית שתומכת בבתי-ספר במודל של צ'רטר, על חשבון החינוך הציבורי, תהיה שרת-החינוך; כופר בהשפעת האדם על התחממות כדור-הארץ ומתנגד לתקנות להגנה על איכות הסביבה יהיה ראש הסוכנות להגנת הסביבה; מתנגד מושבע לאובמה-קר, תכנית הרפורמות בשירותי הבריאות של הנשיא היוצא, יהיה שר הבריאות, וכו'.

אבל מינויו של פזדר מנוגד להבטחות של טראמפ עצמו בקמפיין שלו בחודשים שחלפו. כך, למשל, הוא אמר ב-27 ביולי השנה: "שכר המינימום חייב לעלות, לפחות לרמה של 10 דולר (לשעה)... אני עומד להחזיר לארץ הזו משרות כך שאנשים יוכלו לעבוד שוב והמספרים שמדובר עליהם - 10, 15 דולר בשעה - יהיו כסף קטן לעומת מה שאנשים ירוויחו בעתיד..."

בכל זאת, פאזדר לא חושב כך. "כאשר הממשלה מעלה את עלויות שכר העבודה, היא מקטינה את מספר המשרות", הוא אמר בראיון ל"ביזנס אינסיידר" ב-16 במארס השנה. "...זו הבעיה עם ברני סנדרס, הילארי קלינטון וליברלים אחרים שדוחפים קשה להעלות את שכר המינימום. האם זה באמת יעזור כאשר סאלי תרוויח עוד שלושה דולר, אבל לסוזי לא יהיה מקום עבודה"?

הפיתרון, לדעת פאזדר, הוא להשקיע באוטומציה של מסעדות, או לפחות של מסעדות המזון המהיר. "כאשר כוח העבודה נעשה יקר יותר, האוטומציה נעשית זולה יותר", הוא גורס.

במשימות מסוימות, מכונות עדיפות על אנשים: "הן מנומסות יותר, יודעות תמיד להציע ללקוחות מאכלים נוספים מעבר למה שהם ביקשו, הן לעולם אינן יוצאות לחופשה, הן אף פעם לא מאחרות, הן אף פעם לא תובעות את המעבדי לדין בגין מעידה במקום העבודה, או בגין אפליה על רקע של מין, גזע או גיל".

המינוי של פאזדר, יחד עם ההתנפלות של טראמפ על ראש ועד העובדים בחברת "קארייר" גורמים תסיסה בקרב ראשי האיגודים המקצועיים הכלל-ארציים. הם רואים בשני האירועים התנגחות מכוונת שנועד להחליש את מעמד האיגודים שרעוע בלאו הכי.

כמה מהם אמרו ל"וושינגטון פוסט", כי הם חוששים שנשיאותו של טראמפ תהיה המשבר החמור ביותר של האיגודים מזה עשרות שנים.

רוב האיגודים המקצועיים התגייסו למאבק נגד טראמפ (חלק גדול מהם צידד בסנדרס, אך העביר את תמיכתו לקלינטון לאחר שזו גברה עליו בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית). יחד עם זאת, חלק מחברי האיגודים ערק למחנה טראמפ ביום הבחירות. טראמפ כנראה מנסה עתה לסגור חשבון.

"ההשתלחות בג'ונס ומינוי פאזדר הם חלק מאג'נדה רחבה יותר של טראמפ, ששואף לחסל את תנועת העבודה", אמרה רוז-אן דמורו, מנכ"ל האיגוד המקצועי הארצי של האחיות. "(טראמפ והמעבידים) רוצים לשים קץ לדמוקרטיה. זו הבעיה. תנועת העבודה היא משקל נגדי לתאגידים והם רוצים לסלק אותה מהתמונה".

רנדי וויינגארטן, נשיאת הפדרציה הארצית של המורים בארה"ב, אומרת שמינוי פאזדר "שם ללעג את כל מה שמייצג משרד העבודה האמריקאי". לדבריה, התנהלותו של טראמפ מנוגדת לגמרי להבטחותיו להיות נשיא מעמד העובדים. "המינוי של פאזדר משמעותו ריסוק מעמד העובדים".

מארי קיי הנרי, נשיאת האיגוד הבינלאומי של עובדי ענף השירותים, אמר כי פאזדר יכול עתה לכנות את משרדו החדש (אם הסנט יאשר את מינויו) כ"משרד האנטי עבודה".

"מישהו כמו פאזדר מרוויח ביום אחד מה שהעובדים בחנויות שלו משתכרים במשך שנה", היא מציינת. "אי השוויון הכלכלי המוחלט הזה, שפאזדר מייצג, הוא בדיוק הדבר שמשרד העבודה אמור להיאבק נגדו".

בראיון בערוץ החדשות הליברלי MSNBC, אמר אמש סאנדרס, כי טראמפ הוא "שקרן פתולוגי... שמשנה את דעותיו מדי יום".