ועדת הכספים מונעת מהאוצר לעזור לעובדים החלשים

משה גפני בגיבויו של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) העמידו את האוצר בפני ברירה: הבטחת זכויות העובדים החלשים - או ויתור על 680 מיליון שקל שהאוצר מצפה לגבות כמס על פיצויי הפיטורים

האוצר התייצב היום לצד העובדים החלשים במשק ודרש מוועדת הכספים לעגן בחקיקה את סעיף 14 שמבטיח לעובדים שליש מהחיסכון הפנסיוני שלהם. ואולם יו"ר הוועדה משה גפני בגיבויו הנמרץ של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) דחו את הדרישה והעמידו את האוצר בפני ברירה קשה: הבטחת זכויות העובדים החלשים או ויתור על 680 מיליון שקל שהאוצר מצפה לגבות כמס על פיצויי הפיטורים.

מדובר בהצעה לקביעת תקרה לפטור ממס על פיצויי פיטורים שהאוצר שילב בחוק ההסדרים. מטרת האוצר היא בראש ובראשונה פיסקאלית (תקציבית): להגדיל את הכנסותיו מגביית מיסים. ואולם באוצר ביקשו לנצל את ההזדמנות ולבצע "על הדרך" חקיקה חשובה שתגן על העובדים החלשים במשק.  

חוק פיצויי פיטורים קובע כי אם המעסיק פיטר עובד - יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים בגובה המשכורת האחרונה כפול מספר שנות העבודה. הסייג לכלל זה הוא סעיף 14 שלפיו אם המעביד הפריש לאורך השנים סכום השווה לפיצויי הפיטורים לקרן הפנסיה של העובד - יראו את הכסף בתחליף לתשלום פיצויי פיטורים. מבחינת העובד מדובר אמנם בסכום נמוך יותר מזה שהיה מקבל אילו היה מקבל פיצויי פיטורים מלאים (בהנחה שהמשכורת האחרונה שלו הייתה גבוהה יותר מהמשכורת שקיבל בממוצע במשך העבודה), אך מצד שני העובד מקבל תוספת משמעותית לפנסיה שלו (כולל התשואה עליה) שמובטחת לו בכל מקרה - גם אם התפטר וגם אם פוטר.

מכיוון שסעיף 14 נחשב טוב לעובדים הוא מקובל במרבית ההסכמים הקיבוציים שעליהם חותמת ההסתדרות. ואולם עובדים רבים שאינם מאוגדים, עובדים חלשים ועובדים ואינם מודעים לסעיף - לא דורשים אותו במסגרת הסכם העבודה שלהם.

להסתדרות יש אינטרס שהמצב הנוכחי יישאר ללא שינוי - כי הוא מאפשר לה לשמר יתרון חשוב לעובדים המאוגדים אצלה (ומשלמים לה דמי חבר) וכן כי היא יכולה להשתמש בסעיף 14 כקלף במשא ומתן עם מעסיקים. ההסתדרות הודיעה אמנם כי תפעל לעגן את הסעיף בכלל ההסכמים הקיבוציים - אך גם לאחר המהלך הזה יישארו עובדים רבים שאינם מאוגדים בהסתדרות ללא סעיף 14.

בדילמה הזו בחרו חברי הכנסת גפני ורוזנטל לשרת את האינטרס ההסתדרותי. גפני טוען שאין צורך לחוקק את סעיף 14 במסגרת חוק ההסדרים משום שמדובר בחוק מורכב ונושא מסובך. משום כך הוא מציע לפצל את החוק ולקדם אותו בהליך נפרד ובינתיים לראות האם ההסתדרות אכן תחתום על הסכם קיבוצי עם המעסיקים. רוזנטל טוען שאין צורך בכלל לחוקק את הסעיף ודי בהוצאת צווי הרחבה של הסכמים קיבוציים - למרות שהיועצים המשפטיים הבהירו כי לטענה הזו אין בסיס משפטי. באוצר משוכנעים כי אם לא יצליחו לעגן את סעיף 14 בחקיקה במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי - הוא לא יחוקק לעולם, בגלל ההסתדרות.

ואולם לאחר שהאוצר התעקש בדיון היום על חקיקת סעיף 14 הודיע גפני כי הוא דוחה את הדיון בחוק כולו ליום ראשון. המשמעות: דחייה גם בהטלת המס על פיצויי הפיטורים שהאוצר מבקש להטיל על-מנת לסתום את הבור התקציבי.