השוק הגיב לפד: פער התשואות בין ארה"ב לגרמניה בשיא

ילן רמזה כי מדיניות תקציבית אגרסיווית של ממשל טראמפ תוביל להמשך העלאות ריבית בארה"ב ■ היורו בשפל של 13 שנה מול הדולר

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

בעקבות הגישה הנצית שהפגין אתמול הפדרל ריזרב שבמקביל להעלאת ריבית ל-0.5% - 0.75% אותת לשוק כי הוא מתכוון להעלות שלוש פעמים את הריבית ב-2017, נמשכת התגובה האגרסיווית בשוק האג"ח והמטבעות ברחבי העולם.

יש לציין כי לדבריה אמש ניתן היה להבין כי ג'נט ילן מאמינה כי הכלכלה האמריקאית נמצאת במצב חזק יחסית המתקרב לתעסוקה מלאה ולכן גישה פיסקלית אגרסיווית, אותה משדר הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, עלולה להביא להתחממות אינפלציונית בארה"ב, מה שתומך בהמשך מדיניות העלאת הריבית.

הדולר מתחזק בהתאם מול היורו ונסחר ברמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2003 "נראה שכרגע לא ניתן להפסיד בהשקעה בדולר האמריקאי" צוטט בכלי התקשורת האמריקאיים סטיוארט בנט האסטרטג הלונדוני של בנקו סנטנדר. "נראה שהשקעה בדולר יכולה להניב 2%-3% על הדולר כמעט ללא סיכון עד לחג המולד וזו יכולה להיות מתנה נפלאה לחג" הוסיף בנט. הדולר נסחר כעת ברמה של 1.042 דולר ליורו, הרמה הגבוהה ביותר בה נסחר מאז שנת 2003.

תשואות האג"ח האמריקאי חצו היום במהלך המסחר את רמת 2.6% וכעת הם נסחרים ברמה של 2.57%. גם האג"חים הקצרים בארה"ב הגיבו בירידות להודעת הפד ותשואות האג"ח לשנתיים עומדות כרגע על 1.26%. עליית התשואות באג"חים הקצרים של ארה"ב עומדת בניגוד בולט למהלך עליות חד שנרשם באג"ח ממשלת גרמניה לטווח קצר, שם הגיעו התשואות במהלך המסחר לתשואה שלילית של 0.78% לאג"ח של שנתיים, מה שמביא את פער התשואות במח"מ זה בין ארה"ב לגרמניה למעל 2%, פער שיא של כמעט 30 שנה.

 

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות אמר הערב ל"גלובס" "אין ספק שמה שהשתמע הדיבורים של הפד זה שב-2017 יהיו 3 העלאות ריבית והשוק לא ציפה לזה. התחזיות הכלכליות של הפד לא השתנו דרמטית ולכן השוק הופתע מכוונות להעלות פעם נוספת את הריבית בתוך שנה, כלומר במקום שתי העלאות ריבית, שלוש ומכאן החלה הזחילה של התשואות באג"חים הארוכים מעלה.

"הצפי שכרגע התשואות על האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים יגיעו ל-2.8% וזה יגלם את מלוא שלוש העלאות הריבית. אני מעריך שהשוק בקרוב, כבר בשבוע הבא, יתחיל להיות דליל, השווקים ירגעו ואנשים לפני פגרת חג המולד עושים תיקונים והחלפות של החזקות בשוק כשהם מוכרים באגרסיוויות אג"ח אמריקאי מתוך החשש מעוד עלייה בתשואות.

"בשבועיים האחרונים הייתה נהירה של 10 מיליארדים מהחזקות ב-ETF וקרנות אג"ח לקרנות ו-ETF של מניות, אני צופה שהשוק ימצא את נקודות האיזון שלו באזור 2.8% ל-10 שנים". אמר לוי.