טראמפ הכריע: דייוויד פרידמן יהיה שגריר ארה"ב בישראל

פרידמן: מצפה ליום שבו אוכל למלא את התפקיד משגרירות ארה"ב בירושלים, בירתה הנצחית של ישראל ■ טראמפ: "בין ארה"ב לישראל קשרים עמוקים; אוודא שלא יהיו חילוקי דעות בינינו בהיותי נשיא"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דייוויד פרידמן, אחד מעורכי-הדין של דונלד טראמפ ויועצו לענייני יהודים וישראל, שהביע תמיכה במפעל ההתנחלויות והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, יהיה השגריר הבא של ארה"ב בישראל. כך הודיע לפנות בוקר (ו') הנשיא הנבחר.

"בין ארה"ב לישראל יש קשרים עמוקים; אוודא שלא יהיו שום חילוקי דעות בינינו בהיותי נשיא", נאמר בהודעה של טראמפ, שפרסם המטה שלו בניו-יורק. "כשגריר ארה"ב בישראל יקיים פרידמן את היחסים המיוחדים בין שתי המדינות. הוא ידיד ותיק ויועץ נאמן זה מכבר". (פרידמן שרטט את מתווה פשיטות הרגל של טראמפ בבתי-ההימורים של טראמפ באטלנטיק-סיטי והוא מתמחה בדיני כינוס נכסים).

טראפ הוסיף: "היחסים המיוחדים של פרידמן (עם גורמים) בישראל ישמשו מסד לשליחותו הדיפלומטית והוא יהיה נכס אדיר לארצנו כאשר נחזק את הקשרים עם בעלות בריתנו ונייחל לשלום במזה"ת. אין משימה קריטית יותר מאשר הגנה על ביטחון אזרחינו, בארה"ב ומחוצה לה". הנשיא הנבחר הדגיש פעם נוספת שהוא מקווה להעביר את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים.

בהודעה נפרדת כתב פרידמן כי לכבוד הוא לו לקבל את המינוי וכי הוא "מצפה ליום שבו אוכל למלא את התפקיד משגרירות ארה"ב בירושלים, בירתה הנצחית של ישראל".

"אני מתכנן לפעול ללא לאות, לחזק את הקשר שבלתי ניתן לבתקו בין ישראל לארה"ב ולקדם את עניין השלום באזור", נאמר בהודעת השגריר המיועד.

פרידמן, שלמד עברית בבתי-ספר יהודיים בארה"ב, מרבה לבקר בישראל. הוא חגג את בר המצווה שלו ליד הכותל המערבי ויש לו קשרים חזקים עם חוגי המתנחלים. הצהרות שהוא השמיע בעבר יכלו להאמר בנקל ע"י דוברי המתנחלים. כך, למשל, הוא אמר לכתבים במהלך מסע הבחירות, כי ההתנחלויות בגדה אינן בלתי חוקיות, כפי שטוען ממשל אובמה, וכי יש לו "ספק גדול מאוד" לגבי פתרון של שתי מדינות לשני עמים. בהזדמנות אחרת הוא טען, כי להומה עבדין, העוזרת האישית של הילארי קלינטון, יש קשרים לארגון האחים המוסלמים.

השגריר המיועד אמר עוד, בהתבטאות נפרדת, כי ממשל טראמפ לא ינסה לכפות פתרון על ישראל אלא, להיפך, הוא יתמוך בפיתרון שתציע ישראל, ואם מדובר ביזמת שלום ישראלית - הוא יתמוך בה. הוא אף התחייב לקיים את הסיוע הצבאי לישראל ואף להגדילו אם יהיה צורך בכך.

פרידמן, יחד עם ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ, נחשב כמי שעיצב את ההשקפה הנוכחית של הנשיא הנבחר על ישראל. הם פעלו מאחורי הקלעים למחיקת אזכור פתרון של שתי מדינות ממצע המפלגה הרפובליקאית. אבל ההשקפה העכשווית של טראמפ עברה שינויים רבים ואין שום ודאות שהיא לא תשתנה שוב. כך, למשל, בפורום של הקואליציה היהודית הרפובליקאית בוושינגטון, בדצמבר 2015, אמר טראמפ, כי "(עסקת שלום) תהיה תלויה בישראל ובשאלה האם היא תהיה מוכנה לעשות עסקה - האם היא תהיה מכונה להקריב דברים מסוימים".

ב-19 בפברואר השנה, בעימות עם מתמודדים רפובליקאים על הנשיאות, אמר טראמפ כי הוא רואה עמו כ"איש הנייטרלי" במו"מ פוטנציאלי ליישוב הסכסוך הישראלי - פלסטיני. בתשובה על שאלה, 'מי אשם בסכסוך הזה'? אמר המתמודד טראמפ: "אני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו מפני שאם אבחר (לנשיא) ויהיה מו"מ ביין הצדדים, אני רוצה שיהיה גורם של הפתעה, של התנהלות בלתי צפויה".

אפילו בעת האחרונה, ב-12 בנובמבר, אמר טראמפ בראיון ל"וול סטריט ג'רנל", כי הוא שואף לתווך בסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "זו תהיה העסקה האולטימטיבית", הוא אמר. "... כמי שעושה עסקות, הייתי רוצה לעשות את העסקה הבלתי אפשרית... למען האנושות".

מחוקקים ודיפלומטים אמריקאים טוענים מזה שנים שהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים תפוצץ מראש כל מו"מ בין ישראל לפלסטינים. מהלך כזה גם יטול כמובן מטראמפ את התואר של מתווך נייטרלי. מאז שהקונגרס קיבל חוק שקורא להעברת השגרירות, אם הדבר אינו פוגע באינטרסים האמריקאים, הצהירו הנשיאים לשעבר ביל קלינטון וג'ורג' בוש, ואף הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, כו מהלך כזה אינו עולה בקנה אחד האינטרסים של ארה"ב ונמנעו מהעברת השגרירות.

תנועת שלום עכשיו בארה"ב מביעה התנגדות למינוי פרידמן לשגריר בישראל. "פרידמן מתנגד לפתרון של שתי מדינות ובכך הוא מפר מדיניות אמריקאית רבת שנים, שנהנית מתמיכת שתי המפלגות הגדולות, מדיניות שאפילו ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, סומך ידו עליה", נאמר בהודעת התנועה. "פרידמן הגדיר את הפתרון הזה כ'אשליה' וכ'נראטיב שחייב להגיע לקיצו'". גם ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה כפרו-ישראל' ופרו-שלום הביעה התנגדות למינוי.