צפו: התגלתה שיטה חדשה ופורצת דרך לטיפול באוטיזם

נכון להיום אין טיפול תרופתי לאוטיזם, כשהגישה המקובלת כוללת טיפול פסיכולוגי חינוכי ומצליחה לשפר את תסמיני האוטיזם לטווח קצר בלבד

שם: מחוץ לקופסא, אוטיזם / צילום: שאטרסטוק
שם: מחוץ לקופסא, אוטיזם / צילום: שאטרסטוק

אוטיזם היא תסמונת נוירולוגית התפתחותית שמתגלה אצל כ-1% מהילדים, והיא מקיפה טווח רחב של ליקויים התנהגותיים בדרגות חומרה שונות. נכון להיום אין טיפול תרופתי לאוטיזם, כאשר מרבית הטיפולים המוכרים הם גישות פסיכולוגיות וחינוכיות שהצליחו לשפר את תסמיני האוטיזם לטווח קצר. עד לאחרונה לא היה ידוע אם הן יכולות להוביל לשיפור בתסמיני הליקוי לאורך זמן אולם עכשיו הופיע ניצוץ של תקווה: במחקר חדש, הצליחו חוקרים להראות שאחת הגישות הטיפוליות שיפרה את תסמיני האוטיזם אצל ילדים לאורך שנים.

על איזה טיפול מדובר במחקר החדש?

החוקרים בדקו שיטת טיפול בשם PACT, ראשי תיבות של Preschool Autism Communication Trial. השיטה מתבססת על שיפור הקשר בין ההורה לילד דווקא בבית, בניגוד לשיטות מקובלות אחרות בהן עיקר הטיפול הוא בתקשורת של המטפל עם הילד, כאן המטפל צופה בהורה ממרחק באמצעות מצלמות ומדריך את ההורה בשיחת וידאו איך לתקשר עם הילד.

איך החוקרים בדקו את השיטה הזו לאורך זמן?

החוקרים בחנו ילדים עם תסמינים חמורים של אוטיזם בגילאים שתיים עד ארבע. הם חילקו אותם לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת טופלה במשך שנה בשיטת ה-PACT והקבוצה השנייה טופלה בגישות מקובלות אחרות. שש שנים אחרי תום הטיפול איתרו החוקרים את הנבדקים והשוו לאיזו חומרה התפתחו תסמיני האוטיזם בשתי הקבוצות. הם מצאו בקבוצה שעברה את הטיפול בשיטת PACT שיפור במספר מדדים שמאפיינים אוטיזם. מעבר לכך, הם הופתעו לגלות שלמרות שהגישה אינה מתמקדת בתסמין החזרה על תנועות, שמאפיינת חלק מהאוטיסטים, חל שיפור גם בו.

מה המחקר הזה יכול לחדש להורים שיש להם ילדים עם אוטיזם?

אין ספק שכדי להבין ולשפר את התפתחות האוטיזם בילדות יש צורך במחקרים נוספים. אבל תוצאות המחקר הנוכחי מראות שאם מטפלים בילדים נכון בגיל צעיר אפשר לשפר את היכולות שלהם שנים קדימה. המחקר גם מדגיש את חשיבות ההשקעה ההורית על יעילות הטיפול.