צפו: מוצר ישראלי ישים סוף לתופעת סם האונס?

המצאה ישראלית שזוכה להתלהבות: 5 נערות ממודיעין פיתחו מוצר חדשני שמזהה אם הוכנס למשקה החומר הכימי GHB, הידוע בכינויו "סם האונס", ומתריע על הימצאותו ע"י צריבת השפתיים ■ צפו בווידאו

אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו
אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו

קבוצה של חמש נערות בנות 14 ממודיעין עובדת בימים אלו על פיתוח מפתיע לזיהוי סם האונס. החמש, תלמידות בית הספר אורט עירוני ד', אחראיות לפיתוחו של ליפסטיק שמזהה את סם האונס במשקה ומתריע על הימצאותו על ידי צריבת השפתיים.

הנערות זכו במקום הראשון בתחרות של מכון יעדים ומשרד הכלכלה בשבוע שעבר, אך עוד קודם לכן המוצר שפיתחו זכה לעשרות אלפי תגובות אוהדות, ולדברי הנערות שילוב הדברים הוביל לפנייתם של משקיעים.

 "סם האונס", או בשמו המקצועי השכיח GHB, הוא חומר כימי נוזלי שגורם לטשטוש וערפול כללי של מערכת ההכרה, אך עוררות במערכת הפיזית-מנטלית. לכן, תיתכן פעילות מינית תחת השפעת הסם. הסם זכה לשמו בשל היותו חסר טעם, ריח או צבע וכי הוא נעלם ממערכת הדם בתוך שמונה שעות וממערכת השתן בתוך 12 שעות. כאשר הוא בא במגע עם אלכוהול, צורת ההגשה הפופולרית של המשתמשים, התוצאות הרסניות עוד יותר.

את הרעיון פיתחו הבנות במסגרת פרויקט ISTEAM המתקיים בשכבת ט' בבית הספר אורט עירוני ד' במודיעין, ועיקרו קורס יזמות תעשייתית. הקבוצות בפרויקט עובדות בהנחיית עובדים של חברות כמו גוגל ומייקרוסופט, כאשר הלימוד עצמו מנוהל על ידי התלמידים, שמדמים חברת הייטק קטנה.