מסתמן: הטיית נחל איילון לטובת מסילה רכבת בתוואי הנחל

תכנון וביצוע ההטייה ובנייתה של המסילה, כנראה על גבי עמודים, יארכו 10 שנים ■ העלות הכוללת - 5 מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

עשר שנים אחרי שהוכרז כפרויקט תשתיות לאומי ואחרי מסכת של התלבטויות ובחינת חלופות - הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) תתכנס ביום שני הקרוב כדי להחליט על המתווה להטיית המים מערוץ נחל האיילון, על מנת לאפשר הקמת מסילת רכבת רביעית בין תחנת ההגנה בכניסה הדרומית תל אביב לבין תחנת האוניברסיטה, כדי לעמוד בלחץ הגובר של תנועת הרכבות בישראל ובעיקר בקטע של תל אביב.

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי-רדעי תגיש לוועדה הצעה משולבת עליה ממליץ הצוות המקצועי של הות"ל: המים במעלה נחל איילון יוסטו לאיגום במחצבות ריקות, כולל בנטוף, במודיעין ובאתר נשר. בהמשך יתבצע איגום מים בתוך פארק אריאל שרון, וכן תבוצע הצפה שטוחה ולא עמוקה של שטחים בחלק הצפוני של קרקעות ביה"ס מקווה ישראל, ובמקביל יונח צינור תת קרקעי בקוטר של 10 מטר, בשיטת דחיקה, מתחת ליפו לתוך הים.

בות"ל מעריכים כי זמן התכנון של פרויקט ההטיה הוא כשלוש שנים ועלות ביצוע פרויקט ההטיה מוערכת ב-2.1 מיליארד שקל. ברכבת ישראל מעריכים, כי עלות הפרויקט כולו, הטיית האיילון והקמת המסילה, תגיע ל-5 מיליארד שקל.

המסילה הרביעית תוקם ככל הנראה על עמודים, כדי לשמר את ערוץ הנחל לקליטת מי נגר של השכונות לאורך התוואי, ולשימוש חירום במקרי קיצון. אין כרגע הערכת זמן מוגדרת, אולם גורמים ברכבת ישראל מקווים שהפרויקט כולו יסתיים תוך 10 שנים לכל היותר.

המלצת הות"ל היא מעין פשרה בין שתי הצעות הנדסיות שנבחנו על ידי הצוות המקצועי. האחת, של משרד אלדד ספיבק יחד עם מהנדס העיר לשעבר שמאי אסיף, מבוססת על איגום בפארק שרון וצינור מובל לים, בעלות של 1.8 מיליארד שקל. השנייה, של מהנדס המים אילן הלבץ, מבוססת על יצירת אגם עמוק יחסית בקרקעות מקווה ישראל, בעלות המוערכת ב-3.1 מיליארד שקל.

התוכנית המובאת להחלטת הות"ל עלולה לעורר מספר התנגדויות, למשל של ביה"ס מקווה ישראל, של תושבים ביפו שהצינור יעבור מתחת לבתיהם, ואולי של ארגונים ירוקים שיטענו נגד הזרמת המים לים.

מומחי תחבורה מתריעים, כי לאור הגידול המהיר במספר המשתמשים ברכבות, המסילה הרביעית באיילון היא רק פתרון דחוק לטווח הקצר. לדבריהם, התקדמות משמעותית בתוכניות הפיתוח של הרכבת, כמו למשל הקו המהיר לירושלים, הכפלת הקו ת"א-חיפה, הכפלת הקו לבאר שבע וקווים נוספים המצויים בתכנון מתקדם ובביצוע, עלולה לגרום למצב של "פקק רכבות" באיילון.

רכבת ישראל מתכננת להעביר עוד שתי מסילות תת קרקעיות לאורך נתיבי איילון, וזאת במסגרת פרויקט מינהור באורך 26 ק"מ, בין שפיים לנתב"ג.

המצב הקיים-רכבת בנתיבי איילון
 המצב הקיים-רכבת בנתיבי איילון