שגריר ישראל בארה"ב: היינו צריכים להזיז את השגרירות לניו-יורק

ישראל מברכת בראשונה על יזמת טראמפ להעביר השגרירות לי-ם ■ השגריר בוושינגטון, רון דרמר, קרא לממשל הבא להעביר את השגרירות כ"צעד גדול לקראת שלום" ■ "היינו צריכים להזיז את שגרירות ישראל לניו-יורק, אם האמריקאים לא יעבירו שגרירותם לירושלים"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, קרא אמש (ג') להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים. למעשה, זו היתה ההתבטאות הרשמית הראשונה של ישראל שמברכת על יזמת הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, להעביר את השגרירות.

במסיבת חנוכה בשגרירות ישראל בוושינגטון, אמר דרמר, כי ישראל נוהגת לקבוע את שגרירויותיה בבירות המדינות שבהן היא מבקשת להיות מיוצגת. ספק בצחוק ספק ברצינות הוא אמר, כי הוא היה מציב את שגרירות ישראל בארה"ב בניו-יורק אם ארה"ב לא היתה מעבירה את שגרירותה לירושלים.

דרמר אמר, כי העברת השגרירות האמריקאית לבירת ישראל תתרום לשלום. כדבריו: "הסיבות שבגללן צריכה ארה"ב להעביר את השגרירות ברורות למדי. ראשית, זה יהיה מסר תקיף נגד (המאמצים) לשלול לגיטימציה מישראל ומירושלים; ושנית, אני חושב שהעברת השגרירות לבירתנו תהיה צעד גדול לקראת שלום. בדיוק כך. צעד גדול לקראת שלום".

"אני מקווה שהשגריר האמריקאי החדש בישראל יוכל להדליק נר ראשון של חנוכה בבניין החדש של השגרירות בירושלים", אמר דרמר, שלא נקב בשם השגריר הבא.

העברת השגרירות נמצאת במקום גבוה בסולם העדיפויות של השגריר המיועד בישראל, דייוויד פרידמן. בהודעה שפרסם לאחר שמטה טראמפ הודיע על מינויו לתפקיד, כתב פרידמן כי לכבוד הוא לו לקבל את המינוי וכי הוא "מצפה ליום שבו אוכל למלא את התפקיד משגרירות ארה"ב בירושלים, בירתה הנצחית של ישראל".

מאז 1995 קיים בספר החוקים של ארה"ב חוק שמחייב את הנשיא להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. אך נוסח החוק פותח לכל נשיא פתח מילוט: אם, לדעתו, מהלך כזה מנוגד לאינטרס הלאומי של ארה"ב, הוא פטור מיישומו. ואכן, כל הנשיאים שכיהנו מאז קבלת החוק - ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה - ניצלו את הפרצה והצהירו, מדי חצי שנה, כפי שמחייב החוק, שהעברת השגרירות אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס האמריקאי. גם ישראל מעולם לא העלתה את הנושא לראש האג'נדה שלה במגעיה עם וושינגטון.

כמובן, העברת השגרירות תשקף הכרה אמריקאית בריבונות ישראל על לפחות מערב ירושלים ותחזק את טענת ישראל לריבונות הזו, אך קשה להאמין שמדינות נוספות יצטרפו למהלך. בה בעת, מבחינת ישראל, ההכרה האמריקאית עלולה להביא לחידוש האינתיפאדה, כפי שהפלסטינים איימו לא פעם, לפגוע ביחסי השלום עם מצרים וירדן, לחבל במאמצי רה"מ להעלות מדרגה את היחסים הסמויים למחצה עם סעודיה ומדינות אחרות במפרץ הפרסי וממילא לפגוע במאמציו לבנות קואליציה אזורית נגד איראן, ולתת תנופה לגלי טרור פוטנציאליים של חמאס וחיזבאללה. מבחינת ארה"ב, מהלך כזה עלול לתקוע טריז בינה לבין כל העולם המוסלמי, לסכן את הקואליציה נגד דאעש שאובמה בנה, לשלול ממנה את השימוש בבסיס חיל האוויר אינצ'רליק בטורקיה ולהגדיל את איומי הטרור נגד מטרות אמריקאיות מבית ומחוץ.

ייתכן שאפילו הממשל הנכנס מכין פתח מילוט משלו. דובר מטה טראמפ בניו-יורק, ג'ייסון מילר, אמר לכתבים בסוף השבוע שעבר, כי טרם הגיע הזמן לדבר על מועד העברת השגרירות לירושלים. הוא ציין, שהנשיא הנבחר עדיין מחויב להעברת השגרירות, כפי שהבטיח במהלך הקמפיין שלו, "אך עדיין מוקדם מדי לדבר על פרטים ולוחות זמנים".