ב-UBS אופטימיים על מניות הבנקים: "צמיחה חדה באשראי"

בנק ההשקעות העלה המלצה למזרחי טפחות והוא מעריך כי דיסקונט יפתיע ויציג את הצמיחה החדה ביותר בתיק האשראי

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

למרות שהריבית נותרה נמוכה, והרגולציה המשיכה להתהדק, מניות הבנקים מסכמות שנה חיובית. בעוד מדד ת"א 100 ירד בכ-3% מתחילת השנה, מדד הבנקים צפוי לסיים את שנת 2016 בעליות, כאשר נכון להיום הוא עלה בקרוב ל-20% מתחילת השנה. למרות העליות, מכפיל ההון של מניות הבנקים עדיין אינו גבוה במיוחד והוא עומד בממוצע על 0.7.

העלייה במניות נתמכת בתוצאות הכספיות החיוביות של הבנקים, שהושגו בין היתר בזכות תוכניות ההתייעלות שהביאו לבלימה בהוצאות השכר. בנוסף הבנקים המשיכו ליהנות השנה מהפרשות נמוכות להפסדי אשראי וגם מרווחים חד-פעמיים נאים, כמו מכירת מניות ויזה אירופה.

ומה צפוי לקראת שנת 2017? אם שואלים את UBS, נראה שהם אופטימיים באשר לצפוי למניות המגזר. "אנחנו חיוביים על סקטור הבנקאות לשנת 2017. אנו מצפים לקצב צמיחה מהיר של תיק האשראי, גידול מסוים במרווח הפיננסי, ואולי אף לאפסייד גדול יותר מהצפוי בעלייה בהכנסות", כותבים האנליסטים מרגריטה סטרלטסס ומיקאיל שלמוב בעבודה רחבה שעשו על המגזר. ב-UBS מעריכים שהמרווח הפיננסי של הבנקים צפוי לגדול, בשל עליית הריבית, הפרשות נמוכות להפסדי אשראי ועליית מחירים בסגמנטים מסוימים. "לכך יש גם להוסיף את נתוני המאקרו טובים, ואת הציפייה לגידול בדיבידנד", מסבירים בבנק ההשקעות מדוע הם אופטימיים על מניות המגזר.

"לחץ לתחרות על פועלים ולאומי"

"מניות הבנקים הישראלים הציגו ביצועים גבוהים מהאירופים בכ-9% בממוצע השנה. הסקטור נסחר במכפיל הון של 0.7, והוא נמוך ממכפילי ההון באירופה", כותבים ב-UBS. למרות האווירה החיובית, ב-UBS מעדיפים באופן בולט את ההשקעה במניות הבנקים הבינוניים דיסקונט ומזרחי טפחות (את הבנק הבינלאומי, UBS לא מנתח), על-פני ההשקעה בבנקים הגדולים פועלים ולאומי. "אנחנו מעדיפים בנקים קטנים שצומחים מהר על-פני הבנקים הגדולים, ואנו משדרגים בשל כך את ההמלצה למזרחי טפחות לקנייה ומותירים את המלצת הקנייה גם לדיסקונט", הם כותבים.

"אנו פחות חיוביים לגבי הבנקים הגדולים", כותבים ב-UBS. "למרות שלבנק הפועלים ביצועים חזקים ומדיניות דיבידנד חיובית, הוא מאט את המומנטום בצמיחה ובנוסף הרגולציה מכבידה עליו. בלאומי מצב ההון טוב יותר, אבל הוא סובל מרווחיות נמוכה, וצמיחה ויעילות נמוכים מהממוצע. כמו-כן קיים לחץ רגולטורי נוסף לשיפור התחרות, שיופנה בעיקר אל שני הבנקים הגדולים", מעריכים ב-UBS.

נראה כי ב-UBS מאמינים שקיים פוטנציאל לאפסייד משמעותי בבנק דיסקונט , בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, שלאורך השנים השתרך מאחורי המתחרים שלו בפרמטרים השונים. "בדיסקונט הסיפור מאוד אטרקטיבי, ואנו מאמינים שהשיפור במבנה העלויות הוא אפקטיבי. כמו-כן הבנק צומח באשראי מעל הממוצע והוא מצמצם פערים אל מול המגזר", כותבים האנליסטים.

זאת ועוד, ב-UBS אף מאמינים שדיסקונט יציג את הצמיחה החדה ביותר בתיק האשראי בשנה הבאה: "דיסקונט יהיה הבנק שיצמח בקצב הכי גבוה בשנה הבאה, עם גידול של 8% בתיק האשראי, ואחריו מזרחי טפחות עם 6%. פועלים ולאומי יחזרו גם הם לצמיחה של התיק בשיעור של כ-3.5%, מה שהוקפא עד עתה בשל הצורך לעמוד בדרישות ההון", הם כותבים.

יחד עם זאת, ב-UBS מעריכים שהיעד העליון בדיסקונט יהיה הצמיחה, וזאת על חשבון חזרה לחלוקת דיבידנד, ולכן הם מצפים שהוא לא יחלק דיבידנד בשנה הבאה, אלא יחזור לחלק רק בשנת 2018.

מנגד, הם מצפים שבנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, ישוב לחלק דיבידנד בשנה הבאה בהיקף של כ-20% מהרווח, ואילו פועלים ומזרחי טפחות יובילו בפרמטר זה, עם דיבידנד של לפחות 30% מהרווח.

הבידול של מזרחי

כאמור, החידוש המרכזי בעבודה הנוכחית, הוא העלאת ההמלצה למזרחי טפחות  לקנייה: "מזרחי הציג תוכנית אסטרטגית לשנים 2017-2021, שמעבירה את הפוקוס שלו למגזר העסקי, ובכך הבנק מבדל את עצמו מהמתחרים, תוך ציפייה שהמרווחים במגזר זה יעלו. בנוסף לכך, ניתוח שעשינו, מצביע על כך שרווחי מזרחי יושפעו יותר מבנקים אחרים מהעלייה בריבית, בשל תמהיל תיק הנכסים שלהם", כותבים ב-UBS. מנגד הם מתריעים מפני חקירת הרשויות בארה"ב בנושא הסיוע בהעלמות המס המתנהלת כנגד הבנק וכנגד בנק הפועלים, ומציינים כי השוק לא מתמחר מספיק את הסיכון הזה.

באשר לבנק לאומי, כותבים ב-UBS כי "העמדה התחרותית של לאומי טובה מבעבר: הבנק סיים עם החקירה בארה"ב, טיפל בסוגיית הפנסיה התקציבית. הבנק גם ייהנה מעלייה בריבית, שכן בשל החשיפה לפנסיה התקציבית, כל עלייה של 0.1% בריבית, תשפר לו את ההון ב-200 מיליון שקל. יחד עם זאת, לבנק עדיין חולשה בתחום יחסי היעילות והרווחיות".

ובנוגע לבנק הפועלים, מציינים ב-UBS כי הוא הבנק החזק ביותר, המציע את תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר. "הבנק ימשיך לשים דגש רב על נושא הטיפול בהוצאות. תיק האשראי שלו יצמח ב-3%-4%, והסיכון המרכזי שמרחף מעליו הוא החקירה בארה"ב".

ubs
 ubs