אם אין לחם - תקנו דירה

רה"מ מציע לאנשי העדה האתיופית משכנתאות בזיל-הזול

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אחרי שחגגנו מינוי שתי שופטות ראשונות מהעדה האתיופית, בישרו בשבוע שעבר משרד ראש הממשלה ומשרד השיכון על התוכנית הגדולה להשקעה במגזר האתיופי - בעלות תקציבית של 120 מיליון שקל בשנה. כמעט חצי מיליארד שקל, שיתפרסו על פני 5 השנים הקרובות. מדובר בסכום לא מבוטל להשקעה בקהילה קטנה, בסה"כ 140 אלף איש ממוצא אתיופי החיים כאן (מתוכם 56 אלף הם ילידי הארץ). רק 35 אלף משקי בית - 1.5% מכלל האוכלוסיה. סכום גדול, שאמור להתחיל לתקן סוף סוף טעויות היסטוריות גדולות, מכאיבות ומכעיסות, שעשתה המדינה עם העולים החביבים שהגיעו לפה מארץ רחוקה.

לאן הולך הכסף? האם להשקעה בחינוך (רק 30% מבני העדה הם בעלי תעודת בגרות עם סף כניסה מינימלי לאוניברסיטאות, לעומת 65% במגזר הכללי)? או אולי לרווחה (הכנסה ממוצעת של 12,500 שקל למשק בית מהעדה האתיופית, לעומת 18,700 שקל בכלל הציבור)? ואולי במימון פתרון אמיתי לבעיות המשפחה והזוגיות הקשות בעדה (29% משפחות חד-הוריות, יותר מפי 2 מהממוצע; 16 מקרי גירושים לכל אלף זוגות, לעומת 9 לאלף זוגות בממוצע כללי)? מה פתאום. הרי במדינת ישראל יש בשנים האחרונות בעיה אחת - משבר הדיור. תן לאנשים דירה, דחוף להם מימון זול שיאפשר להם לזכות במפתח לדירה הרשומה על שמם, ופתרת את כל המשברים ואת כל כיסי המחאה שאולי התחבאו פה ושם.

לפי התוכנית החדשה, משרד ראש הממשלה, שהעומד בראשו אומר לנו כבר עשר שנים לפחות שבקרוב מחירי הדירות יירדו, ושהרפורמות והסופרטאנקרים שלו מוכרחים לצנן את שוק הנדל"ן, מציע לאנשי העדה האתיופית משכנתאות בזיל-הזול - רק שיילכו וייקנו עכשיו דירה. ראש הממשלה ושר השיכון יתנו להם כעת הלוואה בסך 600 אלף שקל ל-25 שנה - עשר שנים ללא ריבית, ועוד 15 שנה בריבית של 2% בלבד, רק שייקנו דירה זולה (הסכום הזה ממילא לא יאפשר למרביתם לצאת מגטאות העדה האתיופית - קרית משה ברחובות, אזורים בנתניה ועוד). עם כאלה תנאי הלוואה, באמת פראייר מי שלא יקנה דירה וימנף את עצמו ככל הניתן.

אם זה לא היה עצוב זה אולי היה מצחיק. בשלהי שנת 2016, כשגם שר האוצר שלנו הוא קודם כל שר לענייני דיור ונדל"ן, יותר ויותר ישראלים (אזרחים מן השורה או פוליטיקאים רמי דרג) באמת מאמינים שבעלות על דירה היא המזור לכל הצרות כולן (תשאלו את נתניהו כמה נורא היה להיות מגורש ממעון ראש הממשלה). שאם משפחה ממוצא אתיופי תגרד מעט הון עצמי ותשלם משכנתא במקום שכירות, זה בוודאי יחלץ אותה מהצרות ויזניק אותה אל על.

אם אין לחם - תקנו דירה.