למרות התנגדות האוצר והמבקר: בזק החליטה למזג את yes

אם מישהו רצה אי פעם לבחון כיצד מרשה לעצמו מונופול מוכרז במדינת ישראל לצפצף על הרגולציה, שייקח את המקרה של בזק ■ פרשנות

מצפצפת על כל העולם: למרות הודעות משרד האוצר, למרות הודעות מבקר המדינה, חברי כנסת שיוצאים ומתרעמים - מתכנס דירקטוריון בזק  ומאשר את המיזוג עם yes ללא עוררין.

אם מישהו רצה אי פעם לבחון כיצד מרשה לעצמו מונופול מוכרז במדינת ישראל לצפצף על הרגולציה, שייקח את המקרה של בזק.

דירקטוריון בזק החליט אתמול (א') על מיזוג yes, בכפוף לאישור מוסדות הרגולציה. בכך, בזק ממשיכה לנסות לקבוע עובדות כאילו המיזוג התרחש לפני סוף 2016 למרות שלא קיבלה כל אישור לכך.

הסיבה לכך היא קודם כל כדי ליהנות מנכס מס בגין ההפסדים הצבורים של חברת yes, ושנית - על מנת שתוכל להקדים תשלומים שיורוקום אמורה לקבל בסך 114 מיליון שקל בגין תוצאות yes בשנים 2016-2017 כבר במארס 2017, והדבר מותנה במיזוג שיתרחש עד סוף 2016.

אתמול העביר אגף התקציבים באוצר מכתב חריף מאוד נגד המיזוג למשרד התקשורת. דירקטוריון בזק החליט להתעלם מהמכתב.

בזק פועלת לביטול ההפרדה המבנית באופן כולל, אך מוזר לראות שהדירקטוריון נמנע מלהכריז על מיזוג עם כל החברות הבנות, אלא הסתפק בהכרזה על מיזוג עם yes בלבד. הרי המכתב של משרד התקשורת בדבר קידום ביטול ההפרדה התאגידית והמבנית מדבר על כלל החברות הבנות בבזק ולא רק על yes. ואם כך, מדוע הדירקטוריון לא הודיע על מיזוג בין כלל החברות בנות בקבוצת בזק?

הלהיטות הנוכחית מקורה ברצון לאפשר ליורוקום לבוא לדירקטוריון בזק בתוך זמן קצר ולהודיע שהיא מבקשת להקדים תשלומים, כאילו המיזוג בוצע כבר ב-2016. נדגיש, כי העסקה בין בזק ליורוקום מדברת על ביטול הפרדה מבנית מלאה ולא ביטול הפרדה תאגידית. מה שקורה כעת הוא שמבטלים את ההפרדה התאגידית, ומציירים אותה כאילו מדובר בהפרדה מבנית.

נזכיר שוב: על פי מתווה העסקה בין בזק ליורוקום, בזק אמורה ליהנות מפירות המיזוג כבר ב-2017 במסגרת של סינרגיה בין הפעילויות, כאשר מדובר על הפרדה מבנית ולא תאגידית. האם בכך שהעסקה לא מתקיימת דה פקטו (כי אין ביטול הפרדה מבנית), יורוקום תחזיר כספים לבזק?

עוד דבר שחשוב לציין הוא שאין שום משמעות לביטול הפרדה תאגידית או מבנית, ללא תיקון רישיון. מבחינה חוקית, רק תיקון הרישיון יכול לבטא את הביטול של ההפרדה התאגידית או ההפרדה המבנית. לכן, הדבר חמור שבעתיים: בזק מציירת מראית עין שהמיזוג מתבצע בפועל במטרה אחת, כדי לגרום לכך שיורוקום תקבל עוד 114 מיליון שקל במארס הקרוב.