מהפכת הלואו קוסט: אייר פראנס מציגה שיטת תמחור חדשה

קבוצת אייר פראנס-KLM תמכור כרטיסים ב-3 רמות, הנמוכה מביניהן דומה במאפייניה לעסקאות הלואו קוסט ■ מגמה נוספת: ויתור על המסכים במטוס לטובת אפליקציות ייעודיות

אייר פראנס / צילום: רויטרס
אייר פראנס / צילום: רויטרס

ענף התעופה ידע תמורות דרמטיות בשנים האחרונות שמסתכמות בשחיקת מחירים. מוצרי הטיסות הפכו להיות נגישים לציבור גדול יותר של נוסעים, בארץ ובעולם והמספרים מדברים בעד עצמם - יותר נוסעים, יותר יעדים.

כניסת חברות הלואו קוסט לענף היא ששינתה את התמונה וחייבה את החברות הסדירות להתמודד עם הסיטואציה החדשה שנכפתה עליהם מכיוון החברות החדשות: הפיכת מוצר הטיסה לפשוט יותר, כלומר שינוי תפיסתי: מהשטח החוויתי לשטח הפרקטי, כלומר אמצעי להגיע ממקום למקום - רוצים לאכול? שלמו. לטוס עם מטען? שלמו.

חברות התעופה הסדירות, אם כך, מצאו לעצמן שני פתרונות עיקריים - חלקן בחרו להשתתף במשחק הלואו קוסט באמצעות חברות בנות (דוגמת up של אל-על, או ג'רמן ווינגס מבית לופטהנזה) וחלקן מושכות יותר לכיוון הנוסעים העסקיים, כשהן מפתחות מחלקות ששמות דגש על חווית הטיסה - כך למשל בריטיש איירוויז או טורקיש איירליינס.

פתרון אחר מגיע בדמות הרחבת שיטת התמחור, ובמילים אחרות - חברות סדירות שמאפשרות לרכוש כרטיס טיסה בתנאי לואו קוסט בשורותיהן.

כך, הכריזה היום קבוצת אייר פראנס-KLM על השקת מתווה מחירים חדש במחלקת תיירים. המתווה הזה כולל 3 מסלולי כרטיסים, בהם גמישות הכרטיס תבוא לידי ביטוי במחיר - בדומה לטיסות לואו קוסט, ככל שהכרטיס קשיח יותר (בנוגע לביטול או שינוי) הוא יעלה פחות.

מדובר בקווי הטיסות הפועלים באירופה, בצפון אפריקה ובישראל. נוסעי החברה יוכלו לבחור בין 3 מסלולים, כולם כאמור למחלקות תיירים:

1. מסלול קל הדומה למתווה הכרטיס בחברות לואו קוסט, אינו כולל כבודה (ניתן לרכוש בנפרד) ואינו מציג גמישות בתנאי הכרטיס.

2. מסלול סטנדרטי, כלומר כרטיס טיסה בתנאים המוכרים, כולל מזוודה ואפשרות לביטול/שינוי בתשלום.

3. מסלול גמיש, המותאם בעיקר לנוסעים עסקיים כאשר מוצעת גמישות מרבית (שינוי הזמנה או ביטול כרטיס ללא תשלום), וכולל את שירות ה-SkyPriority, המאפשר מעבר חלק ומהיר בשדה התעופה, תוך שימוש בתורים ייעודיים ומקוצרים.

ההבדלים במחירים בין המסלולים מגיעים לכ-100 דולר בין הכרטיס היקר לזול. למשל, עבור טיסה לפריז עם אייר פראנס בתחילת חודש ינואר: הכרטיס היקר (הגמיש) עולה 612 דולר, כרטיס הסטנדרט עולה 547 דולר והכרטיס הקל מתומחר ב-517 דולר.

כל המסלולים כוללים ארוחה בטיסה, נשיאת תיק יד במשקל עד 12 ק"ג, צבירת מיילים ותכני בידור בהם ניתן לצפות דרך אפליקציות הבידור אייר פראנס (Air France Press), ו-KLM (KLM Media Application) - מגמה נוספת ופופולרית בקרב חברות תעופה, מטעמי חיסכון: מוותרים על המסך האישי במושב הטיסה ונעזרים במסך שכל נוסע ממילא מביא עמו לצורך הבידור בטיסה. כך מיושם, למשל, גם בטיסות לופטהנזה.