מה דאע"ש עלול לעשות עם 50 פצצות גרעיניות אבודות?

בעולם סבורים כי עשרות טילים בעלי ראש נפץ גרעיני אבדו עד שנות ה-80 במהלך המלחמה הקרה ■ החשש: ארגוני הטרור משקיעים מאמץ במציאתם כדי להוציא לפועל מתקפות טרור קטלניות במיוחד

פצצת אטום/ צילום: מהוידאו
פצצת אטום/ צילום: מהוידאו

מומחים חוששים כי גורמי טרור ינסו לאתר את הפצצות הגרעיניות הרבות שאבדו במהלך המלחמה הקרה, ולהשתמש בהן במתקפה נגד המערב. על פי ההערכות, עשרות טילים בעלי ראשי נפץ גרעיניים פשוט נעלמו במהלך שנות ה-50, ה-60, ה-70 ו-ה80.

מחלקת ההגנה האמריקאית אישרה את אובדנם של לפחות שמונה טילים, שמחזיקים בעוצמה מצטברת גדולה פי 2,200 מעוצמת הפצצה שהופלה על הירושמה במהלך מלחמת העולם השנייה. ברוסיה לעומת זאת מעולם לא אישרו ידיעות על נשקים שאבדו, אלה שמכונים בשורות הצבא "חצים שבורים". על פי ההערכות ישנם בסך הכל כ-50 טילים אבודים כאלה ברחבי העולם, כאשר המסוכנים ביותר שבהם הם אלו שעשו דרכם אל קרקעית הים.

המומחים טוענים שאם גורמי טרור ימצאו את הטילים הללו, סביר להניח שהם כבר לא יהיו במצב שמיש. אבל הם בהחלט יוכלו לשמש בסיס ל"פצצות מלוכלכות" - נשק שמשלב בין חומר רדיואקטיבי וחומר נפץ קונבנציונלי.

החשש העיקרי הוא שפעילי דאע"ש ברחבי אירופה עלולים למצוא עניין רב בפצצות הללו, לאור העובדה שמזה זמן רב הם מנסים ליצור פצצות מלוכלכות, בין היתר בעזרת מדענים שגייסו לשורותיהם. על פי ההערכות, נעשה שימוש בפצצות מסוג זה כבר בסוריה ועיראק. כעת, כך סבורים המומחים, מציאת פצצה שכזו תהווה פריצת דרך של ממש עבור הארגון, ובהתאם גם איום חמור על מדינות אירופה.