נתניהו: "הטרור משתולל באזור - אבל קרי תוקף את ישראל"

מלשכת נתניהו נמסר לאחר הנאום של שר החוץ האמריקאי כי הוא "עוסק באובססיביות בהתנחלויות" ■ בנאומו סקר קרי את היחסים בין ישראל לפלסטינים ומנה את העקרונות לפתרון מטעם ממשל אובמה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (ד') דברים ממשרדו בעקבות נאומו של שר החוץ של ארצות-הברית, ג'ון קרי, שבו נימק את חזון פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "במשך יותר משעה עסק קרי באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם", אמר.

"אני הופתעתי. זה מה שיש לשר החוץ של ארצות-הברית, המעצמה הגדולה ביותר בתבל, להתמקד בו כאחד מהנאומים המסכמים במשך שעה שלמה? המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, הטרור משתולל, ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ששומרת על היציבות באזור?".

בהמשך, האשים את שר החוץ שוב בקידום החלטת האו"ם מיום שישי נגד ההתנחלויות. "הוא יוצר משוואה מוסרית מוטה, הוא מדבר כמעט אך ורק על ירושלים ומשלם מס שפתיים בלבד לטרור. בהחלטת האו"ם שהוא יזם, מדברים על הסתה 'אנונימית'. לא יודעים של מי. ההתנחלויות הן של ישראל, אבל ההסתה היא 'בשטח'".

כשפנה לדבר באנגלית, פתח נתניהו את דבריו בתודה לממשל האמריקאי והזכיר את "הידידות העמוקה בין המדינה". הוא הוסיף כי ישראל רק צפויה להתחזק משיתוף-הפעולה העתידי, ברומזו לממשלו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, שחלק בימים האחרונים בפומבי על מהלכיו של ממשל אובמה כלפי ישראל.

בנאומו, אמר שר החוץ האמריקאי כי "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה", בתגובה לדבריו של נתניהו מהשבוע, ולפיהם "חברים לא שולחים חברים למועצת הביטחון". בדבריו הזכיר קרי כי נתניהו הביע את תמיכתו בפתרון שתי המדינות, אך הוסיף כי "ממשלתו היא הימנית ביותר שהייתה אי-פעם, שמובילה למצב של מדינה אחת".

קרי ניסה להדוף את הביקורת מצד ממשלת ישראל נגד ממשלו של ברק אובמה. "מחויבותו לביטחון ישראל הנחתה אותו לאורך תהליך השלום", אמר. "פעלתי רבות בנושא במהלך כהונתי מאחר שפתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להשיג שלום צודק ומתמשך בין ישראל לפלסטינים. הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

קרי הוסיף כי "כיום יש מספר זהה של ישראלים ופלסטינים בין הירדן לים, ויש להם שתי אפשרויות. אם הבחירה היא מדינה אחת - ישראל יכולה להיות יהודית או דמוקרטית, היא לא יכולה להיות שתיהן. הסקרים מראים כי עדיין יש תמיכה בפתרון שתי המדינות, אך הם לא מאמינים כי זה אפשרי. רבים רואים רק איומים ואויבים".