על ישראל לחדול מהקמת התנחלויות? טראמפ חומק מתשובה

בשיחה עם כתבים אחרי נאום קרי, הגדיר הנשיא הנבחר את עצמו כבעל עמדה פרו-ישראלית "חזקה מאוד מאוד" ■ טוען: "ישראל זוכה ביחס מאוד מאוד בלתי הוגן" בזירה הבינלאומית

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

חילופי המהלומות המילוליות בין ממשל אובמה, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, מוסיפים להתנהל ללא הפוגה. זמן קצר לאחר נאומו של ג'ון קרי, שר-החוץ של ארה"ב, שבו שרטט תוואי להסכם שלום פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים, ונאום נגדי של נתניהו, שהוקיע את דברי קרי במילים קשות, הצטרף טראמפ (שוב) להתכתשות הבינלאומית.

לכאורה, זו היתה עוד הצהרה פרו-ישראלית של הנשיא הנבחר, אחת מני רבות בשבועות שחלפו, אבל התחמקות אלגנטית של המיליארדר משאלה פשוטה לכאורה הציתה תהיות, אולי אפילו תחושה של אי נוחות, בקרב אלה שמתנגדים לפתרון של שתי מדינות.

בשיחה עם כתבים במעון הקיט שלו במאיימי, נשאל טראמפ האם ישראל צריכה לחדול מהקמת התנחלויות. הנשיא הנבחר, שאך לפני כמה ימים מינה כשגריר בישראל יהודי שתומך במוצהר בהתנחלויות ואף תרם להן כספים, חמק מתשובה. הוא הסתפק באמירה: אני בעל עמדה פרו-ישראלית "חזקה מאוד מאוד".

ההתחמקות הזו מעלה מיד בזיכרון התבטאויות של טראמפ במהלך הפריימריס של המפלגה הרפובליקאית במהלך 2016. הוא דיבר אז על שאיפתו לתווך בין ישראל לפלסטינים מפני ששלום בין שני הצדדים האלה יהיה "העסקה הגדולה ביותר אי פעם". הוא הקפיד לנקוט עמדה נייטרלית כדי שיתקבל כמתווך הוגן ע"י הפלסטינים.

 

מכל מקום, ההתחמקות אתמול היתה החריגה היחידה של טראמפ מהתנהלותו הנוכחית, שמדגישה תמיכה בלתי מסויגת בכל העמדות של ממשלת ישראל. כך, למשל, הוא אמר, כי ישראל זוכה ביחס "מאוד מאוד בלתי הוגן" בזירה הבינלאומית - היא קיבלה "עד 20 נזיפות מהאו"ם (נראה שהכוונה להחלטות נגד ישראל במועצת הביטחון) - בשעה שמדינות שהן "מקומות איומים... שאזרחיהן זוכים ביחס נורא" אינן מקבלות אפילו נזיפה אחת מהארגון.

האם ארה"ב צריכה לפרוש מאו"ם? - נשאל טראמפ. הוא השיב, כי כל עוד הארגון מוסיף לפתור בעיות, במקום לחולל אותן, כל עוד הוא יכול למצות את הפוטנציאל שלו, אזי הוא עושה דברים גדולים. אם לא, זה סתם בזבוז זמן".

קודם לכן, זמן קצר לפני תחילת נאומו של קרי, יצא טראמפ בציוץ נוסף, שהדגיש את חילוקי הדעות התהומיים בינו לבין ממשל אובמה בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בפנותו לישראל הוא צייץ: "אי אפשר להוסיף לנהוג בישראל בבוז ובלי כבוד... בעבר, ארה"ב היתה ידידה גדולה של ישראל, אך לא עוד. תחילת הסוף היתה ההסכם הנוראי עם איראן, ועכשיו זה (החלטת מועצת הביטחון). תהיי חזקה, ישראל. 20 בינואר (מועד השבעתו של טראמפ) מתקרב במהירות... אני משתדל להתעלם מהצהרותיו של הנשיא אובמה; חשבתי שחילופי הממשל יהיו חלקים - אבל זה לא קורה".

"וושינגטון פוסט" מוסר היום, כי "האסטרטג הראשי" בממשל העתידי של טראמפ, סטיב באנון, וחתנו היהודי של המיליארדר, ג'ארד קושנר, מגלים מורת רוח הולכת וגוברת מהצהרות ממשל אובמה על ישראל בשבועות שחלפו. השניים מכוונים את מדיניות צוות טראמפ לגבי הדיון הפומבי על ישראל והם מטפלים בפניות של פקידים ישראליים להיפגש עם בכירים בצוות הממשל הנכנס.