התחזיות ל-2017: המעו"ף יעלה ב-8%, ה-S&P 500 ב-6%

ההערכה האופטימית ביותר: המעו"ף יזנק ב-15%-16% ■ מדדי וול סטריט יזנקו עד 11% ■ המשק הישראלי יצמח ב-3.2%

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

בסיומה של שנה סוערת ורבת תהפוכות בשווקים, שנפתחה בירידות דו-ספרתיות במרבית הבורסות ברחבי העולם, ומסתיימת בתנופת עליות, משדרים הכלכלנים של בתי ההשקעות הבולטים בישראל אופטימיות זהירה לגבי הצפוי בשנה הבאה (בדומה לגישה שהפגינו גם בתחזיות שהעניקו ל"גלובס" לקראת 2016).

אופטימיות זו באה לידי ביטוי גם בצפי לתשואות חיוביות שיניבו המדדים המובילים בארץ ובארה"ב, וגם בזירת המאקרו - עם תחזית לצמיחה שנתית של יותר מ-3% במשק הישראלי, ולצד זאת המשך קצב אינפלציה מתון בישראל, וריבית שתיוותר ברמות נמוכות - בדומה לרמתה הנוכחית.

אלה המספרים הבולטים העולים משקלול התחזיות של הגופים הבולטים בשוק המקומי לקראת 2017.

1,590 נקודות - זוהי הרמה הממוצעת שאליה יגיע מדד ת"א 25 (שיהפוך בקרוב לת"א 35) בסיומה של 2017, לפי תחזיות בתי ההשקעות והכלכלנים - רמה המשקפת תשואה שנתית נאה של כ-8%, וזאת ביחס לרמתו הנוכחית העומדת על כ-1,470 נקודות.

בצד האופטימי בולט מעל כולם בית ההשקעות הלמן אלדובי, שמעריך שהמדד המוביל בבורסה המקומית יזנק ב-15%-16%, ויגיע לרמה של כ-1,700 נקודות. תחזית אופטימית זו מתיישבת עם הסקירות האחרונות שפרסם הלמן אלדובי, שבהן הוא ממליץ "להגדיל חשיפה למניות בארץ על חשבון חשיפה לחו"ל. זאת לאור פערי תמחור בין השוק בארץ לשווקים המרכזיים בחו"ל, ולאור צפי לרווחיות גבוהה וביצועים טובים של הפירמות המקומיות לעומת פירמות זרות".

עוד בין האופטימיים, בית ההשקעות אינפיניטי, המעריך כי המעו"ף ירשום עליות שנתיות בטווח של 12%-15%, ואילו בצד הפסימי בולטת התחזית של לידר שוקי הון, שמעריך כי המעו"ף יניב תשואה שנתית אפסית.

5.5% הוא שיעור התשואה הממוצע שאותה, על פי תחזיות בתי ההשקעות, יניב מדד S&P 500 האמריקאי (הנסחר כיום קרוב לרמת השיא שלו), שיגיע לרמה של כ-2,370 נקודות. גם בנוגע למדד האמריקאי, הלמן אלדובי מוביל בין האופטימיים, עם צפי לעלייה שנתית של 9%, והוא מעניק לשוק האמריקאי עדיפות על פני השקעה בשוקי אירופה. זאת למרות שבאחרונה המליצו שם להקטין חשיפה לשוק המניות האמריקאי "הן בשל המחירים הגבוהים יחסית והן לאור החשש שהתשואות ימשיכו לעלות".

גם בקטגוריה זו מצטרף לאופטימיות בית ההשקעות אינפיניטי, הצופה ביצועים דומים במדד, ועוד בין האופטימיים הצופים תשואות נאות מה-S&P 500 נמנה מיטב דש, המעריך שהמדד ירשום עלייה שנתית של 11%. לעומתם בולט לידר שוקי הון בפסימיות שלו, ובדומה להערכותיו לגבי השוק המקומי, מעריך כי גם המדד האמריקאי יסכם את 2017 בתשואה אפסית.

3.9 שקלים הוא שער הדולר שאליו, לפי התחזית הממוצעת, יגיע המטבע האמריקאי בסוף 2017 - שער המשקף עלייה של 1.3% לעומת שערו הנוכחי, העומד על 3.85 שקלים. השער הממוצע שמניחים האנליסטים והכלכלנים זהה לממוצע הערכותיהם בשנה שעברה - אז שער זה שיקף עלייה מתונה של 0.5% לעומת שערו בתחילת 2016 - הערכה שהתבררה כשגויה (ראו מסגרת).

בקטגוריה זו בולטת התחזית של תמיר פישמן, שלפיה שער השקל יגיע ל-4.1 לדולר, שם מציינים, כי "התחזקות השקל למול סל המטבעות ב-2016, וכוונתה של הנגידה להמשיך לפעול בשוק המט"ח, הן בין המסקנות הבולטות מתדרוך העיתונאים האחרון של בנק ישראל".

עוד מוסיפים בתמיר פישמן בנושא המט"ח, כי "בשנת 2017 אנו מצפים להתחזקות משמעותית של הדולר כתוצאה משיפור הצמיחה בארה"ב ופתיחת פער ריביות בין ארה"ב ושאר העולם, וישראל בפרט. לעומת זאת, באירופה צפויה להימשך מדיניות מוניטרית מרחיבה ואי-יציבות פוליטית שצפויה להחליש את מטבע היורו".

 

3.2% הוא שיעור הצמיחה הממוצע שירשום המשק הישראלי בשנה האזרחית הנכנסת - כך עולה מממוצע התחזיות, וזאת בדומה לצפי המעודכן שפרסם מוקדם יותר השבוע בנק ישראל. בבנק ציינו, כי התחזית "מבטאת מעבר הדרגתי לצמיחה שמבוססת פחות על השימושים המקומיים ויותר על יצוא: קצב הצמיחה של הצריכה הפרטית צפוי להתמתן בהדרגה, לאחר שבמשך תקופה ארוכה הוא היה מהיר יחסית לקצב הצמיחה של השימושים האחרים ושל התוצר. מנגד, היצוא צפוי לצמוח מהר מבעבר, שכן הגופים הבינלאומיים צופים התאוששות הדרגתית בסחר העולמי".

עוד עדכנו בבנק ישראל, כי "בהשוואה לתחזית הקודמת, הרכב השימושים צפוי להשתנות לאט יותר. זאת משום שהנתונים מעידים כי הצריכה הפרטית מוסיפה להפגין חוסן, והגופים הבינלאומיים צופים כי הסחר העולמי יתאושש לאט יחסית לקצב שהם צפו כשערכנו את התחזית הקודמת".

8 הוא מספר הגופים המעריכים כי שיעור הריבית בישראל ייוותר ללא שינוי עד סוף השנה, ברמת השפל הנוכחית שלו, העומדת על 0.1%. זאת לעומת חמישה גופים הצופים כי שיעורה יעלה ברמה מתונה, ויגיע ל-0.25% בסוף 2017.

עם אלה הצופים קיפאון בכל הנוגע להעלאות הריבית נמנה לידר שוקי הון, שם ציינו לאחר הודעת בנק ישראל מוקדם יותר השבוע על הותרת הריבית ללא שינוי, כי "לא היו הפתעות בהודעה. הדבר המשמעותי ביותר הנו עדכון תחזית הריבית של מחלקת המחקר של בנק ישראל, אשר מניחה עלייה מאוד מתונה בריבית בשנים הבאות, ל-0.5% בסוף שנת 2018, רמה מאוד נמוכה יחסית לריבית הפד הצפויה. בנק ישראל מנסה לשדר שאין כל קשר בין תוואי העלאת ריבית הפד ותוואי העלאת ריבית בנק ישראל".

תחזיות
 תחזיות